|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en E36 325 Och jag börjar bli less på den obromsade diffen i den, Har kollat lite grann och dom är inte direkt billiga, så jag undrar vilka modeller som har Bromsad orginal och vilka som passar till min E36´a En som bara är "Bolt on" så man vet vad man ska börja söka efter, Gör mindre om det är en annan ut växling i den huvudsaken den passar i chassit,drivaxlar,kardan. Tacksam för svar | |
|
Kan inte svara dig 100%, men de 3 E36:or jag haft (Sedaner allihop) 1991 och 1992 års modeller hade alla 3 bromsad diff. Om det gäller alla sedaner vet jag inte. |
|
| 325:or alla 3 också | |
|
Måste ju vara en viss modell, typ M-sport eller nått!? Trodde det skulle sitta på min 325´a -94 då jag köpte den men det gjorde det tyvärr inte! Och skulle behöva en sån! Mer förslag tack |
|
| Bromsad diff är så vitt jag vet tillval på samtliga E36 förutom M3 som har det original. | |
| Precis, det var tillval på samtilga förutom till m3. Något som kan vara värt att notera är att det inte gick att ha antispinn tillsammans med den bromsade diffen. Någon på forumet påstår att det gick på usa modellerna, dock inte på min som har diffbroms. Tror det finns lite info om du söker lite här på forumet också. | |
|
Diffen ska vara märkt med ett S om den är bromsad, bra att veta ifall du letar efter en utbytes, se bild: Länk Kan även stå på en liten bricka som sitter på en av skruvarna till kåpan! |
|
| Ok tack. då har jag mer hår på benen då jag fortsätter mitt sökande! Tycker det är konstigt att det inte sitter på min men jag har en import så det kanske e därför! | |
| det finns lite olika varianter va jag vet. En polare har en 325a 93a egentligen 92 men sen. Den diffar inte ens när det är blött väldigt lite om man snärtar koppling. Och knappt ens på grus. Och jag har en 320i 95a den diffar på torrt när man snärtar och när det är blött vid gaspådrag, med både original diff och efter jag bytte till en från en 97a även den en 32a0. Och min 325i 94 med antispinn då diffar likadant. Jämförde med min diff med broms som jag har ligger. Och den och 320ins snurrar åt samma håll när man vrider på ett hjul. Ska du byta diff måste du byta kardan om du tex tar från 325 till 320 och tvärt om då kardan fästet på diffen är olika långa. Upptäckte detta när jag bytte. Finns på börsen här om du kollar. | |
|
över lag så är diffbroms tillval på alla bilar som inte är M bilar som sagt tidigare men det är ju jätte lätt och kolla som egen bil om man är osäker hissa upp båda bakhjulen utan någon växel i, ta tag i ena hjulet och snurra det framåt om du bilen är diffad= differential så skall det andra hjulet snurra bakåt om du har sk diffbroms så snurrar andra hjulet också framåt och BMW har inte på äldre bilar någon Diffbroms egentligen utan dom använder lamelldiffar och jag misstänker nyare bilar också gör det då det enligt mig är den bästa sortest diff låsning som finns |
|
|
ok. jag har ju en 325 nu och den är Inte bromsad eller nån lamelldiff så jag är på jakt efter en, men då vet jag lite vad jag ska söka efter! Tackar |
|
|
Du behöver ju inte direkt få tag i en 325 E36 lamelldiff du kan ju ta lamellpaketet från en annan BMW bil som har samma storlek på diffhuset dock vet jag inte med säkerhet vilka men tror det kan funka med stora E30 och eller lilla E34 |
|
|
hur stor är risken att asc slutar fungera (börjar knasa) som den ska om man byter lamellpaket? BMW ownz |
|
| så länge du inte sladdar eller burnar eller så borde de inte vara några problem alls dock så kan de iofs bli knas eftersom om du kör på vintern och det är halt så kommer båda hjulen spinna och inte 1 så då bromsar den båda hjulen oavsätt om den bromsar bara på vänster eller höger | |
| Jag har inget antispinn på min så jag slipper oroa mig över det! Vad menar du med lilla E34´an ? Vart lite fundersam för jag vet av ett gäng E34´er och hur ser jag på dom om innehållet passar i min? | |
| Klumpen heter "188" som passar på din kärra.. Har alltid varit tillval förutom just på M-modellerna... | |
|
///535power: em.. bromsar gör den väll inte? sitter ett elektroniskt spjäll med vire bakom gasspjället som stryper insugsluften. sen dödar väll elektroniken soppapumpen. mer än så är de väll inte? BMW ownz |
|
| jag anser att antispinn som inte är enbart diffstyrt plus abs är ett problem. Jämför då min kusins Volvo s70 med en polares v40 t4 plus en annans Saab 93 s70 har endast diffstyrt och troligt med abs också då givetvis motorn slutar aldrig varva utan bara ökar segare på vintern går det så länge det inte är blankis gasa vanligt och bilen ökar bra i fart och svänger fint dom andra 2 typ dör hackar fram Saabägaren fick stänga av för att komma hem en kväll i snön. Jag plockade bort spjället på min 325:a för när man fick sladd stryp det så det högg i bilen livsfarligt. Funkar lika bra att vänja sig vara snäll på gasen om man ska tex köra om säkert i snön. Plus att inget annat krongel med motor lr annat efter borttagning. Plus det med att byta innehåll i diffhus ska jag väcka för. | |
|
Frrla soppa pumpen stryps inte det är ett elektronisk varvstopp som styrsystemet skapar ScaleX.320 min 523-97 håller varvet uppe men bromsar det hjulet som spinner och begränsar motor kraften jag tycker detta system funkar jätte bra då flyttas kraften över till andra hjulet är det halt och jag svänger och gasar så sladdar bilen till lite och så bromsar systemet ner motor kraften och hjulspinnet och vipps så är man på rätt kurs igen trot att man har plattan i mattan men som sagt en spärrad bakaxel gör vinterkörningen mycket enklare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.