AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Ovanliga defekter på GoodYear RunOnFlat-däck

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Lämnade mina sommardäck på däcksverkstad för att få två fälgar åtgärdade som suttit på höger sida och som verkar ha skrapats mot en trottoarkant. Idag (två dagar senare) blir jag uppringd och de ber mig komma och titta på däcken som de precis monterat av. På vardera däck är det på insidan en 5-6cm lång spricka som är 10-12 mm djup. De har inte tidigare sett denna typ av defekt. Det finns inget som helst tecken på åverkan på utsidan. På det ena däcket är sprikan på innersidan och på andra sidan yttersidan (fortfarande är alltså spickan inuti däcket). Däck är inte speciellt slitan och verkar ha 60-70% mönsterdjup (de ser bra eller mycket bra ut).

Defekterna verkar alltså ganska mystiska. Det enda jag kan tänka mig just nu är tillverkningsfel. Jag har kört endast 420 mil sedan jag köpte bilen (Premium Selection, BiliaGroup Göteborg). Däckstrycket var 2.1 när jag tog ut bilen i vilket jag höjde till 2.7/2.9. Jag genomförde också en fyrhjulsjustering vilket avsevärt förbättrade bilens uppträdande.

Har någon sett eller råkat ut för liknade fel? Min däckverkstad skall ta upp frågan med GoodYears representanter på mässan nästa vecka. De har som sagt var inte sett denna defekt förut.

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Nu har Good Years representant titta tpå däcken och han säger att denn typ av skada uppstår om man kör i ett "potthål" eller en kant. Det syns absolut inget på utsidan. Jag skulle åtgärda mindre fälgskador som skulle lackas och då upptäcktes sprickorna.

Däcken är utdömda och kan inte användas. Jag är absolut säker att jag inte själv kör i något. Har knappt kört 400 mil med denna bil sedan jag köpte den begagnad (har totalt tre bilar). Det måste isåfall betyda att det är tidigare ägare som skadat däcken. Men, eftersom inget syns på utsidan är det ju helt omöjligt att spåra detta utan att demontera däcken. Min slutsats blir därför att såvida man inte demonterar RFT däcken för köp så är de att betrakta som att de har värdet noll.

Däcksfirman som jag varit mycket nöjd med för många bilar och i många år har inte sett denna skada tidigare och enligt Good Year är det alltså något som RFT (RunOnFlat) är behäftat med. Däcken har mycket gott mösnterdjup kvar och jag had absolut räknat med minst en säsong till på dem.

Nu blir det inga med GoodYear RunOnFlat. Ska fundera på Yokohama Advan Sport.

Roffa1
Eftersom RFT däcken tidigare var dåligt pumpade så finns ju möjligheten att de slagit igenom (bottnat mot fälgen) när föregående ägare kört ned i div, potthål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.