AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.634

Har toppen gått?

an
10
andy88
528i -96
Jag har en 528 -96 som jag köpte förra våren. Bara en vecka efter att jag köpt den så märkte jag att den läckte kylarvatten. Jag har kört med den varje dag till jobbet utan några problem. Men jag har fått fylla på vatten ca 2-3 gånger i månaden.
Motorn tickar lite konstigt och det ryker ganska mycket vit rök på tomgång och det finns gult klet på olje locket. Men när jag tittar på olje stickan så ser det bra ut.
I september så gick temp mätaren upp till rött men stannade på närmsta stället. Jag luftade systemet och efter det har tempmätaren hållt sig i mitten.

Ni som kan mycket om bmw motorer, vad tror ni det kan vara? Ny kylare, topplocks packning, eller hela toppen?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Gult klet er normalt i kylan,vit røk på tomgang er normalt hvis det ikke lukter glykol eller brent olja,det er mye kondens i eksosen på 6 syl motor før den blir varm,de fleste eldre e39 har motortikk men sjekk toppdeksel pakning,ser du ingen olje i tennstifthål så er den nok bra,lekasjen er mest sannsynlig i området rundt radiator
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kolla vattenpump och termostat.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det kan ju lika gärna vara läck i någon slang, eller i kylaren som verkar vara ganska så vanligt på dessa. oftast svårt att se då vattnet ångas bort.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det här är inget du ska lämna till spekulation. In med den på verkstad och få den analyserad, kostar inte många hundringar. Särskilt inte vad det kommer kosta om du bränner toppen pga läckage.
an
10
andy88
528i -96
Tack för alla svar.
Kör inte med den på vintern så den är avställd nu, men ska se till och lämna in den sen till våren.
Har försökt hitta läckan men hittar den inte. Ibland har man sett att det har droppat ner på marken. Så det borde vara en läcka.
Hitta en helt ny kylare på ebay för ca 1500 med frakt. Kanske lika bra att byta den, för det värkar vara mycket problem med kylarna på e39:orna
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Bytte just min kylare pga läckage så det har du helt rätt i.
Köp inte av ATP Autoteile bara. Enligt mina erfarenheter säljer de billigt kinakopierat skräp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.