AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.418

Märkliga vibrationer 530xD, bara på tomgång och uppe i hastighet?

Hej!

Har en 530xD facelift -07 6800mil manuell som jag är toppen nöjd med.
Men något är knas, det finns väldigt märkliga vibrationer. Lite som ett hjul skulle vara obalanserat, svagt kan man känna att det slår lite genom hela bilen.

Men nu till det märkliga, symptomen uppstår bara när:
DU kör över 70Km/h samt trampar ur! Dvs trycker på kopplingen och fri rullar i hastigheter över 70km/h. Men när du har kopplingen inne och gasar så försvinner vibrationerna. Bmw tänkte att motorfästerna var dåliga, så de böt. Men det blev knappt märkbart bättre, vibrationerna är kvar.

Jag får det verkligen inte att gå ihop, vad är det som är knas?
Skivor är utbytta. Belägg likaså. Tänkte dubelmassesvänghjulet, men då skulle den väl vibrera i lägre hastigheter också? Något knas med kopplingen kanske?

Någon som har en aning? Det tär hårt att ha en sådan fin bil med denna defekt.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mät upp spridarna/injektorerna, inte så ovanligt att en av dem ger upp.

Mvh
Kan spridarna göra att bilen vibrerar på tomgång uppe i hastighet?

Låter konstigt, men det ska jag göra. Tack för hjälpen!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Gör en felkodsavläsning först för att kunna avfärda andra "möjligheter" först, men på din beskrivning så låter det som nån dålig spridare.

Mvh
Inga felkoder finns, utan detta är ett "dolt" fel. Hur gör spridarna så att bilen vibrerar på tomgång/frirullar när man kommit upp i hastighet?

Tack för hjälpen som sagt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Någon av spridarna funkar antagligen inte bra på tomgång - mät upp dem. Skulle ju kunna vara svänghjulet också, men det är mycket billigare att mäta upp spridarna först.

Är alla motorfästen bytta? Kan vi träffas nån dag? Jag bor i Åkersberga, powerpostar mitt mobilnummer.

Mvh
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det fel på en spridare så märks det när du står still inte enbart då du frirullar dessutom kan den bli svårstartad om du skulle ha spridarfel..tyder ju mer på en obalans från koppling och bakåt eller till och med ett däck som du har ett litet släpp i i slitbanan på, något som inte behöver märkas då motorn driver..sen har du lådfäste och knutar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen svänghjulet då, resten av drivlinan är ju frånkopplad då vibrationerna uppstår?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Nja, om han frirullar i en hastighet rör sig ju hela drivlinan ändå, oavsett om motorn är på eller inte.

Jag tycker mig anta att du har en manuell växellåda. Testa då att trampa ur, slå av motorn och frirulla. Är det fortfarande vibrationer så borde det ju inte ha med motorn att göra, eller hur?
Men vrid inte nyckeln så du kan ta ut den utan bara till radioläget - annars lägger du i rattlåset. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jo, men vibbarna försvinner tydligen när han gasar med kopplingen nere - då kan knappast resten av drivlinan vara problemet? Och vibrationerna skulle finnas kvar både med kopplingen nere och uppe...

OT:

Gillar din slogan: ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***

Kan säga att jag snart är ifatt, har precis öppnat en Aberlour a´bunadh (60,5%!), aah...
Hej Alla och tack för svaren!

Japp, det är en manuell låda. Alla motorfästen/kuddar är utbytta. Den ska in till Bmw nu igen då de fortfarande inte fått kläm på felet.

Rob_t_j72, precis så som du säger ligger problemet och jag finner det mycket märkligt. Den vibrerar ju ingenting när man står still på tomgång utan du måste komma upp i lite hastighet. Trampar du ur i hastighet så börjar det vibrera igen, men nuddar du sedan gasen med kopplingen inne så försvinner alla vibrationer. Lite som om motorn skulle gå ojämnt på tomgång för att sedan jämna ut sig i varv.

Skillnaden när man frikopplar är att då blir det ju ingen kraft på kardan, diff, fördelningslådan (x-drive) osv. Kan det vara någon obalans där?

Svänghjulet, när det är fel på det. Brukar man få denna symptom då?

Tack än en gång för alla bra svar!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur har det gått?

Hittade denna tråd om svänghjul, och sista inlägget verkar lite oroande: Länk

Samma skribent var tvungen att renovera sin motor: Länk

Iofs hade han en äldre motor, men kolla upp dina vev + ramlager...?
Du har Pm rob!

Hur ska man kolla upp vev och ramlager?

Mäta slaget på veven med en indikatorklocka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.