AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.779

5000 kr för nya kartor?

Gunget
Jag ringde nyss Bavaria i Solna för att kolla vad det kostar att uppdatera mina kartor i bilen (jag har en e61 -09 med den "nya" hårddiskbaserade navigatorn och kartversion 2008-2). Döm min förvåning när killen säger att det kostar drygt 5000 kr. FEMTUSEN kronor??? Kan detta vara rimligt? Jag upplevde att killen verkade nyanställd och lite osäker, kan han ha missförstått något? När jag ifrågasatte det orimliga så sa han att det är timkostanden som drar iväg eftersom det kan ta "flera timmar" att uppdatera kartorna. Men det är ju inte precis så att en mek behöver stå och titta på.....är det någon som har koll?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Skivorna laddar du in själv och kostar inte många kronor, det som kostar är en kod för att du ska kunna aktivera den nya kartan.
5000:- låter väldigt mycket.
Gunget
Koden kostade tydligen 1500 kr, resten var kostand för kartor och arbetstid. Men man kan alltså uppdatera själv? Även med nya hårddiskbaserade navin?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det var bättre förr
Gammalt djungelordspråk

Ha deT
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
ja det kan du, in med skivan i läsaren och sen tuggar den på, 3-4 timmar har jag hört.

// Mvh Andreas

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det bör stå i manualen faktiskt :)

// Mvh Andreas

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Bara BMW som kan aktivera koden,än så länge:)

Tugga??!! låt den tugga i 400 tim...gör ingen skillnad....den måste AKTIVERAS med kod som bara BMW har.....men inte länge till enligt va jag hört
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

kartorna kan du fixa själv om du vet hur...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har gjort detta själv, BMW behöver INTE aktivera något.

1. Skaffa kartorna, 3 dvd skivor totalt

2. Skaffa aktiveringskoden från BMW. Den finns i två versioner, en som BMW tankar över från sin dator direkt till bilen. Men så finns en som du knappar in själv via iDriven, det är den du ska ha.

3. Anslut gärna en underhållsladdare eller liknande till bilen med anledning av att bilen måste stå med tändningen på under hela uppdateringsprocessen.

4. Ha tålamod, vissa säger att det tar 3-4 timmar. För mig tog det 1,5 timma ungefär.

Mvh/ Niclas
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag vill minnas att själva skivorna inte kostar många kronor, kolla det innan du fixar dom på annat vis.

// Mvh Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.