AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.007

Två fel på e39 som drar ur batteri

Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej min E39 525iT drar ur batteriet.
Två frågor.

Ibland kan det vara svårt att få indikeringen att tala om att bakluckan är stängd.(lyser i panelen) när jag stänger låset med öppen baklucka på låsmeknismen och sen öppnar den med microbrytaren så fungerar det.
Vad kan man göra åt det?

Men även om den är släckt blir batteriet tomt på ca ca 7tim.
Jag testade igårkväll att sitta kvar i bilen och låsa och larma och det jag märkte var att det var någon slags fläkt eller motor innanför instrumentpanelen som startade och varvade upp ibland. Den gick på och sen stängde av en stund och sen på igen. Till och från flera gånger.
Jag satt ca 20min och bilen gick inte ner i viloläge utan lysdioden brevid automatlådans-spak var tänd hela tiden.

Kan det vara fläktmotståndet som måste bytas eller vad tror ni här?

Häls Niclas
helt klart fläktmotståndet !
När du skriver "nån slags fläkt" så måste du rätt enkelt kunna avgöra om det är kupéfläkten genom att t.ex lyssna/känna i t.ex luftutblåset vid vindrutan eller på panelen luuftutblås. I annat fall så är det säkert sensorfläkten inne i klimapanelen för temperaturkännaren som helt normalt snurrar på tills bilen går ner i sleepläget efter 16 min.
I ditt fall så verkar inte detta med sleep funka, det kan sannolikt bero på att du har ett fel i bakluckans kontakt, precis som du beskriver. Detta gör att bilen drar ström (2-3A) hela tiden och därmed dräneras batteriet osv.
Två fel samtidigt är inte så sannolikt och om inte kupéfläkten blåser på osv så kan du utesluta effektsteget (fläktmotstånd finns inte i E39) och kupéfläkten.

FP
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Jag har kollat mer nu och lysdioden slocknade idag men den drog ur batterie i alla fall....Men när jag satt i bilen så och hade låst så stänger alla utblås verkar det som så det blåser inte ut något. Men det låter inte från fläkten vi klimatorpanelen tror jag det verkar vara längre in.
Men kan den fläkten öka och minska i fart?
Effektsteget verkar det mest troliga.

Har fått bakluckelampan i panelen att inte lysa längre.

Hälsningar Niclas
Börjar från slutet: Jag tror inte felet i bakluckan rättat till sig själv, det är inte helt ovanligt med fel i kontakten till bakluckan, och lite glapp till och från där gör att bilen går ur sleepläget då och då.
Stämmer att spjällen stängs, och låter det verkligen från djupet inne i panelen, och dessutom varierar så är kupéfläktens effektsteg starkt misstänkt. Sensorfläkten hörs normalt knappast, och den varierar heller inte i hastighet alls.
Med tanke på att det bara gått 1,5 dygn sedan första inlägget, har du laddat upp batteriet med extern laddare? Obs att det tar minst 20 timmar för full laddning, och lite körning med bilen räcker inte på långa vägar för att ladda upp.

FP
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Tack så länge.

Jag ska ladda upp batteriet ordentligt och sen börja mäta lite i helgen.
Ska sätta mig i bilen lite längre och sen se vad som händer.
Batteriet är nytt köpte ett nytt tudor higtec när den inte starta första gången.
Tänkte att jag kan sätta på en ampemätarer och sen prova med säkringen borta från fläkt, Det borde fungera.

Men jag återkommer om hur det går och tack igen för tipsen.

Häls Niclas
pe
117
pecklo
518i -86
Jag hade problem med bakluckan samt att batteriet blev tomt. Rengjorde brytaren i bakluckan och när den började fungera har inte batteriet dragits ur.

Bilen vaknar ur sleep mode om brytaren strular vilket gör att den drar mer ström.

Men kan också vara fläkten i ditt fall.
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
ok tack för tipset.
Ska jobba lite idag efter jag varit och provkört en 2005 525iA touring M-sport.
Fundera på att byta.

Häls Niclas
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
hej ska lysdioden vid automatlådans-spak var tänd hela tiden eller ska den vara släckt efter man låstbilen för min e39 verkar också dra ström om det kan bero på det? / Henrik

Den lyser för att indikera när bilen är i vaket läge. Efter 16 min går bilen ner i sleepläge, lysdioden släcks. Så snart man låser upp eller öppnar nånstans så går bilen upp i vaket läge igen.
Samma timer, 16 min, styr frånslag av vissa förbrukare, innerbelysning, läslampor skuff och handsfackslampa osv, dessa släcks även om man startat dessa och/eller lämnat nån dörr öppen osv.

FP
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
tack för svar ska kolla om den verkligen gör det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.