|
|
|
|---|---|
|
Tjena har nu fått domen på min bil som är en 528 touring att troligen är det topplockspackningen som har gått, kanske även toppen sprucken..detta kostar skjortan att fixa.. plus att man har supertajt ekonomi att hålla. Fick ett erbjudande på att byta motor från 528 till 530 motor som bara gått 7000 mil till ett kanonpris, men kruxet är detta med att min gamla motor har enkel VANOS och att den nya motorn har Dubbel VANOS .. går detta motorbyte att göra ? Mvh Anders | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej det går inte till rimlig kostnad pga stora olikheter i elektroniksystemen bland annat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tjena Hasse Det var juh synd, så jag får helt enkelt börja leta 528 motorer med enkel VANOS till rövarpriser.. suck men har läst här i forumen någonstans att 535 motorn ska funka är det så? Denna mekaniker som kan hjälpa mig med motorbytet har all tid i världen till att fixa motorbytet, kanske du har ett bra tips tackar o bockar Mvh Anders |
|
| Motorn från E39 535 är en V8, M62B35, och passar inte alls. | |
|
Vad ligger en 528 motor på? Kollar man lite snabbt i reservdelskatalogen realoem.com hittar man att det verkar vara samma topp på flera andra bilar, ökar ju chansen att hitta en topp till ok pris: 528 -97: Länk Andra bilar med samma topp: Länk Dock borde kamaxel skilja men det går ju att flytta över. |
|
|
Tackar för alla svar :-) Men hur mycket behöver man byta ut för att stoppa i en 530 motor med Dubbel VANOS ? Mvh Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nycklar - Lås, EWS motorstyrning, ABS system, kablage mm mm är liksom inte bara att byta de ska kodas ihop också. Det skiljer lite för mycket för att var vettigt genomförbart eller ska jag ta det en gång till :) Visst allting går och sten brinner också bara det blir tillräckligt varmt ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tackar för svaret Hasse :-) Då får man ligga lågt och vänta tills rätt tillfälle dyker upp för en motor med rätt pris .. suck Mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.