AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.393

glykol i intensivrengöringsbehållaren

Ja, såväl rubriken som användarnamnet säger väl allt som behövs vetas om följande problem. Råkade missta behållaren för intensivrengöringsmedel för glykolbehållare, tyckte den såg logisk ut som glykolbehållare vilket ju var rätt så fel. Är väl därför jag undviker att lägga vantarna på bilar i möjligaste mån, men tänkte göra en god gärning i grava minus med ett värde (i vad jag trodde var glykolbehållaren) på endast -6, när det var 20 grader kallare än så ute. Var väl ganska så bra med vätska i den redan, blåfärgad sådan, men fyllde nog på en del med, dock inte över max-gränsen, för så klantig var jag iaf inte. Bilen är 523i och min undran är således var jag kan göra nu och vilka skador man kan räkna med att det orsakat redan med tanke på att den körts så iaf en månad innan jag mätte igen och vid misstänksamhet letade reda på rätt behållare. Antar att det är därför inte spolarna längre fungerar, värdet i intensivrengöringsbehållaren ligger just på -14 iaf mha glykolen. Tacksam för vidare hjälp och enkla svar på frågan om ev skador detta kan ha medfört samt om man kan dra ut all vätska ur behållaren och fylla på med intensivrengöringsmedel direkt efter? Inser att enklast vore bmw-firmor od, vilket inte riktigt ligger i min prisklass i nuläget tyvärr.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

kan meddela att det är ingen skada skedd. Om du får glykol på rutan blir det dock kladdigt. Du kan koppla ur spolarpumpen till intensivrengörningen så att du inte av misstag spolar innan du sköljt ur behållaren.

Mvh Håkan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är bara att plocka bort intensivreng. behållaren. Har för mig den sitter med 2 skruvar. Ta bort kontakten från oumpen sedan häller du. Ha den ståendes i garage och sedan försök pumpa igenom spolarvätska. Det kommer nog att fungera igen.

MvH Bmw 4-ever
Tack för snabba tipsen! Vad skönt att det kanske inte är så stor skada skedd som befarat. Frågan är om man vågar ge sig på att åtgärda det hela själv om man som jag har noll erfarenhet på motorn? Skulle kunna försöka till helgen med assistans av mamma, men vill ju inte klanta till ytterligare, men 2 skruvar och en kontakt borde man ju hitta åt kan man tycka. Kan detta vara orsaken till att halvljusen lyser aningens dåligt och ser lite smutsiga ut, vilket dock verkar befinna sig på insidan? Eller är det jobbig polering som måste göras åt det?

Bonusfrågan blir idag huruvida motorlampan kan lysa av att bilen varit översnöad av chockmängd av snö några dagar samtidigt som motorvärmare saknas? Vibrerade vid gaspådrag men detta försvann och likaså lampan av att vi stannade till en stund för att googla svar på problemet.

Stort tack på förhand,
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
motorlampan kan lysa med dårlig batteri,på grensen til at du har for lite strøm,som regel ingen problem.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jadu, det här var ett litet annorlunda problem.
Har du fått glykol på strålkastarna är det ju bara att tvätta av. Är det på insidan av glasen är det ju värre, då kanske du måste ta av lyktglasen om så är möjligt för att komma åt. Du nämner ju inte vilken bil du har, en e39 eller ?

Ta loss behållaren och sätta dit den igen klarar du nog av själv. Det här är ju inga kritiska saker som har med bilens motorfunktion att göra så klantar du till det finns det alltid räddning.

Ett kylarsystem där du fyller på glykol är satt under stort tryck när motorn blir varm och det hade nog inte varit en bra ide att stoppa det trycket med en plastkork utan gäng som sitter på intensivrengöraren. Påfyllning till kylaren sitter med en skruvkork och hittas i motorutrymmet mot kylarens placering sett, på höger sdan om den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.