|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 530 ia började ganska omgående efter start att rycka till en aning, sen kändes den lite slö. Men eftersom jag precis hade gjort en kallstart körde jag lugnt. Efter 7km tändes motorlampan och då förstod jag att det tyvärr inte var inbillning. Jag har läst av felkoder med en obd2 apparat och fick då 2st fel. 1 system to lean bank 1 2 system to lean bank 2 Jag har sökt här på forumet mendet är svårt att sortera alla inlägg. Bilen har gått 19000 mil så det kanske är dags för en bränslepump? Bilen går bra på tomgång men när man gasar till snabbt så puffar den till lite och när man är ute och kör får man gasa försiktigt annars "motar" den. Men när man släpper gasen så vaknar den till liv igen. Jag är tacksam för alla tips jag kan få innan jag börjar att byta ut delar Mvh Martin | |
| Går för magert ... Antingen hål i insugsbälgen eller nån form av läckage i vevhusvent brukar va vanligast | |
|
Länk Länk ___ Min bil: Länk |
|
| Spraya insug och slangar för att se om motorvarvet gå upp när bilen står på tomgång. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja har du luftläcka på insugningsluften, så fetar det normalt istället systemet, dvs du får felkoden system to rich bank 1-2. Så jag är mera inne på att du har bränsletrycksproblem. Då brukar det bli dessa felkoder som du har jag noterat vid diagnos då trasiga bräsnlepumpar varit problem med. Kolla först så du har minst 20 liter i tanken. Det sitter en intenpump i tanken mellan tankhalvorna den drivs av returtrycket funkar den dåligt så stannar bilen eller börja hacka när det är runt 15 liter kvar i tanken. Bränslefilter är inte fel att byta heller då det inte ingår i normala servcieprogrammet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla svar. Jag har köpt ett bränslefilter men det blev naturligtvis fel . Det var till en M52 motor så jag får åka och byta i morgon. Jag ska börja med att byta filter och sen får jag väl byta pumpen om det behövs. Jag återkommer når det är klart. Mvh Martin |
|
|
Nu ger jag upp för ikväll. Bytte bränslefilter idag men bilen startar inte . Ska kolla pumpen imorgon. Fortfarande samma felkod. Bilen har körts lite varje dag fast den inte gått ordentligt. Det har gått bra bara man inte gasar för mycket. Men i torsdags blev det tio minus och då tände den bara till lite och sen stannade, precis som om man ska starta en gammal bil med manuell choke men struntar i att dra ut choken. Jag letar vidare imorgon men jag tar gärna emot alla tips jag kan få om jag är på rätt väg eller ej. Mvh Martin |
|
|
Lite uppdatering. Idag kollade jag om bränslepumpen orkade pumpa genom att jag lossade en slangklämma efter bränslefiltret. Det kom ingen bensin. Spänning vid pumpen fanns det, så jag monterade ur pumpen och provade den. Den tvekade länge innan den började snurra, och mängden bensin den gav var inte mycket. Kan nog liknas vid hur mycket det rinner ur slangen på en moped. Så det blir en ny pump för mig. Sen får vi se om det startar..... Mvh Martin |
|
|
Nu har jag bytt bränslepump och nu går bilen. Visserligen lyser motorlampan fortfarande men motorn verkar gå ok. Jag ska koppla loss battteriet imorgon så får vi se om det blir borta. Tack för hjälpen med felsökningen. Det är sånt som hjälper em hemmamekare som mig att hålla liv i en pärla till en rimlig kostnad. Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Där ser man :) tror inte lampan slocknar om du hänger av batteriet, den kan slockna av sig själv efter ett tag när bilen registrerat att allt är OK. Det kan var bra att rensa bort alla felkoder och släcka lampan med diagnos för kommand felsökningar. Hade du haft en -02a så hade du inte kommit genom besiktnigen med dessa lagrade felkoder. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vilken tur att man har en 01:a då. Lampan slocnade av sig själv efter tredje starten. Nu kan jag åter leende åka till & från jobbet. Mvh Martin |
|
|
Min 530i -01 var lika dan. Motorlampan lös gult ibland men släcktes efter ett tag. Nu har min varit tänd sedan förra våren och jag har kört en 2tons husvagn till och från Kroatien utan att märka några symptom på motorn. Köpte dock en ny felkodsläsare som jag nu släckt lampan med. Väntar med spänning på om den tänds igen... |
|
| Har du varit på besiktningen sedan den har börjat lysa? | |
|
Ja absolut, min bil är en 530 - 01, vet inte om det spelar någon roll. När jag var på besiktningen så lös den gul och fin. Inspektören noterade även det och gav mig råd att uppsöka verkstad. Dock så brydde han sig inte om det... (Göteborg - Sisjön var besiktningen) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.