AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.622

Bmw e34 m50 gick dåligt kall och nu startar den ej.

Sida 1 av 2
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Tjenare bmw kungar!

Har köpt en bmw e34 m50 -94 och när bilen är kall så måste man hålla full gas för att få igång den och när du väl fått igång den kall går den som skit.

När bilen har gått i några minuter så går den som den ska, kanske bluddrar lite när du gasar på men när den ligger runt 90 grader så går den klockrent.

Har kollat lmm'en när bilen går bra och den fungerar, tror ni att vevaxelläges givaren kan ha något med saken att göra? För liksom när den väl är varm så går den ju, det är bara när den e kall är den jättesvårstartad och baktänder o grejer.

Även kollat felkoder när bilen går som skit men då kommer det ju upp allt möjligt som styrenhet knacksensorer o massa skit, men när jag kollar koder när bilen går bra så är det inga felkoder. Kan en vattentempgivare ge detta symptom? Mvh rilox
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
En kass vattentempgivare kommer att göra din bil svåstartad. Det låter ganska troligt enligt din beskrivning. Det är enkelt att kolla om givaren är trasig så kan du byta den eller utesluta den som felkälla. Testa så här. Dra loss kontakten från givaren och mät resistansen mellan stiften på givaren. Pos 15 på Länk . Sätt tillbaka kontakten och kör sedan bilen. Stanna och upprepa mätningen när tempmätaren är på väg att lämna det blå fältet samt vid första strecket och vid normal temperatur. Vid varje mätning skall Ohm-värdet minska om givaren fungerar. Om du får samma värde varje gång så byt givaren innan du felsöker något mer.

Jag har tyvärr inga exakta Ohm-värden på vattentempgivare att ge dig. Fortsätt att göra inlägg så får vi veta hur det går och vad som var problemet.

Lycka till.

//Göran
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Kan vattentempgivaren även göra så bilen ej startar men den tänder? Det är inget fel med bränslet för soppa får den.

ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Har nu testat vattentempgivaren och den verkar fungera eftersom det är ett ntc motstånd så går den ner då du lägger varmt på den. så den verkar lira hittade en ntc tabell och den verkar även stämma med värdena. så vad kan felet vara?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla efter insugningsläcka. Spraya startgas runt insugningsröret och vacuumslangar och har du en läcka så reagerar motorn direkt.

Har du testat att göra ett startförsök utan att hålla gasen i botten. Avbryt innan motorn startar och skruva sedan ur ett eller flera stift och kolla om det är blött eller torrt? Ger en aning om problemet är relaterat till tändning eller bränsle.

Vevaxelgivare kanske. Vet inte om den kan påverkas av motorns värme. Jag har inte själv råkat ut för detta fel. Efter att ha läst ett antal trådar om trasiga vevaxelgivare får jag för mig att så länge den inte gett upp helt så är symptomen mer lynniga.

//Göran
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Tjenare igen, har rökkört maskinen kopplade in rökmaskin och finner inget läckage. Tempsensorn är provad och den reagerar på värme så den lirar.

Har även provat att rengöra vevaxelläges givaren och satte sen dit den igen och nu tänder den bara men den startar inte alls så jag antar att där måste problemet sitta. Om jag kör full gas är stiften genomblöta, så soppa kommer.
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Tja

Har nu bytt vevaxellägesgivaren och bytt tempsensorn i motorn(den vid toppen). Fortfarande samma fel bilen startar när den är varm men så fort man ställer bilen ute så är den jätte segstartad och går ej på alla cylindrar ett tag tills den blir varm då går den bra.

Stift bytta, vevaxellägesgivare och tempsensor.

Kan det vara något strul med styrenheten?. när den är varm går den som en klocka.

Tacksam för svar!
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla läckage i slangar till vevhusventilation. Kolla även att O-ringen pos 2 i Länk är mjuk och smidig. Kolla att packningen under oljepåfyllningslocket är tät. All luft som motorn suger i sig via O-ringen eller packningen under oljepåfyllningslocket är inte mätt av luftmassemätaren = tjuvluft. Att lossa vevhusventilationens anslutning mot ventilkåpan eller ta bort oljepåfyllningslocket bör även få en varm motor att reagera genom att gå sämre.

Om en motor drar lite tjuvluft kommer den att bli svårstartad och gå dåligt när den är kall men går bättre när den blivit varm. Råkade ut för detta på en bil där en vacuumslang spruckit i ändarna. Det var inga stora sprickor men gick längre in i slangen än stosarna där den satt monterad. Ny slang fick bilen att starta i -20° utan värmare istället för att med möda starta i -10° med värmare hela natten.

Din styrenhet kan förstås ha gett upp. Jag tycker att du kollar ovanstående först, enkelt och billigt. Fixa bättre tätningar för test genom att stryka på lite fett. Fixa en beg styrenhet på skroten om problemet kvarstår.

//Göran
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Testade och lägga in DME styrenheten i värme ett tag idag men samma sak händer, bil jättesvårstartad och går ej på alla cylindrar i början i ca 1 min sen börjar den gå bra. ska kolla vevhusventen sen så får vi se. öppnade även styrenheten men såg inget konstigt.
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Kollade vevhusventen igår, bytte en slang som var helt platt men samma fel. Det är inte alltid bilen är segstartad kall men oftast. Fan nu vill jag hitta felet börjar bli trött på biljäveln.
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Har nu gjort kompprov på bilen och allt är grönt på den biten, måste va något med bränslet antagligen inte tillräckligt med soppatryck!
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Tjena tänkte fråga vart bränsletrycks regulatorn sitter på m50 motorn. någon som har en bild? Mvh rilox
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Den sitter som pos 6 på bilden, monterad under bränslerailen. Länk

//Göran
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hej!
Kom att tänka på tändfördelarlock, tändkablar, rotor och tändstift. Kyla och fukt slår hårt mot denna sida av bilen. Värt att titta på. Speciellt tändfördelaren och kablar....
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
bmw_4wd_4ever du verkar ju veta rätt mycket om dessa bilar tänkte på om det är ett vanligt fel med bränsletrycksregulatorn? har kollat lite utländska sidor med folk med samma symptom som mig och det flesta är bränslerelaterade.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Trodde en gång att mina problem berodde på bränslesidan. Satte nytt relä till pumpen, ny backventil till pumpen, nytt bränslefilter, nya slangar i tanken mellan pump och armatur ur tanken och skiftade till ny bränsletrycksventil mm under lång tid höll jag på. Men det var insprutningsventilerna som inte höll tätt utan läckte och gjorde motorn sur och släppte bränsletrycket. Lukta i avgasröret då du drar runt motorn eller öppna en bränsleslang och se om du har kvarvarande tryck i den. I samband med detta så gjorde jag en total genomgång av tändsystemet och tändfördelarlocket och rotorn var superrisiga så det blev nya originaldelar.
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Denna bil har väl inte ens rotor eller fördelarlock? det är ju tändspolar på varje cylle?
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
vart sitter backventilen i bränslesystemet?
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Backventilen sitter tillsammans med bränslepumpen nere i tanken.
ri
32
rilox
BMW 520i Sedan -91
Bmw 525 Touring -95
Tack, ska kolla bränsletrycket när bilen går bra och när den knappt startar. Kommer med mer info! tack för hjälpen än så länge.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Följer ditt inlägg intensivt!:) har samma bekymmer med min e34 m20 motor! fast den har inte kommit i det läget att den inte startar alls, men den är välldigt seg startad kall, har ett liknande tråd, men ej kunna lösa det än!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.