|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner, Skaffade min första BMW 2007 och nu när det är dags att byta finns det inget annat på kartan än just BMW. Jag tror mig vilja ha en diesel, automat. Den ska vara snål gällande bränsleförbrukning men inte snålt utrustad. Gärna billig skatt. Jag började kolla på 1-serien, hamnade snart bland 3-serien och nu finner jag mig stundtals bland 5-serien och botaniserar. Känns lite som jag drunknar i utbudet! =) Någon som vill dela med sig av sina reflektioner? Har tänkt mig årsmodell kring 07-09 och jag räknar med ca 4000 mil om året. | |
|
Dem flesta 3-serie är mer eller mindre likt utrustade. Det enda som brukar avvika är M-utrustad eller inte. Jag hade en 320d Toruing -09 som drog 5,3 ganska stadigt snitt. Skatten på den efter årsskiftet är 1670 kr, vilket är bra skatt för mycket trevlig bil. Jag gick över till 5-serien för 1 månad sedan av familjära skäl. Det är helt annan bil. Mycket större och rymligare, tystare, dock högre skatt och förbrukning. Är du ensam eller med bara sambo så är 3-serien kanon och 320d. Sen är en diesel sexa mycket trevligare bil att köra. Frågan är vilken budget du håller. Skatten på dem är ca dubbelt så stor mot 320d....en 325d 2008 ligger på 3800 kr per år och förbrukningen ca 1 liter mer än 320d. Men som sagt, mycket trevligare med en diesel sexa. "Riktiga män kör diesel" |
|
Verdi |
Tänk även på att 3-serien fick en facelift till årsmodell 2009 som iaf jag är lite missnöjd att jag inte har... Tycker dock de faceliftade på blocket är jäkligt dyra fortfarande. Får se om det lossnar lite till våren... |
|
Jag hade en 2006 320i (E91). Jag var väldigt nöjd med den men den är inte särskilt rymlig fast det gäller väl många små kombibilar idag. Liten varning för 320i som var rätt slö. Bara 150hk och vrid på 200Nm. Inget större problem då du kikar på diesel. |
|
Verdi |
De har höjt 320i tillbaka till 170hk på senare årsmodeller tror jag. |
|
Det stämmer. ------- //Lövet |
|
|
Gubbar...han frågar om diesel bilar, inte bensinare :))) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Börjar sakta men säkert förstå varför folk köper dieslar. ;-) Snitt under 0,5 är hmmmm jäkligt imponerande, prestandan inte fy skam heller. Synd att de låter så mesigt bara, men man kanske vänjer sig. Så länge som jag kör max 1500 mil / år tänker jag dock hålla fast vid min V8a tills den skär ihop. Från modellguiden: 320d manuell (2011) 184hk 4/1995 0,47 l/mil 7,5 s - 100 km /h 235 km / h toppfart |
|
|
Det går troll i dieslars förbrukningssiffror på forum. Folk kör under EU cykeln trots att man i den accar 0-55 km/h på 22s. Inte särskilt troligt... Var ute och provkörde 3st dieslar i normal förortskörning och + landsväg + motorväg i 110 km/H (absolut inte hårdkörning, det snöade som fasen) förra helgen. Resultat: Volvo V70 1.6 DRIVe, 0,67 lit/mil Volvo V70D3 Auto, 0,78 lit/mil Volkswagen Passat 2.0TDI (facelift) 140hk, 0,59 lit/mil Att köra under halvlitern i blandad körning, det fattar inte jag hur man ska kunna göra om man inte är en monumental bromskloss. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren ;-) Hoppas Verdi läser ditt inlägg också. |
|
Verdi |
Kul... Kör en manuell BMW nästa gång. ;) Har aldrig sagt att jag kör blandat under halvlitern. Dock kör jag på 0,55 (vilket är mer än 10% över angiven förbrukning), vilket inkluderar ca 20% stad, 10% motorväg och 70% landsväg när jag pendlar och >50% stad övriga mil. Ligger i regel +30km/h om det inte är dåligt väglag. Om jag kör enligt skyltarna så kommer jag ner till 0,50... Körde pendlingssträckan ovan på 0,45 som snålast. Men då ansträngde jag mig. Det gör jag inte till vardags. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.