AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.025

P0102 Felkod vid besiktning på BMW 330 E46

Sida 1 av 2
Jag fick ombesikting pga felkod P0102 på min 330 -02. Jag gissar att det rör sig om luftmassmätaren men är det någon som har några tips på vad jag kan kolla innan jag byter den? Jag har inga varningslampor i displayen men jag misstänker att kontakten till LMM'en kan ha varit utdragen vid en reparation som gjorts så jag är lite fundersam ifall jag kan ha en inaktiv felkod som ligger och spökar...Som sagt alla tips emottages!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PO102=BMW kod 8 är luftmassemätaren som har lagt en felkod.
Radera och testa igen, Felkoden är av signalnivå check typ dvs signalnivån har inte motsvarat den förväntade utan var för låg. Kan mycket väl betyda att den inte varit ansluten tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Får man ombesiktning för det? För att LMM påverkar avgasvärden? Det kan ju inte vara ombesiktning för alla felkoder??
Står på Bilprovningens hemsida vilka felkoder som leder till ombesiktning.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet är ju att inte bilprovningen vet om det är gamla eller nya felkoder eftersom dom inte använder ett bilanpassat felkodssytem utan ett universal. När man har ett bilanpassat så säger systeme när och hur många ggr felet uppstått samt om det förligger förnärvarnade.

Har ju en 7 serie bil med felkoder på icke fungerande Lamdasond, trots att lamdavärden är helt OK.

Länk
Mycket riktigt visade det sig vara en inaktiv felkod som det rörde sig om. Efter att ha raderat felkoden så var allt frid och fröjd och bilen gick rakt igenom besiktningen... Hade varit rätt smart ifall de kollade ifall felkoderna var aktiva innan de sätter en 2a!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har skickat följande mejl till bilprovningen, med kopia till Robert Collin AB och Pär Brandt Automotorsport.
Hej
Jag sitter på fritiden sedan 10 året tillbaka på nätet som internationell teknisk rådgivare för BMWägare.
Även medverkat om detta i kultförklarade Trafikmagasinet sista säsongen det sändes.
Och nu börjar jag se att er sedan 2009 införda OBDII miljökontroll dömer ut helt felfria bilar enbart därför att det råkar finns gamla ej aktuella felkoder lagrade i bilens motorstyrningminne.
Problemet för er som inte använder ett bilspecifikt diagnosprogram, (eftersom ni enbart redovisar standar OBDIIkoder) är ju att ni inte vet när felkoden uppstog, hur många ggr det varit felindikerat på komponenten samt om felet föreligger just nu, vilket man gör men en bilspecifikt diagnosprogram som jag själv innehar till BMW.
Därför undekänns tex en bil där kontakten till luftmassemätaren lossas tillfälligt i felsökningssyfte, då en dålig fungerande luftmassemäter inte lämnar felkod på en BMW utan enbart vid avbrott.
Vid felsökning på luftmassemätaren så lossar man den och ser om bilen fungerar bättre utan, då tar nämligen motorstyrningen signal från trottelpotentiomter istället.
Rensar man inte felminnet ligger koden kvar i alla evighet trots att inget fel förkommer.

En annan BMW i detta fall en 7 serie 745-02 får underkänt för felkoder som pekar på att en icke aktiv lamdasond dvs avbrott i kablaget eller i sonden. trots att samma lambdasond lämnar perfekta lambdasondsvärden enligt ert protokollet, dvs ytterligare en gammal icke raderad felkod ger ombesiktning trots felfri bil.
I detta fall borde ni raderat felkoden och se om den återkommer igen som jag ser det.

Så här har ni hittat ytterligare ett sätt att mjölka pengar av bilägare trots att fel INTE förligger på bilen, då lyser för övrigt oftast en gul motorlampa´avgasrelaterat alternativt en EML lampa för felaktig sensor/Givare i motorns system som inte behöver vara avgasrelaterad.
Får du dessutom en gul motorlampa så går inte bilen som den ska heller då den går på fasta värden.
Gamla lagrade felkoder betyder inte att det är fel på bilen i nuläget, så er avläsning ser jag inte som seriös, dessutom kan inte den vanliga bilägaren utan kunskaper veta om verkstaden glömt raderat felkoder vid reparation tex.

Sedan att ett tillfälligt fel som tänder motorlampan brukar på en del bilar försvinna av sig själv, när tre felfria start och körcykler infunnit sig, felkoden finns däremot kvar som ger ombesiktning, och sådan fel kan tex bero på låg spänning i bilens elsystem tillfälligt vid en batterisvacka, då systemets internkontroll inte registrerat rätt spänningsnivån inom den specificerade kontrolltiden.

vh / Best regards Hasso www.autopower.se
Yngve Carlsson
Vehicle Engineer

Länk
Mycket bra initiativ! Håller med dig till fullo.
Härligt Hasso!!!
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Blir spännande att se vad svaret blir!

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Mycket bra!
För övrigt, det finns ju väldigt väldefinerade krav för när motorlampan skall lysa just för att den SKA lysa när risk för försämrade avgasvärden finns. Dvs vet styrdonet något som betyder sämre avgasvärden så tänds lampan, sedan kan man läsa ut felkoder för mer info.
Så om bilprovningen nu gör som de gör vore det väl bättre att bara underkänna bilar med tänd motorlampa? Eller uppmätta felaktiga avgasvärden givetvis.

Men iofs, då kan man t.e.x besikta bilar utan LMM inkopplad (de släpper ju ut mer vid kall motor samt vid transienter i gaspådrag) utan att nån märker det.

Blir ju sugen att rycka LMM kabeln och kolla att felkod finns, åka och besikta och ta med datorn med kommentaren "oj jag glömde visst radera koden när jag mekade igår och drog ur sladden".
fast det ger ju inget vettigt egentligen...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kanoninitiativ, kul att det finns folk som lägger ner det jobbet du gör Hasso! Skall bli mycket intressant att läsa ett eventuellt svar. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta svar kom dvs ett rent standard svar.
Omborddiagnossystem-OBD

Enligt Transportstyrelsen föreskrift (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning ingår en avläsning av bilens ombordiagnossystem (OBD=On-Board Diagnostics) på bensindrivna personbilar och lätta lastbilar tagna i bruk 2002 eller senare och med en totalvikt upp till 3500 kg. För dieseldrivna personbilar med en totalvikt upp till 3500 kg, lätta bussar och lätta lastbilar gäller det bilar som är tagna i bruk 2004 eller senare enligt särskild kravlista.

Felkodsutläsningen görs via bilens standardiserade 16-poliga uttag med hjälp av en diagnosutrustning som uppfyller standarden ISO 15031 även kallad EOBD eller Generic OBD. Den information som läses ut är felkoder under Mode 3 på bekräftade felkoder i det emissionsrelaterade systemet . Det är ett lagkrav att biltillverkaren måste förse bilarna med en kontrollfunktion som övervakar bilens avgasrenande system och att kontrollmyndigheter eller motsvarande enkelt ska kunna avläsa bilens avgasrenande system med en standardutrustning för omborddiagnos.

Det är viktigt att förstå att den lagstadgade diagnosmöjligheten för det avgasrenande systemet inte är detsamma som den diagnos som verkstäderna normalt gör med en fordonsspecifik utrustning. För att kontrollera och tolka den lagstadgade diagnosen måste verkstaden ha en diagnosutrustning som klarar av den lagstadgade standarden enligt ISO 15031.

Enligt regelverket är det endast bekräftade felkoder som indikerar fel i det avgasrenande systemet som ska underkännas och det innebär att felkoder under Mode 3 med benämningen P0001 – P0499 samt felkoden P0650 är de felkoder som Bilprovningen ska anmärka på.
Alla dessa felkoder är enligt den lagstadgade standarden och om någon eller några av dessa felkoder utläses av Bilprovningen blir bilen underkänd. Bilen måste åtgärdas eller repareras oavsett om felkoden har varit registrerad under en lång eller kort tid. En felkod som registrerats i bilens omborddiagnossystem kommer normalt att vara registrerad tills felet åtgärdats och felkoden därefter släcks med hjälp av ett diagnosinstrument.

De flesta av de bilar som omfattas av krav och som kontrollerats av Bilprovningen är utan registrerade felkoder. I samband med felkodsutläsningen görs normalt avgasmätningen endast på förhöjd tomgång och då kontrolleras CO-halt och Lambdavärde.
Enligt Transportstyrelsens föreskrift ska omborddiagnoskontrollen för bensindriven bil ersätta avgasmätningen av CO- och HC-halten vid tomgång och för dieseldriven bil helt ersätta opacitetsmätningen.

Morgan Isacsson
Teknikkonsult
Teknikstöd
BILPROVNINGEN

Jag svarade igen.

Hej
Å Tack för svaret,
Men det är ändå inte svaret på min fråga varför bilprovingen underkänner felfria bilar med en undermålig utrustning som inte ger hela sanningen
Bara för att det råkar finns en gammal lagrad felkod BETYDER INTE ATT DET ÄR FEL PÅ BILEN vid besiktingstillfället!!
Och har man en utrustning som inte kan tyda felkoden på rätt sätt så ska man inte hålla med detta överhuvudtaget det är inte seriöst.
Förekommer det ett fel så behövs det inte nån felkod för att konstatera detta för då varnar bilens system med att tända en Motorlampa alt EMLlampa exempelvis.
En Universal felkodsutrustning som inte lämnar bilspecifika felkoder är tämligen värdelös om man inte kan översätta standard PO koderna direkt till biltillverkarens egna kodlistor exempel.
PO102=BMW kod 8 är luftmassemätaren som har lagt en felkod. På grund av att den lossats vid ett felsökning tillfälle och då sätts denna kod ,Felkoden är av signalnivå check typ dvs signalnivån har inte motsvarat den förväntade utan var för låg.
Det betyder INTE att bilen är felaktig !! Utan den har en lagrad kod som inte påverkar bilen överhuvutagt.
Nu tvingas bilägaren att åka till en verkstad och betala upp till 1000 kr för att få koden raderad bara för att få den godkänd hos Bilprovningen trots att bilen inte har nått fel utan enbart en lagrad felkod.
Detta är inte vettigt att läsa av med utrustning som inte säger sanningen om felet dvs föreligger felet nu samt talar om när det förelåg.
Antingen ska man då radera felkoden och köra en ny felkodskörning och se om den åtekommer.
Annars ska man inte hålla på med detta överhuvudtaget om man inte kan göra det på ett korrekt sätt.
Det finns dock ingen diagnosutrustning som är bättre än den som tolkar den..

Mvh / Best regards Hasso www.autopower.se
Yngve Carlsson
Vehicle Engineer

Länk
ma
7.450
marin849
en möjlighet är att BMW själva inte följer standarden och låter felkoden läsas ut via den ISO/mode3 de nämner, även att koden inte är aktiv.

För vad syftar de egentligen på när de hela tiden skriver "bekräftade" felkoder? Att felet skall föreligga vid utläsningstillfället (isf har BMW implementerat ODB-funktionen fel) eller att felet ska ha förekommit någon gång/förekommit det antal ggr som föreskrivs i standarden för att sätta felkoden, men har ej fungerat felfritt så många gånger att koden försvinner själv (också enligt standarden?).

Läge att plöja igenom standarden mao för att se vad som verkligen står.
Sh
76
Shankey
BMW 325I E36 -92
BMW 325I E36 -91
hasso: Jag tycker att du ska vända dig till en del tidningar och se om dom kan vara intresserad att läcka ut detta problem.

Då blir alla små "oseriösa" firmor som håller på med kontrollbesiktning slagna på fingrarna. Och det lär va extra känsligt nu när dom även är privatiserade :)

Kör hårt och stå på dig! Du gör ett jobb som många är för lata för.

- Får jag inte köra/åka Bmw så rider jag hellre på en åsna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Telefon ringde och en mycket trevlig och framförallt kunnig Morgan Isacsson ringde och vi pratade ca 45 minuter. Han är den som tagit fram utrustningen till Bilprovningen och den som får lösa problem ihop med biltillverkarna när de uppstår.

Detta bygger helt ihållet på EU-lagar och vad som bestämms i Bryssel och sedan är det bara att rätta in sig i ledet och finna sig i detta.
Bilprovningens utrustning är så konstruerad att den läser av koder och operatören har ingen som helst möjlighet att radera några koder.
Vilket man får förstå.
Han gav också många exempel på vad extra utrustning kan ställa till så att avläsningen kan störas, en japansk billtillverkare kontra en stor svensk larmtillverkare gjorde att larmet störde i canbussytemet vilket då förhindrar kontakt med Motorstyrningen och ingen avläsning kunde ske= underkänd bil.
+ en massa intressant andra kosntiga händelser där bilprivningen fått felkoder som inte bilverkstaden kunde läsa ut pga undermålig utrustning.

Så tyvärr är det något vi får leva med att man får en felfri bil underkänd om det ligger lagrade koder kvar. Så varenda självskruvare måste idag ha nån typ av diagnos och reset för att kunna mecka själv.

Och det kommer att bli ännu värre tack vare Bryssel, det är meningen att man ska kunna köra bromsprov inviduellt per axel och hjul via OBD uttaget för att se att Broms och antisladdsystemen fungerar kräver stora investeringar på utrustning och nya bromsprovare. mm mm.

Länk
ma
358
majtii
F36 4-serie
Härligt när politiken är verklighetsförankrad...
Jy
6
Jyx
318i Touring -03
525i Touring -01
Då är frågan vilka ODB-mojtar finns det att köpa till en rimlig peng för en privatperson så att man kan släcka koderna själv innan man kör till besiktningen?
ma
7.450
marin849
Här finns ju en massa skoj Länk till låga priser. Nån som provat nån liknande produkt?
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Å fy attan, detta håller på att gå helt överstyr... Det är inte helt enkelt med diagnosutrustning. Lagt ner massor i Carsoft, interface, kablar, usb till bluetooth osv osv, inget funkar och svårt att få rätt ledning/svar....

Bilen är redan den näst största kostnaden för många (efter boendet) och frågan är om det ska bli ännu dyrare och om man ska mjölkas på ännu mer pengar??

Dystert är bara förnamnet.

-"Never drive faster than your guardian angel can fly!"
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Lånar tråden då jag fick samma bekymmer med min 530i när jag besiktigade igår. 2 felkoder "lambda pre-heating bank 2" och LMM'en.
Hade en längre diskussion med besiktningsmannen ang. detta speciellt som att min bil har en första registrering 2001/10 och bör inte omfattas av den obligatoriska OBD kollen. JAg fick tillslut ge upp då han hotade med att ändra det till en ombesikning om jag ifrågasatte honom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.