AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.902

Bytt stolar. Kontakter passar inte! e39 ´97

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hej!

Förre ägaren blev halvklar med en stolskonvertering när ja köpte bilen.
Stolarna o sitsen till baksätet satt i. Ryggstödet bak har ja satt i själv.

Stolarna fram va inte inkopplade när ja köpte bilen, och airbaglampan lös.

Igår när ja skulle koppla in allt så såg ja att det är olika kontaktstycken på stolen och orginalkabelmattan!

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta?

Bilens kontaktstycke:
Länk
Länk

Stolens kontaktstycke:
Länk
Länk

Hade helst fått d här å funka så snart som möjligt så ja kan åka säkert me airbag. :)

//Anders.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Det roliga är, att jag också håller på och bytar stolar i min e39, eftersom någon har bytat ut original stolarna mot manuella, och dem manuella som jag nyss skruvat ur har exakt dem kontakterna som din bil:P hehe
nu vet jag inte lösningen på ditt problem men har du några frågor om stolarnas kontakter så bara fråga.
mitt problem är att förra ägaren bytat ut mina original kontakter så att dem jag hade nu inte passade i mina sportsäten, så tog jag nya från en 540 99a kombi på skroten, och nu stämmer inte färgerna överens, så jag vet inte hur jag ska koppla ihop dem för att få sätesvärmen och airbagen att fungera, har dock fått elmanövern att fungera men det är ju trots allt bara plus och minus.

så vet du någon lösning eller tips för mig så säg gärna till :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det passagerarstolen?
Bytte på min E39 och då passade inte kontakterna på passagerarstolen.
Så jag flyttade med elektronikdosan från originalstolen till den nya av annan årsmodell och sen passade det ihop.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Glömde säga att ja har manuella stolar. Både innan och efter.
Dessutom misstänker ja att de nya stolarna inte har stolsvärme? I det gul/svarta kontaktstycket från stolen så finns det bara fyra kablar... Två pyttesmå stift, som ja misstänker e airbagsensorn, och sedan två lite större flatstift som e till nått annat? Har svårt att tro att d e till stolsvärme, för dom ska väl ha tre kablar?

Tomtebloss ja tror att ja hittade en väldigt bra förklaring vad de olika färgerna under stolarna va till när ja sökte lite här i forumet... Borde kunna hjälpa?

SMS:a den gamla ägaren idag o frågade om han hade kvar orginalstolarna o förhoppningsvis så har han det... Så ja får väl ta kablage och bältessträckare från dom gamla o montera dit. Då kanske man ska orka me att montera dit stolsvärmen oxo...? :P

Men e d ingen på detta forumet som gjort denna konvertering förut o vet va d e för skillnad på kontaktstyckena? Årsmodellskillnad? Funktion?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
du får gärna länka för ja har inte hittat förklaringen..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det skiljer på stolarnas kontakter före och efter 09/98.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
el
42
ellep
523iA Touring -00
Det är riktigt att det skiljer mellan de årsmodellerna.
Har dock bytt och om jag inte mins fel (det var länge sedan)
Så skiftade jag kontakterna, antingen petade jag ur stiften eller följde kablaget tills det tog slut och bytte där, men hur som helst så är det möjligt utan åverkan.
Skall tilläggas att mina stolar var manuella och båda hade stolsvärme.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Ja letade som en tok efter den tråden igår, men lyckades banne mig inte hitta den! Hade själv behövt få tag på den igen för att kika lite...

Okaaaay... Så d e en brytning där vid 9/98 då ja... Då är det alltså blå/svart innan 9/98, och gul/svart efter.

Någon som har kopplingsschema till båda modellerna?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
tjena, de sitter typ 1 vajer under varje stol på golvet i bilen, vad tusan är den till ??
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
du kan få köpa mina manuella som har dina kotakter ;)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
haha... e d sportstolar så visst! :)

Den vajern e väl till justeringen i längsled? Den drar väl i spärren för den högra skenan(vänster stol som exempel)?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vajern sköter justeringen av bilbältet uppe i B-stolpen om jag minns rätt
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
ja de stämmer weeeman! vågade tillslut dra i den hehe.. frågan är bara var på stolen den ska sitta
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag har fått igång mina stolar nu, och minnet fungerar med.
dock inte värmen i sätet, frågan är om det är kontakten som är fel fast alla färger stämmer och antalet sladdar eller värmen i stolen kanske brukar paja på e39?
värmelampan lysar grönt hela tiden på instrumentpanelen iallfall.

tyvärr är de inte sportstolar janebrink.

nu vill jag bara få airbagen att fungera, kan man släcka lampan på annan verkstad än BMW? surt att betala 700kr så släcks den kanske inte...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
ne...

d måste väl va ja som e helt slut i huvudet, men den där spaghettidecode va ju blankt värdelös tyvärr... inget klokare vart man... Har testat i olika webläsare och ja tycker inte att det är användbart på nått sätt..,,

Nån som sitter inne med kopplingsschema på kontakterna i stolarna/kontakterna i mattan från golvet på e39 både innan och efter 9/98?
Ka
6
Kaleta
525 sedan -03
Jag har också nyss bytt stolar på min e39 03. Och kontakterna var inte likadana så airbaglampan lyser :(.... kan man skarva sladdarna? Eller kan man ta kontakten från dom gamla stolarna och göra något eget?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag flyttade över bältessträckare och kablaget till dom från mina gamla stolar. Då blev det ju korrekt kontakt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.