AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.018

BMW 1-serie eller Honda Civic 1.8 Sport?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det börjar bli dags att byta ut E36:an och planen är för närvarande att köpa en bil som är billig att äga, billig att köra med hög driftsäkerhet. Kommer att köra 1000-1500 mil / år.

Ser egentligen två svar på detta.
1. BMW 116i/d eller BMW 118i/d
2. Honda Civic 1.8 Sport alt 2.2d (vågar man köpa Honda-diesel?)

Det mesta, som jag ser det, talar för Hondan. Bränslesnål (0.56 blandat), driftsäker, rolig, relativt rymlig, mycket utrustning för mycket mindre pengar. Däremot ska det vara något bullrig. Hur är E87 på denna punkten?

Dessutom får jag ett par årsmodeller nyare bil och flera tusen mil mindre om jag väljer Hondan. E87:ans design tilltalar mig mindre än Civicens dessutom.

Vad talar för BMWn???

Finns det någon bilmodell som bör nämnas som konkurrent?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ska man tolka avsaknaden av svar som att Hondan är rätt melodi?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
allt som inte kan motiveras på rationella grunder talar för BMWn?
Den allmänna välbehags- och trivselkänslan, , interiör, ljudnivå, upplevd kvalitet. Bakhjulsdrift. :)
Men Honda ÄR ju driftsäker osv. Antagligen bättre än BMWn.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Interiören på 1:an är väl ärligt talat inte särskilt rolig? Visst, Hondans interiör är rena rymdfärjan men BMWn ser ganska trist ut inuti.

Känns som det borde finns konkurrenter till dessa modeller, men vilka?

Toyota Auris, Kia Ceed osv går bort. Likaså de trista DKW-vagnarna samt Skoda.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du får nog speca lite mer vad du söker:

"billig att äga, billig att köra med hög driftsäkerhet"

Då hamnar du nog i främst i Korea eller Japan.

Design är ju en smaksak, tycker du Civicen är snyggare än 1-serien så är den det för dig. (Jag tycker totalt tvärtom men det saknar väl betydelse)
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Åker sen 3 månader i en Civic 1.8 sport -08. Är nöjd än så länge och upplever den inte bullrig med 16" och friktionsdäck, men något bullrig med org s-hjul i 17", iof sig något slitna. Har mer ont av att den är rätt hård i fjädringen, speciellt på dåliga vägar och som nu knaggliga snö/is gator. Kanske börjar bli för gammal (40+), men har annat fordon som entutiastbil, så åka mjukt och gott i vardagsbilen hade varit gott.

Kan intyga om att den är rymlig och rolig, men 0,56 i blandad körnig, det är jag inte närheten av. Har legat på 0,65-0,70 i snitt och då är det mest landsväg. 225/45-17 gör inte saken bättre och känns nästan lite för stort/brett för 1270 kg och 140 hk. Motorn går fint och bra, men det är väl Honda kända för.

Instrumenteringen var lite splittrat i början, men nu känns det bra och funkar fint. Men det är ju japanare och det blir lite mer plastkänsla och "hårdare" plast, i inredning och utvändigt (typ främre dörrhandtag).

/Kent
qsacage: Citerar dig själv "Det mesta, som jag ser det, talar för Hondan."

Känns som du redan bestämt dig? Det viktigaste är väl att du provköra bilarna du väljer mellan.

Det är väl oftast efter en provkörning man förstår varför BMW är skönare att köra än majoriteten av andra bilar. Jag har märkt att väldigt många som klankar ner på BMW knappt kört någon. ;-)

Det jag själv generellt i grova drag uppskattar med BMW är väl:
- Fina och bra motorer (även om jag enbart har erfarenhet från de större motorerna)
- Bakhjulsdriften gör bilen roligare och behagligare att köra (en tung punkt)
- Mycket välbalanserad
- Bra drivlina och utmärkt upplevd vägkontakt
qsacage: Ser att du redan har mycket erfarenhet av BMW... därför blev mitt senaste inlägg lite konstigt.

Jaja, gör som du vill. ;-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jo, jag har en hel del erfarenhet av BMW.. :-)

Var och provkörde en Civic 1.4 bensinare nu (flongny för 166 tKr), den var helt ok men 1.8:an känns mer prisvärd s.a.s. Mycket roligare för lite mer pengar.

Jag tycker det är så svårt att köpa bil nu för tiden. För samma pengar som du får en Honda Civic ~4000mil 08-09 får man en Volvo V50 08-09 med ~4000mil. Det känns säkrare och säkert mer komfort, men kostar mer i soppa, försäkring och skatt.

Usch vad svårt det är..
Glömde en annan upplevd fördel med BMW, kurvtagning! ;-)

Det gäller väl att fråga sig själv vad man har för aktuella behov, budget osv, vad man prioriterar för att komma fram till beslut...

- Årlig körsträcka...
- Anskaffningskostnad...
- Årlig kostnad...
- Prioriterar man sport (körglädje) framför transport ;-)

osv... osv....

Känner man att det är låg anskaffningskostand och "transport" som är första prioritet konkurreras nog BMW ut men då har man plötsligt mycket att välja mellan.

Men säkert inget fel på Honda, varje fall inte deras motorer. Hondas gedigna rykte som motortillverkare härör väl ända från F1 tiden. De var ju ytterst framgångsrika tillsammans med Williams 86 och 87... 87 var det närmast episk dominans om jag inte minns fel. ;-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är delvis pga körglädjen som jag är intresserad av Hondan, den får nog trots allt anses vara "kul". Säkert i paritet med 1-serien. Lägg där till Hondas kvalitet samt en stor bil inuti men liten utanpå så är det svårslaget. Som jag ser det. men som sagt, jag kanske har missat något?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det spelar ju ingen roll om du har "missat något".
Om du är sugen på Hondan köp den och var nöjd sen! :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Honda gör väl världens mest precisionssäkra motorer också? Japaner är ju kända för driftsäkerhet så i valet Volvo V50 vs. Honda Civic så känns Volvo bara dyra. Honda är nog roligare också. Tänker man i förlängningen så är väl antalet spekulanter vid en försäljning till Hondans fördel också, gissar jag. Det är väl inget val du gör för livet heller - ångrar du dig så är det väl bara att byta till något annat?

Jag håller absolut med den gamla Linköpingsbusen marin849. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Uppdaterar för den (o)intresserade:

Vad jag kan se håller civicarna begvärdet oerhört (ovanligt?) bra. En i fint skick med under 5000mil 2007-2008 går för 145-170 tKr (annonspris).

Vidare, fick av en slump höra att i Göteborg kampanjas -10:orna ut för 179+6 = 184 tKr för en 1.8 Sport med v-hjul på aluminiumfälg, första service gratis m.m. Ringde och förhandlade med en handlare i Skåne om inte de också kunde erbjuda det, och det gjorde han. Så det blev nyköp ist. :)

En -10 1.8 Sport i "Urban Titanium", 0 mil. Avtal klart. Leverans på Måndag!
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Antar att det är detta erbjudande du menar:

Länk

Det var 3 års fri service och sen 3 års fabriksgaranti på det, så då borde man kunna åka hyfsat billigt i 3 år. Tror inte du blir besviken på den. Lycka till.

/Kent
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej

Så här ligger det till:

BMW=En välbyggd tysk kvalitetsbil med sportiga köregenskaper.
Honda civic=Helt enkelt en japansk BMW.

Varför köpa en japansk BMW när det redan finns en tysk BMW?

Alexander
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Varför köpa en japansk BMW när det redan finns en tysk BMW?"

För att den tyska BMW:n är 50.000 dyrare (minst!), antagligen sämre kvalitet och sämre utrustad. För 180.000 får du cirka en 3 år gammal 118i, 8 halvslitna däck, ingen garanti samt 6000-8000 mil och en massa stenskott i huven.

BMW är säkert mer "välbyggd" (dvs låter mer kassaskåp när man drar igen dörren), säkert lika rolig (om inte roligare) men Hondan är mycket mer bang-for-a-buck, rikligare utrustad för mindre pengar, bättre kvalitet. Samt snyggare imho. Andrahandsvärdet är dessutom sjukt bra på Hondan (lönar sig knappt att köpa begagnat), men det är det förstås på BMWn också.

Missförstå mig rätt, E87 är en helt OK bil, men i detta fallet sökte jag en bil till min fru som gärna får ha bra vintervägsegenskaper (felhjulsdrift), billigt ägande, hög kvalitet och mycket utrustning.

Hondan är verkligen bra utrustad, eller vad sägs om:
Elinfällbara ytterbackspeglar
Klima
CD med Mp3, WMA, USB-in, AUX-in.
Kyl i handskfacket
PDC bak
6 växlar fram
Farthållare, ABS, C-lås, immobilizer, färddator och det där vanliga.
Regnsensor
8 eller 12 Airbags, minns inte exakt.
Dimljus
Multifunktionsratt
Honda original-ALU-fälg x 8
140 hp

Dessutom ny med 3 års garanti och 1:a service gratis.

Så tänkte jag iaf. :)

En 3 år gammal Civic vill många ha 150.000+ kr för. Då är en ny billig för 180.000kr.

Men det går kanske att få ännu mer bil för 180.000 kr?
Ur
184
Urma
118d -08
Jag var också i valet mellan 118d och en Honda Civic 1,8 sport. Efter varit ute och testat hondan bestämde jag mig för en sån. Men när försäljaren sa att det var 9 månaders leveranstid föll den bort. Trodde att skulle tröttna på designen, men tycker fortfarande att den är riktigt snygg!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Visst BMW välbyggda roliga att köra kan tillomed jag intyga med som kör omkring i min första bmw
Sen är väl inredningen inget att ösa lovord över där finns det andra modeller med mer tilltalande inredningar.

Skulle lätt kunna gå till något annat märke om det faller mig i smaken.

Nu snurrar en SAAB 9-3 i skallen o ska provköra en i morgon lördag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.