AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.010

BILD: Nivåsensor xenonljus. Anmärkning på bilprovning

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
BMW 530 -01 (e39)

Jag var på bilprovningen idag för att besikta bilen och fick anmärkning på strålkastarljus inställning för låg. Han visade mig nivåregleringen under bilen och sa att den verkade vara felmonterad och att armen skulle ligga jäms med. Vi kollade även bak och där sa han att det såg bra ut. Jag kollade också men tyckte armen där bak verkade sitta på samma pos som fram.

Tog kort på den. Sitter den rätt eller fel?

[url=Länk
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
EDIT:

KLICKA PÅ DENNA LÄNK FÖR ATT KOMMA TILL BILDEN:
Länk
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Och länk till RealOem som jag ej blir klok på

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut så här fram dock upphissad bil.
Länk

Rör sig lyktorn upp och ned varje gång när du startar bilen ?
stog dom mycket för lågt?? är ju en annars vanlig manuell justering på respetive lykta isåfall.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
min bild är tagen underifrån. när jag tittar på din bild du länkar till hasso så är det lilla stabiliseringsstaget på min bild vinklat i nästan vågrät vinkel. kanske räcker med att vinkla tillbaka det staget. men hur vet jag sedan att nivåreglering funkar så det inte är själva givaren det är fel på?
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
en till bättre bild,
här ser man att det inte alls ser ut som den bild hasso länkar till
eller saknas ett stag?

Länk
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
På OEM bilden pekar armen på givaren mot skarvdonet, borde vara så i verkligheten också?

FAF
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var kanske dumt. V8 framvagnen stämmer inte alls med den 6 cylindriga.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Den ser felmonterad ut. Jag kikade på min för några månader sedan och där pekade nog staget som är fäst mot länkarmen uppåt.
Jag minns att jag tyckte att det såg trångt ut att demontera den...

___

Min bil: Länk
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Nej - det har inga förutsättningar att fungera. "Länkarmen" skall vara i mer eller mindre vertikalt läge och "armen" på sensorn/givaren skall vara närmast horisontell. Kolla bilderna Länk så ser du hur det bör se ut.

Mvh/Saij
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
tack så mycket för länken. då är det bara att smörja och vinkla tillbaka den.
Sa
440
Saij
X3 -12
Nja, du kanske måste "knäppa loss" länkarmen från bärarmen för att kunna få "armarna" i rätt position.

Mvh/Saij
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
jo precis. jag tänkte lossa armen så jag inte förstör något. sen får jag hoppas att givaren är hel. kanske någon som kan förklara hur jag mäter upp givaren?
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej

Mjae - vet inte vad för typ av givare som sitter där :-) , men enklast är väl att kolla om ljsbilden blir OK när du "monterat delarna rätt".

Mvh/Saij

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Nu har jag varit till en GDS hall och fixat "armen" till givaren. Var ju väldigt enkelt att knäppa lös fästet.
Jag fick ju anmärkning på besiktning att strålkastaren på vänster sida stod för lågt och även att givaren saknade funktion till att fungera då armen pekade rakt ner. Jag antar att givarnas funktion är att ställa in lyktorna automatiskt ifall man lastar bilen tungt eller om man har släp på bilen.

Bilen ska in på bmw för spindelleds byte så då får de kolla om ljusbilden nu är rätt. Annars får de ställa in manuellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.