|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej commander_krill, Min 330 är också reggad oktober 2001, jag har fört diskussioner med dem också. Lönlöst. Någon chef kunde påvisa vilken dag i oktober som gäller och vi konstaterade att min bils registrering går över tiden med 9 dagar, så den ska OBD-testas. Suck. På min 316 hade jag också problem med lambdasondens "pre-heat". Den gick utmärkt men tände alltid motorlampa. N42-maskinen har bara två sonder, en regler och en monitor. Reglersonden förvärmer ju likt en doppvärmare för att snabbare komma upp i rätt temp och jag läste elschema över Bosch's olika varianter av sonder men hittade inget bra sätt att testa om min krets verkligen var paj, BMW själva var inte så matnyttiga i frågan om varifrån doppvärmaren matades, så till slut tröttnade jag o köpte jag en ny sond av rätt sort och monterade och felkoden släcktes efter tre lite längre körningar. |
| På bilprovningen.se står 20020101 | |
|
Står samma sak på Opus.se Länk "På bensindrivna bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare samt dieseldrivna bilar tagna i bruk från 2004-01-01 eller senare, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD-kontroll (On Board Diagnostic eller Omborddiagnos)." Det är bara att stå på sig och hänvisa till deras egna hemsidor. Mvh Ola Länk |
|
| Spontant låter det lite konstigt om bilbes gör tester som inte resetar då, och sedan gör en test. Tänker på avgaser co o liknande. | |
|
Nej, de gör ingen reset. Man får nerslag på historiska koder tyvärr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående brytdatumet har "tagen i bruk 2002-01-01" också varit min tolkning - och även fått svar från Transportstyrelsen att de gjort samma tolkning. Tyvärr så verkar det ha gjorts en ändring lite längre tillbaka. I TSFS 2010:84 (Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning) används formuleringen "för bilar som för första gången är tagna i bruk efter respektive tidpunkter angivna ovan" och man syftar då på 2002 som står längre upp. Däremot trädde TSFS 2011:101 i kraft den 31:e December 2011. Där är texten annorlunda och lyder "för bilar av årsmodell angivna ovan" och man syftar då på texten "fr.o.m. 2002" längre upp. De har alltså ändrat från "tagen i bruk" till "årsmodell". Jag har begärt få en förklaring från Transportstyrelsen vad som gäller och framförallt vad deras EXAKTA definition av benämningen "årsmodell" är. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.