|
|
|
|---|---|
| ja som topic, ska till Åre inom 2 veckor, ska köra upp med min BMW 525i (e60) med friktionsdäck. hur lär det fungera? vad anser ni? bör jag skaffa dubbdäck? | |
|
Nej, det går alldeles utmärkt. Har åkt med friktionsdäck till fjällen ett flertal gånger utan problem. ------- //Lövet |
|
| najs. slipper sitta leta efter dubbdäck då. tackar:D | |
|
Residence: Ska väl åtminstone inte behöva vara så mycket värre än de vinterdagar du kört bil i Stockholms trakten den här hittills stränga vintern. Undantaget är möjligtvis körning i lutning eller om du åker på värsta ovädret. ;-) Jag skulle personligen inte vilja köra dubbfritt när det finns risk för blixthalka vilket väl förekommit en hel del de senaste dagarna men kanske inte så långt norrut som i Åre. I blixthalka är det i och för sig knappt det räcker med dubbat. ;-) I övrigt går åsikterna starkt isär gällande friktionsdäck. Länk |
|
|
Var i Östersund nu innan jul, vägarna upp är en katastrof. Jag tackade min stjärna att jag hade dubb+4wd. Har halkat av vägen med en bakjulsdriven Lexus med friktionsdäck. Jag personligen åker inte norr över utan dubb. |
|
|
Trams, klart det går! Enligt min erfarenhet spelar det mindre roll vilken typ av vinterdäck man har. Det är betydligt viktigare vad det står på dom. Står det typ Nokian/Contintental/Michelin/Goodyear etc så kör på bara. Har kört med dubbdäck, nordiska friktion och kontinentala friktion och allt har fungerat men då har jag också hållt mig till ovanstående märken. Har testat lågbudget på kompisars bilar som stolt proklamerat dubbdäckens förträfflighet och dom hade baske mig mindre grepp på is än mina nordiska friktion. Men det är klart, det allra viktigaste är att man kör lugnt och håller avstånden... |
|
|
Vadå trams? Har ALLTID kört på kvalitetsdäck, är det isgata finns det bara dubb som gäller. Även friktionsdäck av hög kvalitet hjälper inte mot isgata Allting går om man vill,men vill man vara säker och veta att man kommer fram är det dubb som gäller i norr, ta en titt på bilarna när/om du kommer upp och se vad dom kör på. |
|
|
Länk |
|
|
jag pendlar mellan sthlm-malmö 2 ggr i månaden regelbundet med bilen och körde ner när det var som allra värst till malmö. upplevde att om man inte överskattar sin bil och sig själv vs. vädret så kommer man fram helskinnad. nackdelen är väl att alla lastbilsförare som kör förbi i hög fart stänker upp alla snö på hela vänstra sidan utav bilen. tack för era inputs! :) |
|
|
mina friktionsdäck är jävla bra i snö, slask och regn.. men vid ishalka känns det som att jag lika gärnakunde haft mina 245 breda sommar pirelli. is är min akilleshäl.. blir en riktig MES bakom ratten när det är isigt.. annars kör jag som en biltjuv. men hursomhelst, jag skulle gärna byta mina friktionsdäck mot dubbat. OfT: problemet ligger väl i att alla mina vänner på i city och på söder. och snart förbjuder man dubbat inom kungsgatan etc. precis som hornsgatan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.