|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt E34 som trycker ut växellådsolja i kylvattnet. Det gjordes ett oljebyte på växellådan av en verkstad. Efter det kördes bilen bara några få gånger och blev stående ett par veckor. När bilen sen kördes igen lossnade en kylvattenledning pga övertryck och det visade sig vara fullt av röd ATF olja i kylvattnet. Bilen är en 91a. Det finns två alternativ. Antingen har kylslingan som går genom kylaren i fronten har spruckit och därför läcker oljan ut. Eller så har verkstaden klantat sig på något sätt. Ni som gjort oljebyte på dessa lådor. kan man klanta sig vid bytet så detta problem kan uppstå? Jag tänker på stukade rör, felkopplingar eller liknande. För mig känns det konstigt att slingan i kylen skulle tryckas sönder. Har ni några förslag på var jag skall börja felsöka? Vore mycket tacksam för all hjälp. | |
|
Jag har bytt olja på 4HP22EH flera gånger och har svårt att se hur man kan göra fel. Allt är väl dock möjligt om man är oduglig. De hade kanske en praktikant som fyllde några liter ATF i kylaren istället för lådan, innan ordinarie personal upptäckte det? Sedan körde de stilen "det går nog bra ändå", och lämnade ut bilen utan att rensa systemet? Långsökt förvisso, men absolut inte omöjligt. Troligaste är väl att kylslingan i kylaren är trasig. Jag kan inte minnas att automatlådeoljan har kontakt med kylarvattnet någon annanstans. |
|
|
haha ja praktikantjävlar skall man passa sig för! Jag ser att den trycker ut ny olja i kylen hela tiden samt att nivån i växellådan sjunker... eller den larmar för det till slut åtminstone... jag är också inne på att kylslingan i kylaren är trasig. Dock tycker jag det känns konstigt att det röret tryckts sönder isåfall. Vill ju vara säker så jag inte köper en ny kyl för massa pengar, så är det något annat som e fel.... Tack för svaret förresten! Några fler idéer? |
|
|
Finns bara ett ställe där automatoljan kan komma in i kylvätskan och det är kylaren. Vid automatoljebyte så rörs inte kylarkretsen, jag tror inte verkstan har gjort nåt fel. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.