AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.620

ta bort viskorsfläkt och köra enbart elfläkten? samt en frånga om ac

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja. är de någon fara att ta bort den? tänker på att luften i motorutrymmet blir mer stillastående när man inte kör.
min viskors-koppling är helt slut igen verkar de som. el-fläkten gick med bra fart efter bilen stått på tomgång ca 30min men kunde stanna viskors-fläkten med handen. så nu vet jag att el-fläkten fungerar som den ska iaf. ingen skillnad i motortemp någon gång.

har skruvat bort allt som har med ac att göra under huven nu och har aldrig snöflingan aktiverad i panelen. justerar den endå efter temperatur i bilen? märkte idag att de kom kallare luft efter en stunds körning. båda reglagen alltid på 22 grader. kommer mer värme om man ökar värmen.
blev aldrig kallt i bilen eller så.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
OM det är samma konstruktion som på E34 så har elfläkten två hastigheter.
Den startar antingen pga tryck i AC eller från en termostat på kalla sidan av kylaren. Första hastigheten startar vid 91C och andra vid 100-nånting, typ 101-103C.
Viskofläktens koppling skall greppa in mer vid 90C (obs, alltså när LUFTEN från radiatorn som blåser på viskokopplingen är 90C, dvs kylaren rejält genomvarm).

Detta gäller E34 M50 1995, vet ej om du har samma. Men kika efer om du har termostat med tre stift på kanten av kylaren och prova att kortsluta mellan två av stiften (prova alla kombinationer) så skall fläkten isf gå på hög/låg hastighet.

Är inget problem att dumpa viskofläken nu på vintern, och elfläkten räcker för kylningen. Men kanske blir problem på sommaren samt om man belastar motorn i låg hastighet, typ drar upp en båt eller står o börnar/sladdar.
ma
7.450
marin849
Det går ju också att montera en extra termostat som t.ex. vid 70C startar fläkten på låg fart.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Inga problem ett köra utan viskofläkt nu på vintern. Jag skulle dock vara tveksam att lita helt på elfläkten till sommaren. Problem som kan uppstå är att fläktmotsåndet ger upp och du tappar den låga hastigheten och att lagren i fläkten kan gå torra och skära efter många års användning, typ på din bil...

Risken med att bara ha en elfläkt och om den krånglar till sommaren är att kondensorn till AC:n överhettar och spricker. Det blir byte av fläkt, kondensor coh fyllnig av AC:n. Dyrt, been there done that... på en E34 -95. Om jag förstod dig rätt tänker du köra utan AC och då är detta inget problem. Du riskerar även att motorn överhettar, ännu dyrare.

Vill du köra med elfläkt istället för visko så rekommenderar jag dig att köpa en extra elfläkt med egen termostat och montera på baksidan kylaren. Då har du i alla fall 2 separata system och räddar motorn från överhettning.

//Göran
ma
7.450
marin849
Trådskaparen hade ju tagit bort ACn. Jag skulle inte våga köra bara med elfläkten en sommardag i +30 med full AC i en bilkö.
Jag har kört med bara elfläkten på min 328 sedan i våras utan problem.

Inte ens en dag med 25+ i skuggan och bankörning hade jag några problem med tempen.
Och vid stillastående så har den aldrig ökat till steg 2, dvs 100ºC eller nått sånt.
Så jag kommer att köra vidare på detta sätt.
Har inte märkt av att fläkten går så mkt mera nu än tidigare heller. Går ungefär lika ofta som med AC:n inkopplad, vilket den är hela sommaren. Och nu på vinter går den nästan aldrig. Endast efter långa perioder stillastående.

Och om fläkten slutar fungera så finns ju alltid tempmätaren, som man ändå bör hålla ett öga på vare sig man har viskofläkt lr inte.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om man inte vill hålla på och krångla kan man alltså köpa en ny fläkt och en ny termostat så behöver man inte bekymra sig att grejerna ska gå sönder samt att de är säkert även på sommaren?

marin849: om jag vill dra in en annan termostat som ska koppla in tidigare, hur skulle man bära sig åt? ersätta gamla termometern med en ny 70graders samt koppla och klistra kablar bara?

står mycket sällan i köer, men det händer några gånger per år och då vill man ju inte se ut som en idiot med en gammal bmw :S

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Det finns ju ett oändligt antal möjliga sätt.
Jag hade köpt en elfläkt gjord för att arbeta i sugriktningen och satt den där viskofläkten satt och sen skarvat styrningen från termostaten så att den styr även den nya fläkten.

Att starta originalfläkten tidigare ger ju ingen extra kylning egentligen och alltså ingen ökad marginal mot överhettning över huvudtaget, däremot kanske man slipper att motortemp ökar några enstaka grader över "normaltemp" varje gång den startar. Detta är iofs inte skadligt på nåt sätt.

Det kan man kolla genom att mäta spänningen över givaren till temperaturmätaren i bilen. Från det att motorn är helt uppvärmt tills det att även kylaren är genomvarm skall motortempen vara helt konstant om termostat och vattenpump är ok. Dvs spänningen konstant. Sedan när kylaren är så varm att returtempen uppnår 91C är frågan om motorn hunnit öka några grader eller ej, dvs om spänningen ändrar sig precis på slutet innan fläkten startar. Om spänningen ändras, ja då kan man byta till en termostat som startar vid t.ex. 85C, ändrar sig aldrig spänningen = motortemp helt konstant så är det helt meningslöst att starta fläkten tidigare då detta bara gör att termostaten stänger sig.

Jag misstänker iofs starkt att BMW visste vad de gjorde när de valde 91 resp 99C (som jag nu kollat att det är).

Dock, antagligen är det meningen att viskofläkten SKA börja greppa in och faktiskt hjälpa till innan/ungefär samtidigt som elfläkten går upp på högfart så att sänka starttemp för högfart är nog inte fel om man tar bort viskon, enbart för att minimera variationer i motortemp, som fortfarande troligtvis inte har någon som helst betydelse... Eftersom att om högfartsläget heller inte räcker kommer motortempen gå upp och hitta ett nytt jämviktsläge typ "nålen kl 13:30" där kyleffekt och värmeförlust är lika. Så länge fläkten snurrar kommer temperaturen knappast att skena under normal körning, så man hinner märka det.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
å kej :)
har det någon betydelse egentligen? vill man inte ha kyleffekt från kylaren satt vattnet från kylaren ligger på ca 50grader och börjar kyla när man står i köer? och när de gått för långt startar fläkten? som en nödgrej?

ursäkta men jag vill lära mig och tvivlar inte på att bmw eller någon annan/du marin skulle ha fel osv. vill bara förstå varför de ska vara så. menar, när man kör motorväg i 30+ grader blir aldrig kylarvattnet 90 grader i kylaren konstant.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Exempel:
Önskad motortemp/temperatur EFTER motorn 100C.
Då måste man t.ex. pumpa in kylvätkska som är 90C och så värmer motorn det till 100C och så går det runt osv.
Vad termotstaten gör är att den tar kall kylvätska från kylaren och blandar in lagom mycket kallt kylvätska för att tempen efter motorn ska vara konstant. Om det är 0C ute och man kör i 90km/h kommer vattnet från kylaren bara vara 5C pga den kraftiga kylningen från luften. Termostaten behöver då bara blanda in väldigt lite femgradigt vatten tillsammans med det 100gradiga vattnet från motorn för att få sina önskade t.ex. 90 grader in till motorn igen.

I exemplet är allt lugnt så länge temperaturen från kylaren är max 90C. Då kan ju termostaten vara fullt öppen och alltså låta allt vatten gå genom kylaren, men det håller fortfarande 90C till motorn, 100C från motorn till kylare, tillbaka till 90 osv.

Att börja kyla kylaren med en elfläkt är alltså helt meningslöst vad gäller motorns temperatur så länge som temperaturen från kylaren är lägre än vad termostaten vill skicka in till motorn.

Om man istället kör på 6000rpm och full gas utvecklar motorn mycket mer spillvärme förstås, då kanske man behöver mata in vatten som är 80 grader (obs taget ur luften) för att hålla önskad temp på 100 grader när det kommer ut. (Samtidigt pumpar kylvätskepumpen mer). Men i det läget kör man ju minst 60km/h (på ettan hehe) och har då luftdrag genom kylaren. Därför det är lätt att överhetta och paja motorn om man gillar att bränna gummi...

I samma ögonblick som kylfläkten kyler bort mindre värme genom kylaren än vad motorn lämnar i kylvätskan kommer temperaturen i hela systemet ett börja stiga.

Det som avgör hur mycket kylaren kyler är: temperaturskillnad mellan vatten och utomhusluft, luftflöde och vattenflöde. Om luftlödet är för litet börjar temperaturen krypa upp. Men när systemet glidit upp tillräckligt mycket i temperatur och alltså skillnaden mellan vatten och utomhusluft ökat, temperaturen ute är ju konstant, så kyler kylare mer än vad den gjorde nyss. Och då kan systemet ha hittat en jämvikt på t.ex. 115C.

Man kan se det som hur mycket kylförmåga som finns kvar vid en viss tidpunkt om man tittar på temperaturen från kylaren. Om den är 90C = noll kylförmåga kvar, dags att skyffla in mer kylförmåga (starta fläkten) annars ökar motortemp, medan när man puttrar i 90km/h i 0 gradig luft och kylarreturen är 5C nyttjar man bara 6% av kylarens kapacitet i det ögonblicket.
ma
7.450
marin849
jag orkade inte skriva kylvätska överallt hehe
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haha ;D
dedär va en perfa beskrivning :)
tror jag kopplar full kraft på (ny) fläkten när den egentligen ska gå på läge 1. då tåls det att busa lite + att jag kan ta bort viskorsfläkten.. .. . ?

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Fast om inte högsta läget räcker så kvittar det att du kopplat så att den alltid går på fullt.

Det enda som är ett problem är ju om man under längre tid håller på och gasar och belastar fast bilen inte rör sig eller rör sig extremt sakta. Måste vara någon form av onormal körning, typ bränna gummi eller upprepade rivstarter på varvstoppet och direkt broms till stillastående och rivstart igen utan någon vilotid mellan varje start.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo. tänkte bara att den går på max så vet man att de är dags att tagga ner. man lär höra den?
radiatorn är bara ramen kvar av som elfläkten sitter fast i. rondell är bra grejer.

har max drage 2 snabba 0 till 100 i följd, och några långa sladdar på blött (10 min mellan) så de borde inte vara några problem med tanke på min körstil. skulle aldrig börna fast den och sladda runt. bmw ska köras efter landsväg och E vägar :) samt en glidarsväng på stan ibland.
ska man låsa fast och leka kan man ta en skrotfärdig 240. onödigt att sladda sönder så fina bilar som bmw ;)

någon som har nått att säga om ac:ns kontroller?

BMW ownz
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Har du tagit bort det mesta av kondensorn, dvs ac-kylaren framför motorns kylare? I så fall bör du ha ca 7-10 cm mellan fläkten och kylaren. Stämmer detta?

//Göran
ma
7.450
marin849
dra en sladd och montera två lysdioder eller lampor i bilen som visar låg och hög hastighet på fläkten!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bmw_4wd_4ever: yes, bara ramen kvar av kondensorn. fanns inget annat vettigt att fästa fläkten i. varför undrar du?

marin849: smartaste idén jag hört idag.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Om man skulle drabbas av hybris eller en enorm känsla av oövervinnerlighet skulle man ju ta loss instrumenthuset och modifiera den röda varningslampan som är infälld i temperaturvisarens skala och som indikerar övervarm motor så att den lyser grön i steg 1, orange i steg2 och röd när den ska va röd enl originalfunktionen. Eller åtminstone sätta indikeringen i något ledigt hål för varnings/statuslampor i instrumenthuset.

När man ändå håller på kan man ta och modifiera oljetryckslampan så att den inte bara lyser orange/rött utan också blått när oljetemp <70C eller så. Eller istället sätta dit en lampa med oljetemperatursymbol som lyser blått vid kallt, grön vid 60-90 och slocknar vid 90 (driftstemp).

Fast iofs, då kan man lika gärna försöka få tag i ett instrumenthus från en Alpina och flytta över den digitala oljetemps- eller oljetrycksmätaren.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de lider jag dock inte av. sträcker mig till den nivån att jag borrar ett hål i panelen och skruvar sönder biltemas larmdosa för att passa dioden i hålet, så de ser inbyggt ut ;)

nästa nivå för mig skulle kunna vara från din förra idé om du inte kommer hit och hjälper mig bygga? ;)

hatar el. blixtrar och smäller varje gång jag håller på. ett under att stereon fortfarande fungerar.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
vilken förra ide?
Jag finns i Linköping så hjälp gives endast på parkeringen här ute eller liknande. :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
att sätta dioder för de olika lägena på fläkten i kupén någonstans.
får planera en resa då ;)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.