|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blir nog ett långt inlägg med massa funderingar, men jag hoppas på många bra svar... Har kollat på en BMW X3 3,0i manuell 2004. Börjar med att ställa en fråga om PDC som finns både bak och fram. Testade att backa respektive köra fram mot en snödriva som var runt 50-60cm hög. Inget pipande alls. Det finns en knapp framför växelspaken och där blinkade nån grön lampa när jag backade. Inte när jag körde framåt. Hur funkar det med PDC på en sån här bil? Hade det på vår gamla Saab 9-5 och där pep det när man backade mot nåt eller om man hade backen i och någon gick förbi bakom bilen. Nu behöver jag råd och tips. Börjar med att räkna upp de poitiva sakerna med just detta exemplaret: FÄRGEN. Det är den enda i den färgen till salu just nu om man kollar blocket och bytbil. Jag gillar den skarpt!! Utrustningen som innefattar eljusterbara sportstolar i svart skinn, telefon, dragkrok, PDC fram och bak då som jag skrivit innan, navi (om än en liten variant - inte den med skärmen uppe på panelen), CD-växlare i armstödet, sportpaket (lite styvare fjädring??) + all annan sedvanlig utrustning. Manuell låda gillade jag verkligen! Har inte provat någon med automatlåda så jag kan inte jämföra där. Det negativa: Skivorna fram behöver bytas eller svarvas. Nåt svagt "klonk" hö fram vid ojämnheter i vägen, luckan till cig-uttaget i baksätet går ej att stänga, insynsskyddets "kant" är skavd liksom en av sidopanelerna på stolpen i kofferten. Detta är väl inga stora grejer enligt mig, men nu kommer vi till tyngre saker... Alla 4 däcken (M+S) behöver bytas. Det är 235/50-18 och det är den enda uppsättningen fälgar som finns till bilen. Jag vill ju ha dubbdäck på vintern och en uppsättning sommardäck på fälg. Det sista: Serviceboken!!! Den är servad vid leverans, nästa vid ca 2500 mil, nästa vid ca 5-5500 mil och sedan en vid drygt 8000 mil. Den servicen på drygt 8000 mil gjordes 2007-11 och nästa service gjordes 2008-06 och då hade den gått över 12000 mil. Alltså över 4000 mil på 7 månader. Nu står mätaren på 16300 och firman ska göra en storservice på den innan den levereras. Utav de servicarna som står i boken är det 3 oil-service och en Insp 1. Ingen insp. 2 verkar vara gjord. Det KAN ju vara så att hemma-mekaren har bytt olja själv, men det vet varken jag eller firman som säljer. Så vad säger panelen om detta?? Jag gillar bilen som fan, men servicehistoriken verkar "sådär" i mitt sätt att se det. Här kan ni se bilen det handlar om: Länk Tacksam för många svar! Man blir lätt "blind" och köpgalen när man hittat nåt som ser bra ut och funkar bra. Måste ju dock tänka på en försäljning i framtiden och vad folk säger då. /Kidde Äger Saab för tillfället. | |
|
Min X3 har PDC fram och bak och den är alltid aktiv åt båda hållen i låg fart, det vill säga kör du mot ett hinder börjar varningen med ett pipande som slutar i en konstant signal när avståndet understiger 30cm. Den gröna kontrollampan på panelen lyser konstant grönt när systemet är aktivt, stänger man av det är lampan släkt. Att lampan blinkar har jag aldrig sett, rent spontant undrar jag om det kanske är tecknet på att en av givarna är defekta? På min E46 är så fallet, fast i och med att E46 inte har någon avstängningsknapp för PDC finns där ingen lampa heller, men den felvarnade genom en lång konstant ton och var sedan helt tyst. Om du lägger örat mot givaren skall du höra ett svagt tickande ljud, annars är denna defekt. Bilen vill sedan ha service efter att ha druckit 2500L bensin, beroende på körstil och sträcka kan alltså miltalet mellan service variera men 4000mil skulle innebära ett snitt på 0.6L/milen och det tvivlar jag på att en 3.0i klarar. Själva modellen är verkligen en underbar bil och M54B30 är en fruktansvärt rolig och trevlig sexa så kombinationen kan jag verkligen rekommendera men känns inte just detta exemplar lite..? Själv hade jag åtminstone krävt fungerande PDC och avdrag för dåliga däck, PDC för att de inte nämner något om ett defekt sådant och däck för att åtminstone ett par bra däck bör ingå speciellt från en bilhandlare. Via Länk får jag fram riktpriset 146.800:- via bilhandlare utan vinterdäck och korrekt servicehistorik, betänk att befintliga däck är utslitna på det. Dom har redan sänkt priset från 195´tror du de är beredda att gå ner så pass mycket mer? Jag tror det finns bättre exemplar. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Klonket beror med all sannolikhet på pendelstag, om den är vibrationsfri i övrigt. De bör firman kunna byta då de är superbilliga. i övrigt tycker jag den är överprisad så pruta. Tänk på att den är reggad med 235/45/19 fram och 255/40/19 bak. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
PDC är ur funktion. 3,0 liters X5 är lika törstig ++ som en 4.4 åtminstone med aut. Hur X3 är vet jag inte är väl några kilo lättare men 3 liters sexan är ju ingen snålvarg direkt. Så servcieintervallen lär nog ha överskridits rejält nu är det ju manuell men köra 3000 mil på 2500 liter bensin ???? nja kan ju kanske gå enbart motorväg i jämnt tempo i långa turer Iofs är det väl ingen större fara med det men känns som man ska hoppa den.. Kontakta föregående ägare och hör med honom.tex Bilen har stått avställd sedan 2009-12 dvs över ett år. dvs inte attraktiv för de flesta. Inspektion II bör komma vid ca 10.000 mil och då ska alla stift bytas a 180 kr styck. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tusen tack för alla svar så här långt!! Misstänkte litegrann att PDC är ur funktion precis som Hasso skriver. Vad man byter eller hur det åtgärdas vet i tusan, men det blir nog inte mitt bekymmer känns det som. Den drar nog en del bensin även att det är manuell. Vid extrem snålkörning på långresa kan jag nog köra den på runt litern, men annars räknar jag ett snitt på 1,2-1,3 så är man nog ganska nära verkligheten. Manuell med urkopplad DSC = lekbil. Automat blir ju tråkigare ur det hänseendet... Tanken från min sida beroende på fler inlägg osv om man trots allt skulle "satsa" (lägga ett bud) på den här bilen så vill jag kräva fungerande PDC, 4 nya däck, övervaka deras sk storservice så att verkligen alla vätskor byts, alla remmar (om det finns fler än en), stift, alla filter osv. En Insp. 2 med stora plusmenyn helt enkelt. Klonket ska givetvis också åtgärdas anser jag. Skivorna kan jag svarva själv på jobbet. Kanske ge ett bud (första och sista) på max 150 när detta är åtgärdat. Är man helt ute och cyklar då?? Det dräller inte av manuella X3:or med sportskinn om man säger så... Automat finns det 3 eller 4 på blocket med sportskinn. Mycket tacksam för fler synpunkter!! /Kidde |
|
|
Det är troligen en (Eller flera, men troligen en) givare som gått sönder, har du tillgång till bilen kan du som sagt höra detta genom att sätta örat till dem och lyssna efter ett tickande ljud. Jag har för mig givaren kostade cirka 1500:-/st. till min E46, jag struntade dock i dem eftersom man inte kan stänga av PDC på E46 Touring och det fanns tillfällen (backa med släp tex.) systemet gjorde mig galen. Utan det avaktiverades istället av verkstaden. Att bilen har lite fel och en tveksamhet i historiken behöver inte betyda att den inte är bra, till rätt pris eller med felen åtgärdade är chansen stor att det är många mil kvar i detta exemplaret. Att kräva ett par specifika dubbdäck är kanske att ta i, utan vi utgår från priset 146.800:- utan dessa. Får du då denna bilen med nya året runt-däck, inspektion II, samt klonk och PDC åtgärdat för 150´ känns det som ett bra pris. Men insp.II till min bil kostade 4500:- på Bmw (Då en 4a), staget uppskattar jag till... 1500:-(?), och säg en trasig givare för 1500:- plus byte 2000:- (Måste plocka ner rätt mycket ibland, är det så på X3 med?) Det blir 10.000:-, plus fyra däck a´la 2500:- så blir det 20.000:- snabbt och enkelt räknat. Nu tror jag inte firman betalar samma priser som en kund hade gjort men det är ändå ett värde av 20.000:- , plus 10´i prut om du får den för 150´, de får räkna av. Tror du de är beredda att gå ner i pris så känns det inte som en dum affär rent spontant? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Känns som det skulle kunna bli en rätt attraktiv bil efter lite fix och prut enligt inläggen ovan. Jag tror inte den är så farligt törstig, men beror som vanligt på körstil, däckstyp osv, men i övrigt kan jag inte tillföra så mycket om X3 tyvärr. Just den färgen är trevlig fast det syns inte så mycket av ljusblått på bilderna, jag sökte också en gång efter denna färg men är inte så lätt att hitta verkar det. Roligt att Kidde syns på forumet igen, välkommen. FP |
|
|
Ja, det var sannerligen inte lätt detta... Har varit och kikat på en med automatlåda också idag. Jämför man dessa båda bilar så hade dagens variant helt fullstämplad servicebok (14000 mil) på BMW, "stora" navin och helt nya dubbdäck (i fel storlek 255/55-17) på helt nya fälgar (17-tums). Den saknar sportstolarna och sommardäcken skulle enligt säljaren endast hålla en sommar till. Färgen var mörkare blå. Han begär 185 000:- med vinterhjulen och 175 000:- utan. PDC:n hade fått fnatt även på detta exemplar liksom att mugghållaren höger fram inte gick att få ut. Inget allvarligt fel, men det ändå ett fel. Hade min vän Micke Olsson med mig och han hittade galvsläpp på insidan av bakluckan och tendens till galvsläpp även i vä framdörr. Här finns annonsen: Länk Man kan även se att ratten är skavd vid knapparna på vänstra sidan. Det var fler ställen i verkligheten och det fanns inget sådant på den med manuell låda... Fortsätt gärna att kommentera!! Och Folke - Tack för välkomnandet :) /Kidde Äger Saab för tillfället. |
|
|
Manuell växellåda är trevligt, men automatlåda duger mer än väl och kör man en bil till vardags tycker jag det är det klart vettigaste valet. Framför allt i en bil som Bmw X3. Däremot känns inte den mörkblå helt 100% den heller även om jag personligen föredrar den färgen. I och med att firman haft den ljusblå länge är de nog beredda att gå ner ytterligare lite i pris trots allt, och det blir i så fall kanske samma pris i slutändan. Skillnaden är att den enda gått 2000mil mer men går via firma med lagstadgad garanti och allt, och dessutom söker du en manuell. Jag hade nog fortfarande försökt få till en deal med firman enligt ovan. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Ska ta med frugan och kolla på den manuella imorgon igen då det är nära och bra. Kom på nån grej till: Den mörkblåa har xenon också vilket den manuella saknar. På gott och ont kanske...?? Däremot tyckte jag att lyset "fladdrade" en del på den med xenon trots att marken var plan. Nästan som att reflektorerna var lösa på nåt sätt. Dock funkade justeringen när man startade upp bilen som mina tidigare bilar med xenon gjort. Utöver det så var den vänstra lampan riktigt vit i sitt sken medans den högra var åt det rosa hållet (inte blå/lila som många bilar med xenon) och det kändes som att skenet var svagare på den sidan. Fel lampa? Lampa håller på att gå sönder? /Kidde Äger Saab för tillfället. |
|
|
Rosa ljus = slocknar inom kort tid. Byt alltid båda, räkna av för detta, ett par tusenlappar minst om man skall låta verkstaden byta. Man kan iblnad se att ljusbilden fladdrar till lite när man kör över snabba ojämnheter, inget egentligt fel eftersom hela insatsen är upphängd lätt fjädrande i tre punkter med motorstyrningen osv. Vid jämn väg skall inget märkas, men man ser lite fladder ibland på kullerstensgator osv, speciellt om ljusbilden träffar nåt ljust osv. FP |
|
|
Tack Folke för svaret!! Har nu gjort utdrag från carfax.se på båda exemplaren. Inga kända stölder/krockar/inbrott alls. Känns ju skönt att veta det åtminstone. Som sagt - imorgon ska frugan med och kolla och på söndag säger vi Bye, bye Sweden och drar till Egypten en vecka. Får se när vi kommer hem ifall någon eller båda finns kvar... Bjerser: Är du nöjd med din X3:a? Vad är det för maskin och årsmodell, utrustning mm? Har du haft något "skumt" fel eller bara slitagedelar som behövts bytas? /Kidde |
|
|
Kidde: Jag är fruktansvärt nöjd med min bil, och tycker mycket om modellen. Stor och stadig men är ändå mycket körglad och har ett drag av småbil när vägen svänger. Jag har däremot enbart tvålitersfyran och en årsmodell 2009, så där saknas lite effekt. Bilen är inte så gammal, men har ändå nått 10.000mil med lite marginal varav jag har kört... åtminstone 2500 av dessa men minns inte exakt. Den är dock helt befriad från fel och utöver vanlig service har ingenting åtgärdats. Den känns som en ny bil, milen märks inte alls. Den är rätt enkelt utrustad, men X3 är rätt välutrustad från början så det väger upp. Den har i alla fall sportstolar, större stereo, sensatec-klädsel, velour/gummimattor, PDC runt om och lite annat utöver standard så det räcker mer än väl. Det enda jag saknar är egentligen panoramaglastaket, mest för känslan! Själva 3L-sexan har jag däremot erfarenhet av på annat håll, i min fars 330i som finns med i min profil. Helt underbar motor, och håller gör den med; Ovanstående bil har snart nått 20.000mil utan mer än slitagedelar bytta och innan denna pendlade pappa långt i tjänsten, och körde en 325i (samma motor, mindre volym) i 40.000mil utan fel utöver service och slitage. Hela bilen var kanonfräsch och kändes som om den rullat 15.000mil, efter det exemplaret förstår jag varför Bmw är en så populär bil att mätarskruva. Behovet att köra så långt försvann dock, 25an byttes ut och pappa började köra resterande sträckor med privat bil och köpte ovanstående 330i. (25an gick inte att få loss) Köper du en X3 3.0i är det samma M54-sexa, och modellen X3 bygger dessutom på E46. Enligt den erfarenheten jag hör bör det vara en långlivad kombination! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Klockrent att du delar med dig av det du vet. Guld värt. Jo jag tror också att jag kommer bli nöjd bara jag hittar rätt exemplar. Frugan är inne mer på den manuella tack vare att man KANSKE kan få den för ett vettigt pris. Vi får se vad hon säger efter morgondagen när hon sett den "live":) Tack än en gång alla som kommenterat i denna tråden. /Kidde Äger Saab för tillfället. |
|
|
"Har nu gjort utdrag från carfax.se på båda exemplaren. Inga kända stölder/krockar/inbrott alls." Carfax.se verkar inte ha nån koll på sånt så att det inte står nåt hos dom säger egentligen ingenting om vad bilen varit med om. |
|
|
Mugghållare höger fram kostar ca 700 kr för delen och 800 kr för jobb på en LCI (2007 och framåt). |
|
|
Ok, tack för upplysningarna. Någon som har järnkoll på vad som ska bytas vid Insp 2 på en X3 3,0 manuell???? Byts alla oljor (även i diffklumparna) eller bara motorolja, kylvätska, bromsvätska? Hur är det med oljan i lådan? Alla remmar ska väl bytas liksom alla filter? Nåt mer?? /Kidde Äger Saab för tillfället. |
|
|
Broms och kylvätska går väl på 24-månadersintervall helt utanför vanlig service? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Oj vad många inlägg du har Olsson ;) För er som inte vet så pratade jag med säljaren av den manuella idag. Frugan gillade den bilen också. Fortfarande svårt om man ska välja automat eller manuell... Säljaren ville i dagsläget påstå att det är utsatt pris som gäller och att en Insp. 2 ingår innan leverans. Jag ville ju ner till typ 150 och att man i det priset får en uppsättning dubbdäck, men det låter som att det blir svårt att pruta ner den till 150 ens utan dubbdäck. Därtill behöver den 4 nya sommardäck (på fälg så man slipper kränga om varje säsong). Skatten är det första man ryker på när man köper av handlare och det är 4 papp. PDC var ju ur funktion vilket säljaren påtalade för mig idag (jag har själv inte nämnt det innan). Om det var nåt enkelt och billigt så skulle de fixa det också, men annars var det köparens bekymmer. Jag kontrade direkt med att ALLT ska funka om jag ska vara fortsatt intresserad. Verkar som att skivan till navin är borta också. Den satt i när jag kollade på den första gången. De skulle även kolla upp "klonket" som jag härleder till höger fram liksom luckan över cig-uttaget i baksätet som ej går att stänga. Om man ändå leker med tanken att man får den för 150 utan däck så är den ändå uppe i ca 180 innan man har handlat 8 däck och 4 fälgar. Lägg därtill ev fix av PDC. Allt annat verkar funka på bilen. Det som jag inte kollat är dimljusen och bakrutevärmen, men den är svårkollad i detta klimatet som råder för tillfället. Har sedan tidigare sneglat lite på denna också och även dragit iväg ett mail (utan svar förvisso):Länk Lite långt att åka bara... Enligt registret är det 7 ägare på den och den ska bes nu under våren. Skatten är det 4 månader kvar på. Vad tror ni om den?? /Kidde Äger Saab för tillfället. |
|
| Skön fuling av handlaren att plocka bort Navskivan.. Tycker du ska invänta ett annat objekt, den där bilen och den handlaren verkar inte vara helt 100. | |
|
Kidde, jag tror du skall strunta i den bilen tyvärr. Dels låter det som ovanstående nämner inte helt 100%, sedan blir den minst 35-40.000:- för dyr när du reparerat den, list pris 146´. Och säga vad man vill om begagnade bilar, på en så här ny bil hade jag själv åtminstone velat ha denna utrustning fungerande. :) Den andra bilen du länkade till 16:28 ser i alla fall enligt annons helt ok ut, vacker blå färg med! //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.