AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.516

Zimmerman hålborrade från Schmidemann något att ha?

Sida 1 av 2
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Måste höra om det är någon som har köpt Zimmermans hålborrade bromskivor från Schmiedemann? Jag undrar om det är i samma kvalite som Bmw org eller sämre? Jag vill nämligen ha hålborrade skivor till sommaren och dessa är dom ända jag hittar som passar fram till min bil. Dela gärna era upplevelser med Zimmerman ifall skivorna slår sig lätt eller bildar sprickbildningar runt hålen tex? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Zimmerman skivor är av bra kvalité.

Men skulle undvika hålborrat, då det oavsätt fabrikat är kortare livslänga pga sprikbildningar runt hålen.

Om du inte måste ha dom för att du kör mycket bana osv, annars är slitsade skivor bättre om man bara ska ha det för bling blings skull.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag tycker hålborrade ökar intrycket av bilen, och bilen körs endast 200 mil per år oftast lungt. Jag vill enbart att det ska vara bra kvalit'e så är jag nöjd. Sedan funderar jag på EBC red stuff runt om? Något att ha? Det får inte låta eller skrika från dom är ett krav. Mvh Fredrik

BMW CS #07491
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
vad gäller belägg så skulle jag satsa på riktigt bra belägg om man ska gå ifrån orginal, Som tex Ferrordo eller Carbotech (XP8 tror jag modellen hette).

Har själv använt Ferrordo DS 2500 med intrycket att dom är helt grymma.

vad gäller Redstuff, greenstuff belägg så har jag bara läst negativa saker om dom. skriker, dammar osv
Hålborrade Zimmernmann brukar inte så sällan gå sönder men tydligen funkar dom vanliga riktigt bra även på bana, jag kommer själv att köra zimmermann solida/ventilerade på bana i år.

Att köpa XP8 belägg till bilen och tro att dom inte skall gnissla/damma lär vara årets miss, riktigt grymma belägg men inget optimalt för en gatbil, näe köp då hellre nya originalbelägg, nya skivor och byt ut bromsvätskan så får du fullt tillräckliga bromsar för vardagsbruk.

Alternativt ring till Herr Stacke på peansweden och hör vad han rek för belägg till dig.

Johan S
NS 8.29
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok då blir det hålborrade zimmermann med org belägg för utseendets skull.

BMW CS #07491
Hoppa över hålborrade skivor är mitt råd, de är som det redan sagts mer benägna att få sprickbildningar kring hålen. Skall du tvunget ha skivor med "grymmare" utseende så köp slitsade.
Tillägg: Slitsade skivor låter lite när man bromsar hårdare, hörs bäst med rutan nere:)!
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
satte dit hålborrade Zimmerman skivor fram på 540in jag hade, jäkla bett i dom var det iaf och hade inga problem med dom alls så länge jag hade den.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
M3 E9x har hålborrade men är väl utav ädlare stål än normalt om jag inte minns fel, så sprickbildningar inte bildas lika lätt. Tack för alla råd

BMW CS #07491
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har själv köpt hålborrade skivor från zimmermann.
Skulle köpt från bromsmannen men leveranstid på 8-10v och sålänge kunde jag inte vänta pga dåliga bromsar.
Har hört mig runt lite och enligt flera så har ingen haft några som helst problem med sptickbildningar på just zimmermann skivor.
Kan dessa vara utav det bättre kvalite?

MvH Bmw 4-ever
Givetvis beror det ju på hur bromsarna används. För normalt bruk med ett snällt belägg och normala arbetstemperaturer lär det mesta funkar bra. MEN när du börjar pressa skivan en varm sommardag med ett tuffare belägg och du kanske kör en banträff eller så DÅ uppstår problemen.

Johan S
NS 8.29
Be
50
Benhard
BMW 330e 2017.
Kör med hålborrade zimmerman och redstuff runt om. Kör även på träffar där jag kommer upp i nästan 280 och sedan stenhård blomning ner till 50. Inga problem alls. Trött på att höra negativ kritik om hålborrat. Tack för mig.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Väcker denna tråd igen=)
"Beolab" Jag är lite nyfiken på hur skivorna fungerat hittils för dig?
Jag har själv beställt Zimmermann hålborrade och dom kom med posten idag. Ska montera dom i morgon.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Finns olika typer av borrning, antingen genomborrade eller bara en bit in. Dessa spricker nog inte lika lätt som dem genomborrade. Körde själv med Slitsade och borrade. Lät underbart vid inbromsning och bet fruktansvärt bra.

Någon som bytt till liknande på sin 535d?

"Riktiga män kör diesel"
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag körde borrade (rätt igenom) zimmerman skivor med redstuff belägg i min gamla 525d (300hk) och den funkade skit bra!
Hade grymt bett i de samt dammade nästan NOLL!!
hann köra ca 1500mil innan jag sålde bilen :)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det första typ 100 milen kändes som om dom hade mindre bett än vad dom har nu. Vad det gäller nya Zm hålborrade skivor så har jag inte hört någonstans att dom spricker så lätt men det återstår att se.

MvH Bmw 4-ever
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Verkar ändå som dom flesta är nöjda med hålborrade zimmermann. Verkar bra=)
Jag monterade mina igår kväll och har bara hunnit köra 5mil. Skyddsfärgen har inte ens försvunnit helt. Det ska bli intressant att se hur dom håller.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har fått hem min order, men har ej hunnit montera skivorna än. Dom ser ut att vara av hög kvalit'e i vart fall. Jag köper dessa skivor enbart för prestanda samt att bilen ser snyggare ut från sidan. Mvh Fredrik L

BMW CS #07491
Hur gick det med era skivor? Levde de upp till förväntningarna? Jag är nämligen inne på att köpa zimmermanns hålborrade själv från Tyskland. Sorry för att ha väckt ett 5 år gammalt lik :D
Är inte Zimmerman en av BMW's OEM leverantörer? Dvs samma sak som BWM original fast till ett bättre pris?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.