AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.194

Vad sägs om denna 335iA LCI?

Sida 1 av 2
Verdi
Länk

Sitter ju konstant och letar bil. Oklart vad jag letar efter, men den här såg ju hyfsad ut.

Den verkar dock inte ha M-paket och jag vill helst inte ha en svart bil igen... Men den borde väl vara svensksåld om man kan leasa den?
Verdi
Om jag ska ringa på den, vad bör man fråga?

Ska turbosarna helst vara bytta på garanti? Nåt annat? WG-rattle?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Turbobyte borde inte vara aktuellt efter den relativt korta körsträckan. Problemen du nämner hörde väl till de lite tidigare årsmodellerna?

Personligen så tycker jag att bilen är liiiite för billig. Antingen har han gått på inbytespriset/restvärdet och lagt på några tusenlappar eller så har marknaden för välutrustade 335iaT totalt gått under (knappast troligt).

Ska du ha den bilen, förutsatt att allt är schyst så får du sno dig på! :)

Mvh/ Niclas
Den va sjukt billig. Lär nog gå snabbt.
Jo
211
JockeX
Touareg
Wastegate rattle är förmodligen inte ett problem på 2009 och framåt. Kanske t.o.m. 2008 och framåt?

WG-rattlet beror på länkarmar till turbosarna som inte är korrekt dimensionerade för jobbet, och de börjar då att glappa och skapa lite oljud när man släpper gasen. Men vid nått tillfälle (2008? 2009?) så uppgraderade de länkarmarna från 6mm till 8mm. Det enda märkliga i kråksången är att inte BMW fixar det gratis pga den uppenbara feldesignen.

Enligt BMW är lösningen att byta den bakre turbon, vilket ska gå på maskinskadeförsäkringen.
Jo
211
JockeX
Touareg
2009 och framåt var det:

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är generellt ett fan av M-paket men på en e90 LCI tycker jag att det funkar exteriört ändå.

Den här bilen har ändå mycket av det som ingår i M-paket:
snygga fälgar, sportstolar, M-ratt, chassit, skinn.

(Vet att det är alcantara i M-paketet med skinn tycker jag smäller lika högt.)

Har dykt upp några intressanta, prisvärda 335 touring på sista tiden. Finns dessutom två -08 med låga mil för 288' och så finns det en för 259' (saknar skinn och M-sport) om jag minns rätt.
Verkar inte springa iväg heller.
Verdi
Skinn kostar extra på M-paketet också, av en anledning. Gillar inte alcantaran. Det är väl bara nåt slags syntetmaterial?

Ja, jag har sett den där carbonsvarta -08:an för 288' också. Den har visserligen fullt M-paket men saknar skinn, navi pro och en massa annat som den här har. Och framförallt är den inte faceliftad, vilket för mig är väldigt viktigt för motivationen att byta.

SMS:ade ägaren igår och han skrev att han skulle ringa mig idag... Vet inte hur länge jag orkar vänta bara. :=)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alcantara = helt syntetisk mocca. Tyg alltså.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ja, alcantaran ser ut och känns som mocka men är syntet material.

Vill du ha alcantara istället för vanligt tyg (på en icke M-sport) lär det också kosta en bra slant.

Personligen tycker jag det är lika trevligt som skinn. Tycker det känns lite sportigare och passar bra ihop med M-paket. Men det är såklart en smaksak.

Facelift är ju trevligt frågan är hur högt man ska värdera det, förmodligen ganska mycket på en exklusiv modell som 335.
Verdi
Alcantara ser jag mer som halvskinn i kostnad, vilket även konfiguratorn visar. Tror det kostar ca 14' extra att få helskinn på en M-sport. Vilket ungefär är skillnaden mellan halvskinn och helskinn på en icke M-sport.

Ja, vad är facelift värt? Mot min vilja så tycker jag pre-facelift ser gammal ut. Gillar framförallt inte ögonlocken på njurarna. Är ju en skitgrej egentligen men...
Har LCI-bilarna "hönsnätet" vid framspoilern som standard? Har det på min pre-facelift men jag trodde detta var en del av M-sportpaketet.

Alcantara är riktigt trevligt, och är faktiskt betydligt skönare att sitta på än skinn. Dessutom håller det sig betydligt fräschare efter ett par år, en halvdant skött skinnklädsel ser inte särskilt kul ut på en 3 år gammal BMW.

Annars ser bilen trevlig ut, dock är jag övertygad om att avsaknaden av M-sport kommer vara ett stort minus till en 335. Det skall liksom bara finnas där till top-of-the-line modellen.
Jo
211
JockeX
Touareg
M-sportpaketet är definitivt ett måste på pre facelift, men faceliftade modeller ser ändå helt ok ut även utan M-sport. Den här bilen hade ju även kryssat i M sportchassi och M sportratt.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Vill du snygga till den på utsidan så är det ju lätt att sätta dit en Performance front det hade iaf. jag gjort. Men den har rullat långt på kort tid, dom flesta försäkringsbolag har väl 8000mil som gräns för maskinskada? Men annars en fin bil med all nödvändig utrustning tycker jag. Det är ju både automat låda och även n55 motorn(?) så då är WG rattle inget vanligt problem.

Regnr: LLH726
Verdi
Jag fegade ur. Visst är det ett bra pris på en fin bil men om jag kör den ett par år så har den gått 15000 mil och värderaset lär ju bli ganska högt trots det fina inköpspriset. Sen är det ju ökad bränslekostnad på minst 20 000:- per år... Plus att jag inte är säker på att jag vill ha en solidsvart bil. Sen körde han med samma fälgar både sommar och vinter. Skiftade däck på fälgarna. Inget stort problem för mig som inte byter däck själv ändå men...

Men utrustningslistan är imponerande. Han valde bort M-paketet pga att han tyckte den var snyggare utan. Dock har han ju kryssat för det mesta som ingår i M-paketet utom plasten utvändigt.

Annars är det väl mest panoramataket och dieselvärmare som saknas i princip. Av de lite dyrare grejerna. Specade en likadan i konfiguratorn och kom upp i en bit över 600 000:-.
Jo
211
JockeX
Touareg
Om du kör 6000 mil på ett par år så är värdeminskningen stor oavsett om du köper en med få mil eller många mil. Solidsvart är nog ett helsike att hålla efter, safirsvart är jobbigt bara det. Men den är garanterat fin när den är nytvättad.

Panoramataket är riktigt trevligt, men hade jag köpt min bil ny hade jag inte valt till det, det kostar för mycket, lägger till extra vikt på bilen och är ytterliggare en pryl som kan gå sönder. Men trevligt på sommaren är det.

Dieselvärmaren vet jag inte ens vad man skulle ha till. Du ställer väl bilen i ett garage?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Dieselvärmaren vet jag inte ens vad man skulle ha till."

Speciellt som det är en bensinare ;-)
Verdi
Trevligt med folk som märker ord. :)

I garaget jag har bilen är det öppet åt ett håll. Alltså bara väggar åt tre håll. Dvs, det blir nästan lika kallt som ute... Bra för bilen egentligen då det borde minska rostproblemen du kan få om du har bilen i varmgarage.

Jo, men sen ska man ju hem från jobbet också, och där har jag bilen ute. Gratis stolpe med el har vi dock, och min investering i motor+kupévärmare i höstas är guld värd. Ruggigt skönt att sätta sig i en varm bil. Använder inte långkalsonger i år trots den bistra vintern. :=)

Framförallt skulle ju min image som "snål räknenisse" gå förlorad om jag köpte en välutrustad 335iA. :)
Verdi
Jag kan inte riktigt släppa den här bilen. Den verkar inte vara såld än iaf.

Någon som kan gissa vad den är värd om 1,5 år om den gått runt 13-14k mil?

Vad är min relativt fräscha 320d -08 (M-sportratt, comfort+dynamic, halvskinn, alu-lister, M-sportchassi) värd om 1,5 år vid 12-13k mil?

Vad kostar det att sätta på BMW Performance Aerodynamikpaket? Det står bara "pris vid förfrågan" på bmw.se.
Roffa1
Verdi: Efter att ha följt dig i inlägg efter inlägg i dina vilda planer på att byta bil, så kan jag ej låta bli att undra över hur du slutligen kunde bestämma dig för din nuvarande 320d-08 (fick du den gratis;-) Du verkar onekligen lida av ovanligt hög beslutsångest. (inget illa menat;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.