AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.121

Rapport från Gelleråsen?

Sida 2 av 3
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Pizza-Power,

Jag körde själv 6 HELA varv i rad med en varvtid på kring 8.30 förrförra fredagen med Castrol SRF, Gula Pagid och stålomspunna slangar utan några som helst problem. Har också R-däck.

Om du får skivorna att slå sig på Ringen tror jag du skulle tjäna på att köra avkylningsrunda och sluta gasa när du kör under stålställningen och låta dem svalna resten av rakan. Eller slår de sig medans du kör?

_Johan_, även om det funkar utmärkt nu så är känslan i Porschebromsar fortfarande klart överlägset och jag skulle tro att de funkar ännu bättre med Pagid Gul än originalgrejerna. Frågan är om merkostnaden kan motiveras. Jag är iaf nöjd med mina grejer. :)

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Grusse: Han har ett komplett "taroxkit" med ok och skivor.

Länk
Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Jag gasade så mycket jag orkade,men med en i stortsätt standard e28 520 blev jag omkörd av alla men jag hade jävligt kul och jag lärde mig jätte mycket. A´l be back

micke 66 e28
Nu finns bilderna uppe som Hasso refererade till tidigare i tråden: Länk

Håll till godo.

Mvh
/Janne
Esa
Nu har jag rensat klart från leka. Det sprutade leka hela vägen hem, 14mil trots att jag spolade ur det mesta på banan. Inga som helst skador. inte ens en plastbit under bilen gick sönder. Fast några repor blev det allt men jag tror man kan polera bort dom. Fantastiskt effektivt med leka hursomhelst.

Jag bromsade strax före 50 meters markeringen i över 170km/t. Tack vare ABS kunde jag bromsa långt in i kurvan men blev tvungen att släppa ut bilen för att inte hamna på tvären.

Jag hade inga problem med bromsarna, jag trodde det ett tag, pedalen tog längre ner efter en tid. Beläggen är nerslitna till hälften efter två banträffar på Gelleråsen. Röda EBC = fungerar bra men håller inte länge. Körde med gröna förra året dom slet snett och tålde inte värmen. Måste uppdatera bromsarna för att passa mitt körsett. Gillar att bromsa sent.

Man vet inte var gränsen går om man inte passerar den!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Esa,

Prova Pagid Gul biter bra och håller bra. Är tyvärr rätt dyra i inköp men det tjänar man nog igen på att de håller så bra.
Lite slumpvisa bilder:

Länk
Mi
542
Micke R
328i -98
Nästa gång skall jag ta med mig en egen kamera! ;-)
Jag finns fan aldrig med på bild. Ok, jag har en jävligt tam jamare men man tycker ju att den borde fastna på någon bild. Om inte annat så när man passeras...

Nej, ärligt talat, tack Hasso och Gustav för bilder! Det ger mervärde.

Mvh / Micke R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Attans otur en del har :)))

MVH
Hasso
Peter
Hasso,.. trevliga bilder!.... kul du fick med min randiga räser m-stripad m3:a) :)

ps.. nån som kan rekommendera var man köper r-däck till bra priser?... och vad ska man ha toyo? yokohama? bridgestone?..

mvh PETER
Steffe
eller Pirelli..

Tack för en trevlig träff alla. Jättekul att få ansikten på flera forumbesökare. Tex Micke R som hade bråttom på banan OCH hem för han skall bli pappa. Johann som var där med sin Kelleners trimmade M3 e46 med gött ljud, m.fl m.fl.

Kul oxå att tjejerna var så körsugna. Vi får lägga till dom i schemat till nästa banmöte. (Tydligen gillade dom att vara flaggvakt oxå...fanns nämligen kantareller på 1:ans flaggpass "trösen")

Avslappnade och trevligt med grillningen efter. Det får vi göra om.

Hoppas vi syns på nästa banträff!

Mvh Stefan - ljusblå stjärtmotor.
Grusse
"_Johan_" Vet du om man måste byta huvudbromscylinder eller bromsservo när man konverterar om till 6-kolvsok?
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Grusse: Du "behöver" nog inte, men det är nog att rekommendera. Finns en utmärkt artikel om detta på Gustaves sida Länk
Esa
Tänkte bara tala om att killen med Cecotton sa att chipet gav +16hkr, alltså 215+16=231hkr. Mycket imponerande om man kan köra så fort med det!

e-b
Esa, jag tror inte det är effekten man åker fort med. Cecotton hade väl typ 6-kolv ok, sinterkoppling, omdrevad slutvxl, r-däck osv, rensad från inredning osv.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kom på att jag glömt att tacka för ett strålande arrangemang, stort tack till arrangörerna! :)
Esa
e-b
Nej visserligen inte men det hjälper och omdrevat är samma sak som mer pulver.

Men i vilket fall som helst är det R-däck som gäller, tror man kan köra mer kontrollerat då. Det kan lite chansartat ibland med vanliga däck. Men att dömma av tiderna jag hade på Gelleråsen i Maj fungerar Toyo Proxes T1-S bra i väta.

Grusse
Hur stora skivor är lämpligt att ha på en M3 E30? Jag menar, det är väl inte bra med för stora bromsar heller med tanke på ofjädrade vikten?

Bara en fundering jag hade.
Esa: Gillar din signatur: "Man vet inte var gränsen går om man inte passerar den!"
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Grusse: 280mm fram och 282mm bak ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.