AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.794

Läge att importera bruksbil från Tyskland?

sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Jag ska köpa ny bil snart, och nu när euron ligger så lågt så ska man kanske passa på att importera?

Eftersom jag inte har krav på att det ska vara just BMW denna gången så undrar jag vilken bilmodell man ska ge sig på.

Jag läste här på autopower att Alfa 147 ligger bra i pris i Tyskland. Vad ska man mer sikta på.

Så ge tips, om ni har några.

Budget ca 5000 euro. Skall vara bensinsnål.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
E46 320d 2002-> verkar gå att hitta för vettiga pengar
kan aldrig löna sig att importera en bil för 5000 euro. Kostnaden för import är för höga i relation till bilvärdet. Det enda alternativet för import av detta värde är att bilen inte skulle kunna hittas i Sverige.

/Anders
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Anders, inte ens med den låga euron då eller?

Jag surfade runt på mobile igår, tittade på ett par Hyundai Getz Crdi, priserna låg på ca 3000-3500 euro för en 05 som gått 10-15' mil.

I Sverige tror jag inte att man får en sån för under 55000.

Vad landar alla kostnader på om man bokar någon flyg ner och kör upp.
Eftersom jag inte har importerat innan vill jag gärna testa på det och lära mig.
Du har minst en kostnad på cirka 10 tkr för resa, ta hem bilen, registreringsbesiktning mm.

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om du inte kan "tjäna" minst 20'-30' mot motsvarande svensksålda bil, är det inte värt att importera. Det är min åsikt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske en Focus TDCi med originalxenon?: Länk

Mvh
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vette tusan, fordarna är billiga i Sverige.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En focus diesel med originalxenon i prisklassen som sparrow prince letar efter är riktigt ovanligt i Sverige, ovanligt utomlands också men de finns.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med Focus diesel så menar jag snål dieselbil... ;)
viobebe
Det lönar sig att importera billigare bilar från Tyskland punkt slut.
Visst du kommer kanske inte tjäna några pengar på den, men att bruksa 1-2 år och få pengarna tillbaka värdesätter jag högre..
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det lönar sig att importera gamla bilar också, särskilt med tanke på rostfrihet jämfört med svensksålda.

Jag köpte en riktigt fin E30 en gång i DE, helt rostfri. Och med allt som allt, blev det samma pris till slut som att köpa den hemma.

Länk

Det var nog det dummaste att jag sålde den ett par år senare.

Man kan hitta fina gamla bilar för en vettig peng i DE.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.