|
|
|
|---|---|
| Hej, har haft ett morrande/vinande missljud i min 525 e60 2005:a och BMW konstaterade att det är bakaxelklumpen som ger ifrån sig ljudet. Bilen har gått strax över 11 000 mil. BMW själva kunde inte svara på hur denna del kan ge sig efter bara 11 000 mil, men "dåligt väglag" kan vara en orsak. 21000:- vill BMW ha för att byta klumpen. Jag vet inte hur många bakhjulsdrivna bilar jag haft som gått betydligt längre, och blivit betydligt mer hårt körda men ändå inte haft detta problem. Nu till frågan, är det någon annan här på forumet som råkat ut för samma sak? | |
| Låter helt sjukt. Fanns någon olja i bakaxeln? | |
| Hej, yes det finns/fanns olja i bakaxeln. Enligt servicerådgivarens ord på BMW i solna så är jag den första han hade hört talas om som råkar ut för detta på en vanlig standard 5 serie. Nån ska väl vara den första, men man börjar ju fundera över kvaliteten. | |
|
Kolla hjullagren, jag fick diagnosen kass slutväxel på min e39a när den gått 19000 mil men jag trodde inte på det då den inte läckte olja och oljan var hur klar och fin som helst. Lämnade den till slut till wölkes i Gbg och de fann ett kasst hjullager som byttes och sen var det hur tysst och fint som helst! |
|
| Japp. Två gånger till och med på en E60 -08. De hade naturligtvis aldrig hört talas om det i mitt fall heller. Inte när ett hjullager gick sönder heller för den delen. Visst får man ett bra förtroende på märkesverkstaden som har hand om premiumbilar... | |
|
MikaelE60 -> Två gånger låter ju riktigt illa, hur långt hade din gått vid varje enskilt bytestillfälle? |
|
|
Minns inte riktigt. Tror första tillfället var ca 3000 mil, andra var ganska tätt inpå. Sista hade dock att göra med att BMWs tekniska avdelning sagt att kardanen skulle bytas samtidigt som diffen. Man menade att den hörde ihop med diffen på något sätt (tror det var så man sa). Vet att man ibland parar ihop vissa komponenter, så det är säkert så det ska vara. Allt byttes på garantin. Att ljuden uppkommer beror sannolikt på att man för några år sedan slutade att polera kuggflakarna på dreven. Man slipadar till färdigt mått. När de slipas i maskinen används en metod som förvisso ger rätt geometri och ytjämnhet, men processen är mycket känslig vid inställning eller byte av verktyg. Då är det inte konstigt att något trillar igenom som inte är helt 100%-igt. Troligtvis låter det bara, risken för ett totalhaveri är förmodligen ganska liten. Ett annat fel som kan inträffa är lagren i diffen. Rör sig en axel ytterst lite på ett sätt som inte är tänkt (radiellt eller axiellt) så skadas dreven omedelbart och ljudet kan uppkomma. Leta begagnad diff? Kommer ihåg att ett liknande ljud uppkom efter ett tag igen, men då var det ett hjullager. Snart har man bytt halva bilen... Växellådan, LMM, I-drive halva framvagnen. Men nu är den fantastiskt bra! :) Tyvärr lyckades inte BMW lösa alla problem innanför garantin och de ville heller inte betala för de sista verkstadsbesöken. Efter en fight mellan två advokater ligger nu ärendet hos Tingsrätten. Vi får se om vi får ut någon ersättning, vi har riktigt bra teknisk bevisning som kommer göra livet pinsamt för dem :) Kan inte gå in på det här eftersom ärendet pågår. P.S. Även växellådan (auto) kan låta vid viss typ av motorbroms (låg hastighet, kraftigt nedförslut). Tror det anses vara normalt. Personligen tycker jag det är klart lågvattenmärke på en premiumbil... men det är en annan sak. Lycka till! |
|
|
MikaelE60 -> Tack för beskrivningen hur felet kan tänkas uppkomma. Bytte till en beggad diff i slutet av Januari vilket löste mina problem med morrande diff iaf. Men en beggad diff + jobbet att få dit den, samt hjulinställning är ju inte gratis det heller... Att ens behöva göra det på en 5 år gammal bil där dess historia och miltal inte innehåller några konstigheter är ju inte så premium nej... Detta tillsammans med en massa annat småtjafs man fått tampas med under ägandetiden gör mig inte direkt positivt inställd till att ha kvar bilen, eller köpa en BMW nästa gång för den delen heller - behöver nog åka i något annat ett par år för att få upp ögonen igen för BMW. Ang. automatlådan har jag samma (miss)ljud, vid nerväxling - men även vid långsam kökörning. Kan ibland låta som rena stadsbussen, påpekat det fler gånger än jag kan räkna hos BMW - men de påstår att dagens automater låter så även fast jag aldrig hört det på någon annan bil. Hoppas det löser sig för dig med den juridiska tvisten, och att BMW visar lite god vilja för en gångs skull! Mvh |
|
|
Lite off-topic... men ändå: Tråkigt som f-n att BMW tappat så i kvalitet. Köper överhuvudtaget inte argument som "andra har också problem". BMW byggde från början flygplansmotorer och det kunde (kan knappast fortfarande) man se på ex. vis kopplingsdon i elsystemet. Minimalt med elfel på 80- och 90-talarna. Börjar man plocka i exempelvis E28, E34, E38, E39 så blir man som ingenjör ganska imponerad. Första varianten av E60 var tyvärr inte helt lyckad på många punkter. Många uppdaterades på face liften (prova att stänga dörren på en utan face lift och jämför med en som har face lift...) men grundkonceptet var nog inte helt klart när vagnen släpptes ut på marknaden. De där grundläggande BMW-principerna har liksom försvunnit. Men säljarna är kaxigare än någonsin och tror att det fortfarande är en enorm status att äga en BMW... Vacker färg och form betyder dessvärre inte att det är bra och fungerar "premium". Det var kanske status förut, men beroende på diverse problem man inte vill kännas vid, så är det inte premium längre. Blir för långt att gå in på här, men sättet verkstäderna hanterar feedback till fabriken på är klart undermåligt, vilket drabbar senare modeller. Där är vi nu. Ledsamt men sant. Efter 8 BMW, varav tre helt nya så blir det nog Mercedes eller Lexus nästa gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.