|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har nyss bytt 2 gummi packningar i pumpen pga läckage. Det slutade läcka men istället så har det uppstått ett nytt problem. Bilen har blivit märkbart svagare på låga varv och har dåligt gas svar. Har kollat runt lite på forumet och insett att jag har förstört inställningen på pumpen när jag tagit bort locket. Den har dock inga problem att starta varken kall eller varm som jag sett att många andra fått problem med efter detta ingrepp. Några tips på hur man kan ställa in den eller är det bara verkstad som gäller? Mvh David | |
|
Tja! är också intresserad av detta då jag tycker att min tds är trött och jag vet att pumpen blivit renoverad av tidigare ägare så kanske skulle vara på sin plats att kolla över inställningen.. (är betydligt mycket slöare än den gamla 324td som jag hade tidigare)! MVH |
|
|
Glömde en sak, gäller som ovanstående att inga problem med starta varken kall eller varm, den smäller direkt, funderar dock på att knacka bak ställverket lite för att öka på dieselmängden om det kan bli bättre då tro? MVH |
|
|
Aha säkert samma problem för dig. Det är en stor skillnad mot hur min bil var tidigare, då tyckte jag den var hyfsat stark även på låga varv vilket den verkligen inte är nu. Märkte skillnad direkt jag körde den ur garaget. Så du menar alltså att den matar på mer diesel om man knackar locket bakåt? |
|
| hmm, har du några bilder så kan jag visa i paint vad jag menar(typ bild på pumpen uppifrån)? | |
|
Jo vad jag förstår så är det väl det övre locket som går att justera. Länk |
|
|
Tja, nja det är hela ställverket som man kan flytta LITE bakåt, handlar om mm! flyttade för mycket på min gamla 324td och då blev det fullvarv på tomgång! ska se om jag kan rita i bilden.. |
|
|
Här kommer bilden: Länk |
|
|
Okej, Jag ska prova göra det, återkommer senare med resultat =) Tackar för hjälpen. |
|
|
Ja testa med flytta väldigt LITE och märk upp var du var innan för någon millimeter räcker! och det är svårt att hitta tillbaka! |
|
| Tja, hur gick det har du testat? Funkade kanon på min bil :) | |
|
Tjena, ne har inte haft tillgång till något garage ännu men ska försöka få det gjort till helgen :) Man kommer väl åt att göra detta utan att lossa insuget? |
|
| Tjo, jo det funkar utan att ta bort insuget, är lite tajt men det går! | |
|
lossa skruvarna och knacka försiktigt..mycket försiktigt, en millimeter brukar vara på tok för mycket, det är extremt känsligt.. knackar du den för långt bak får du va berädd att stänga av den, annars börjar den skena för dej.. ställ in den så att gången är jämn och fin, testa gas responsen, den ska va kvick, och även släppa tillbaka ner till tomgångsvarv utan att hacka påvägen. tänk också på att du lätt rubbar inställningen när du spänner fast locket med skruvarna.. jag brukar spänna ca 1/4 varv och korsvis eller vad man ska kalla det..skruven tvärs över.. har ställt in 5tdser sådär.. går alldeles utmärkt.. hehe.. var in och köpte packningssats på el o diesel i högdalen.. där va det ett "proffs" som talade om för mig att jag aldrig skulle kunna få igång bilen efter att ha bytt packningarna, och om jag mot förmodan skulle få igång den skulle den vara okörbar, och om jag skulle ha sån otrolig tur att den blev körbar skulle den aldrig klara av avgasvärdena på bilprovningen.. borde nog spela på lotto oftare.. alla 5 bilarna ja packat om och justerat har gått bättre än innan, och alla har klarat avgasvärdena med mycket god marginal.. sist jag besiktigade min egen 525tds så sa besiktningsmannen att den hade ovanligt låga avgasvärden för att ha gått över 30 000.. tur att trimboxen inte var i..haha...då ser det ut som ett polskt kolkraftverk=) lycka till med knackandet! |
|
|
Hej! Gammal tråd men jag har ett läckage i mellan det övre och undre locket och mellan det undre locket och pumpen. Jag måste alltså ta bort och byta packningar, är det fjäderpaket eller dyligt under locken som vill flyga sin väg när jag lyfter bort locken? |
|
| Hejsan nu är det så att jag nu antagligen fått problem med min dieselpump:/ dallrade började med att den var seg fram tills att den blev varm sen gick den som den skulle och nästa gång jag skulle köra med den så ville den knappt starta och gick väldigt dåligt och varje gång jag satte på förpumpen så dog den(sätter på den för sig själv) sen började den gå bättre och bättre tills den blev varm. Och nu vill den bara starta snabbt för att dö igen. Så jag kollade att där kommer diesel efter dieselfiltern men jag får knappt fram något till spridarna ? Några förslag mvh Anton | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.