AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.221

Bromsdamm

Henrike34
Nån som har nåt tips på hur man slipper all jävla bromsdamm på fälgarna
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är nog svårt att bli av med bromsdammet så länger man använder bromsarna, men ett tips är att lägga ett lager vax på fälgarna så blir det mycket lättare att tvätta bort bromsdammet.
Så sant. Håller med. Har själv lagt på fälgvax och har bara positiva erfarenheter after det. Fälgarna blir inte lika skitiga längre + att efter rengöring skiner de som nya.

Dominik
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Köp ett par andra bromsklossar typ tar-ox så får du ytterst lite bromsdamm!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
En ordentlig vaxning av fälgarna som underhålls några gånger om året är det bästa knepet. Med flytande vax på sprayflaska blir det enkelt att få dit vaxet överallt. Då sätter sig inte dammet och det blir enklare att få av det.Vid tvätt så sprayar jag på i princip outspädd yes diskmedel och låter det vara någon minut och sedan spolar av.

För övrigt så är det nog tvätt som gäller för att det ska se Ok ut, brukar själv köra en extra hjulavspolning i veckan utöver vanliga tvättarna.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Varför inte köpa EBC guld eloxerade skivor och sportbelägg så blir det inget damm alls.
markus00
Var köper man sådana skivor och belägg??
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
för några år sen fanns det ett par fälgskydd som man satte mellan fälg och bromsok bestående av svart gummi.
Vet inte om dessa finns kvar, dock var dem väldigt effektiva = alltid rena fälgar. Fanns i olika storlekar på OKA racing tror jag.
Dock synns inte bromsoken. Kan också hända att man får ha i åtanke att bromsarna inte får en bra kylning vid hård användning. Har man inget emot detta eller kör lungt så är dem kanon.
Förutom problem med kylning (många fälgar är designade just för att mata luft till bromsarna) tror jag man hade problem med obalans i gummisjoken.

FP
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
möjligt att det kunde bli obalans, hade bara 15" på den tiden och det var absolut inget som märktes.
Men kan tänka mig att jo större omkrets desto större chans för obalans.
ja
47
jas
E30/M30 -89
Lahega fälgtvätt är helt suveränt för att få fälgarna rena från bromsdamm!

/jas

Våld är den odugliges sista utväg. Isaac Asimov (1920 - 1992)/Stiftelsetrilogin
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
ehh... asså dromsdamm = bra. det e inte snyggt men bevisar att klotsarna biter. bromsa mindre o gasa mer =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.