|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 525i touring (m50b25 vanos) med slitna kolvringar och dålig toppackning. Har nu ledsnat på att den bara får stå och förfalla, och tänkte ge den lite kärlek. Jag har för tillfället dåligt med plats och tid för att renovera motorn själv, så jag har letat lite efter block+topp så jag bara behöver byta. Det förefaller dock svårt att hitta en motor till rimligt pris som inte gått taxi-mil. Jag hittade till slut en lämplig motor, inte allt för lång bilväg hemifrån, som är från en e36. Skulle det vara möjligt för mig att få i den ? Jag har efter lite letande hittat en del information, men inte nog för att vara säker. *Jag vet att tråget är annorlunda. Går det att byta tråg mellan motorerna eller skiljer sig någonting innanför också? Tänker på oljesticka/uppsugninsröret tex. *Passar all el rakt av ? *Har även hört att något skiljer sig med vanosen. Vad är skillnaden, och behöver jag en box från en e36? Mvh | |
|
Det ska inte vara några större problem att ta en motor från en E36. Som du säger behöver du byta tråget och även pick-upen till oljepumpen. Oljestickan sitter i tråget så det är ingen fara. Motorfästena är annorlunda så dom behöver du byta. Sedan skiljer sig även det främre grenröret. Hur mycket vet jag inte, men enklaste blir att ta grenröret från din motor som sitter i. Elen ska vara samma, kabelstammen kan skilja i placering, men funktion är densamma då det sitter likadana styrboxar i 325 och 520/525. Om du har möjlighet att lyfta piskan från din bil så kommer allt att gå smutt. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.