AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.410

E61 - 6 veckor på märkesverkstad och fortfarande inte klar...

Ni
4
Niglit
Bmw 530AT E61 -06
Lämnade in min 530aT på service och reparation av den trasiga ACn som bara sprutade kall luft de första 20 minuterna på märkesverkstad den 30:e november.
Första veckan gick åt till felsökning - felet sades vara trasig kylare och trasig termostat i ACn
Andra veckan gick åt att byta delarna och att konstatera att ACn fortfarande inte fungerade
Tredje veckan gick åt till felsökning - nu var felet trasig vattenpump och cirkulationspump

Sedan dess har cirkulationspumpen varit restad hos BMW i tyskland och verkstan kan inte säga när cirkulationspumpen kan bli levererad.

Nu vill de att jag skall lämna tillbaka lånebilen som jag fick ut strax innan jul och att jag istället skall hämta min bil och köra med den med den trasiga cirkulationspumpen (dvs ingen värme i -10 grader) tills de har fått in en ny cirkulationspump...

Alla kostnadnader utom servicen går på försäkringen.

Några frågor till panelen:

Är detta acceptabelt beteende för en märkesverkstad (Baviaria Stockholm / BMW i Solna)?

Om inte, vad är en lämplig kompensation?

Finns det någon fara att köra med en trasig cirkulationspump?

Är det naturligt att BMW får slut på en såpass vital del som cirkulationspump?

Är ärligt talat på väg att överge BMW för gott - är det en överreaktion?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Du ska absolut inte lida för detta tycker jag.
Dom kan avvara en lånebil , det är inte ditt fel att dom inte har ordentligt med delar på lager.

Stå på dig.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hm ja, det är lite vanskeligt det här. Å ena sidan finns det faktiskt inga legala hinder för verkstaden att behålla en bil för reparation hur länge de vill såvida du inte avtalat vid inlämnandet hur länge bilen får vara borta. Så att bilen står "länge" på verkstaden är trist men inte felaktigt i sig.

Kan de å andra sidan så kräva att du hämtar din bil om de samtidigt erkänner att de inte reparerat felet? Ja, faktiskt. De kan säga att de inte begriper något, vilket skulle betyda att de får stå för den uppkomna kostnaden och du får söka lyckan någon annanstans. Det som verkar ha hänt här är att det är frågan om ett mellanläge; dvs en del av felet är avhjälpt och de anser att du kan köra med bilen i det "förbättrade skick" den nu är i medan man inväntar ytterligare en reservdel.

Här verkar vi återigen se hur svårt verkstäderna har med E61:an. Bilen är alltför komplicerad för dem att förstå hur de skall göra. Antagligen hade en korrekt(are) analys av larmen i loggen gjort att grundorsaken hittats tidigare.

Lite sensmoral - avtala alltid med verkstaden hur länge de får avhjälpa felet.

Bra kundvård verkar det inte vara. Huruvida en verkstads beteende skall få dig att lämna BMW som märke är naturligtvis en fråga helt för dig.

----
BMW CS #6212
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Men hur mycket skall man köpa ?
Skall de få byta ut halva bilen och sen bara skicka en räkning och säga tja det var iaf inte det som var fel
Nog skall man inte behöva betala saker som inte är trasiga
Att det idag inte finns riktiga mekaniker är kanske fel men vad skall man tro när de bara gissar vad det är och sen skickar räkning
Kompisen fick sin 740 reparerad 4 ggr och fick betala 19 000:- för att sen upptäcka på vägen från verkstaden att den lika förb... inte funka
Hoppas att det löser sig

Ha deT
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
thom525... är du säker att du läste mitt inlägg och Niglit's?

Niglit: "Alla kostnadnader utom servicen går på försäkringen."
Mitt: "...vilket skulle betyda att de får stå för den uppkomna kostnaden och du får söka lyckan någon annanstans"

----
BMW CS #6212
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Narvselius nog läste jag Era inlägg det spelar väl ingen roll vem som skall betala
Vad jag menar är att det är för j.... att man skall ha bilen på verkstad och de bytar ut div.saker och man inte får rätt på det
Bara för att försäkringen skall betala är det väl inte OK att bilen står 6 veckor på verkstaden
Om de inte kan fixa det på en märkes verstad var kan de då göra det ?

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.