AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.443

Dieselvärmaren ryker

Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Eftersom jag inte haft dieselvärmare mer än ett år så vet jag inte riktigt hur den ska bete sig när den startar och går. Jag beställde min 320d med fjärrstyrd motor/kupevärmare. Men ibland när den startar då motorn redan går eller om jag kört bilen varm, stängt av motorn, sitter kvar och startar dieselvärmaren från stereon för att få lite värme utan att starta motorn, så kan det ryka ordentligt från värmaren. Även om jag startar med fjärren på avstånd typ efter man har varit och handlat för att få upp värmen snabbt innan man kliver in. Alltså det kan bli ett rökmåln som kan täcka iaf halva bilen med rök. Detta kan kännas lite lustigt när man sitter där i sin nya bil.

Är detta normalt för en dieselvärmare?

Nu senast när jag råkade ut för det så hann jag med att filma lite av det, så tänkte prata med dem på BMW och visa filmen om de inte fattar.

/C

Gissar att rökutvecklingen skiljer sig en hel del mellan bensinvärmare och dieslvärmare, antar att du också har en Webbasto. Tror mig minnas att jag sett ett par mycket rykiga varianter på youtube. ;-) Sedan borde också utomhustemperaturen spela in en hel del. Men det är väl vettigt att kolla upp att allt är ok.

Min besinvärmare ryker generellt väldigt, väldigt lite. Ett par gånger har jag gått ner på knä för att försöka se under bilen om det verkligen kommer någon rök alls, vilket det gör men inte alltid helt enkelt att se.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Du är säker på att det är rök du ser, inte kondensen? Det är inte så ofta jag ser rök från min men en kall vindstilla dag ser man ju lätt kondenserad vattenånga i avgaserna utan att för den delen se de egentliga avgaserna. Eller har dom inte samma färg som den kondenserade vattenångan du ser när du kokar vatten?
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Det är en Webasto på 5kW

Jag är säker, det är kraftiga avgaser som luktar halvförbränd diesel. Står man i en gatukorsning och detta sker så luktar det avgaser ända in i kupen, alltså när avgaserna letar sig in bakom huven när det blåser rätt. En sak jag har funderat på är om den vid kallstart får signal att ge på lite extra diesel i början, men att min även vid varmstart ger på extra vilket inte blir så bra. Sen råkade jag ju ut för en händelse när bilen var ny också, att just dieselvärmaren slutade fungera, och eftersom den slutade fungera så kom inte motorn upp i temperatur så den kunde ge värme till kupen. Då trodde de att det var styrkortet som var dåligt, men visade sig efter en månad på verkstad att dieselbrännaren varit kass. Men felet kanske ändå ligger i styrningen till dieselvärmaren eftersom det verkar vara mer saker som spökar plus att jag tycker det verkar som om bilen dricker lite mkt diesel, men svårt för mig att säga då jag kör mycket korta turer och använder värmaren mycket för att slippa kallstarterna mm plus att det är vinter och kallt ute.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har också dieselvärmaren i min, men kan inte påstå att den ryker något alls. Om man ser rök så är det i så fall mycket måttlig kondensrök, inte dieselrök. En svag avgaslukt kan man förstås känna om den är igång men inget som man direkt behöver fundera på. Jag gissar du har något fel i brännaren fortfarande.

Att bränsleförbrukningen ökar en del p.g.a. att man kör värmaren, det är däremot inget märkligt.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Har hört att en Webasto 5kW drar ca 0,67 liter/timma, så beroende på hur många gånger om dagen man kör den så kan det bli några liter i månaden. Men det jag tänker på är om min kanske matar på lite för mycket även när man kör med bilen, då blir det kanske lite mer än vanligt.

Ska kolla med dem på BMW idag tänkte jag.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Min ryker lite vid fuktig väderlek tills förbränningen i värmaren kommit ordentligt igång.

Värt att tänka på, är att bilar med webasto/kupévärmare från fabrik använder denna vid temperaturer under +5 grader och när kylvattnet är under +73 grader, till att få upp tempen i kupén snabbt. På bilar utan webasto/kupévärmare sitter det en elektrisk hjälpvärmare till detta.

Värmen kommer snabbare med webaston's hjälp har jag märkt i E61'an än i förra E60'n med elektrisk tillsatsvärme, men jag stör mig på tickandet från webaston's dieselpump, när motorn är kall i början - Jag får väl höja min High End Induvidual stereo. Dagens i-lands problem. ;-)
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Efter att jag visat en film inspelad med mobilen för BMW verkstan, så ville de titta på den. I förra veckan var den inne på felsökning, visade sig finnas en uppdatering för just min typ av parkeringsvärmare där problemet kunde vara just rökbildning. Så de uppdaterade mjukvaran i värmarenheten, sen av någon anledning gick inte värmaren igång alls, den hade tydligen blivit helt bortvald från bilen, så efter mkt trixande väntar nu i veckan en ny värmare att installera, hoppas det blir ordning då, börjar bli trisst att skrapa rutor!!! :P

tu
17
tuffestisse
535d f10 -11
330D e90 -06
Hur har det gått? Har samma fel på min f10..
pe
23
peter ssa
320d 2012 f30
Om man startar värmaren och inte låter den bli riktigt varm innan man stänger av den så brukar dom ryka blir typ sur.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.