AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.483

Kan någon i Sthlm utom BMW aukt verkstad programmera om datorn?

X5 3.0i, 2006, flyttgods från USA. På Nav-displayen går det att byta från miles till km MEN inte på multi-instrumentet (odometer/trippräknare). Det går att programmera om men det vill inte BMW göra eftersom Tyskland vill göra det så bökigt som möjligt att direktimportera. Finns det någon annan verkstad med dator?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Per Larsson i Huddinge, 08-711 06 87, klarar det förmodligen.
Tack och bock! Ska kolla med honom!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Ett skott i mörkret, undrar om det eventuellt kan gå att ändra land och enhet via OBC själv. Krävs nog lite Googling på t.ex. xoutpost.com innan. Jag kunde inte ändra omräkningsfaktor för att få korrekt snittförbrukning, visar mycket för lite, själv via OBC så jag får snällt slanta 800 kr på BMW... Ska nog kolla med herr Larsson själv.

Länk

Nej, tyvärr släpper inte BMW några koder. Jag lägger ner. Nästa ägare får stå ut med att det står miles, det har jag gjort. Ska sälja bilen nu, den har varit kanon men jag bor i innerstan och kör i princip inte. Den som köper den kommer att få en extremt välskött lågmilare 5,500, bensin 3,0i automat '06, fullständigt utrustad panorama, nav, pro audio, vinter, xenon, el-komfortsäten med minne, ädelträ, silver/grått skinn, nya sommar / nya friktionsdäck Hakkapellita på orig alu, etc etc. I princip hela optionslistan utom den större motorn. Detta för ett pris motsvarande en halvutrustad svensksåld bil. Den går på Blocket när jag har besiktigat den om några veckor. Tack till dom som tipsade!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Fråga: Det *kan* göras med BMW säger nej? Dåligt i så fall. Är man rädd för en störtflod med US-importer eller vad?

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag är eventuellt ute och cyklar men skulle ge det lite tid till på Google och BMW-siter. Länken jag skickade kanske inte var till rätt modell, la inte så mycket tid på det, men det verkar som att man kan göra en hel del i OBC själv och det fanns ju EINHEIT och LAND att ändra på.

Svar till nikasp: Inställningen från BMW är att ett fordon är tillverkat för en viss marknad och ska stanna kvar där. Det påpekade även Larsson et al i Huddinge. Eftersom det finns vissa skillnader blir det ju klart enklast för dom att bara ha EN variant att jobba med. .....men så tror jag nog att dom skyddar sina återförsäljare också........

Och angående OBC: har Googlat det här rätt noga och enda sättet är att använda en programmeringsdator. Och tydligen är det inte bara att plugga in utan man måste använda koder som kommer från BMW Tyskland. Och dom släpper dom alltså inte.

Jailbreaken på koderna (länken ovan) verkar ju spännande. Kan vara värt ett försök...... vad är det värsta som kan hända........ omöjligt att låsa upp eller att starta bilen? Banzai!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det värsta är väl att du får åka till BMW och skämmas. Fast frågan är vad de säger då iom att de vägrar hjälpa dig i första läget :)

Menar du OBC meck manuellt så har jag bara provat att köra lite tester på instrumentklustret osv. Jag har inte provat att låsa upp och ändra något. Jag ville ändra en omräkningsfaktor som heter KVBC för att få min snittförbrukning väldigt nära verklig. Tyvärr gick inte det via OBC i min X3, går på andra modeller, så BMW ska testa. De har inte lovat att det går men om det funkar så tar de 800 spänn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.