|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Frågan har vart uppe tidigare, men ja fick inga bra svar förutom att d va omöjligt. Men nu har ja lyckats med min konvertering. Inga större problem faktiskt. Har dock för lite bilder på arbetet för att kunna skicka in det som ett mektips tror ja... Och i forumet kan ja inte ladda upp några bilder heller så maila mig så skickar ja över bilder till den som vill ha. Kort beskrivning av hur det går till: Beställ detalj LAGERBOCK RYGGSTOED MITTEN #41127050794 Gör detta så du har denna detalj innan du börjar riva i sakerna. Detta är den enda del av "gångjärnen" man kan köpa. Iaf va ja har upptäckt... Demontera ditt gamla baksäte. Två skruv totalt, en på var sida vid nederkant ryggstöd. Ryck sedan ryggstödet uppåt. Sitsen dras uppåt i framkant o sedan utåt. Skruva loss konsollen för mittersta nackstödet. Fyra philipsskruv. Denna konsoll är avsedd för fyra bultar. I bilen finns färdiga gängade hål för TVÅ M8 bult. man får vika upp ljudisoleringen på ryggstödet för att se dom. Även lite på ljudisoleringen till sitsen. Dessa skall användas till de NEDRE hålen i konsollen. Konsollen skruvas fast ca 1cm från sitt nedersta läge. Hålen e avlånga för att kunna justera. Vill man fylla upp de övre hålen så får man borra o pressa in två pressmuttrar. Skär bort överflödig ljudisolering. Det va den enkla delen. Lyft in båda rygghalvorna i bilen och kroka på dom på konsollen. Palla upp halvorna med nått i under och ytterkant så dom "sitter som dom ska". Jämför båda sidorna med hatthyllans linje så ser du när du e nöjd. Tillverkning av yttre gångjärn: Till detta behöver du 2st vilkeljärn av något slag. Jag hade aluminiumvinkeljärn som va ca 60x90mm och en bredd på ca 60mm (godstjocklek 5mm). En bred anliggningsyta mot bilens kaross behövs för att bära upp ryggstödet och kompensera för den tunna plåten man sätter dom i. Ja gjorde en för smal konsoll först så ryggstödet hamnade snett... Jag tror att artikelnummer 19608 på Biltema kan fungera rätt bra efter lite kapning på längderna. För att fästa dessa i karossen utan att behöva svetsa, så behöver man mutternitar. Finns en sats på Biltema: Länk Dock är den största dim. M6, och ja använde mig av M8... Fast om man använder några fler så bör det hålla. Kapa, böj och bocka till vinkeljärnen tills du e nöjd. Den delen av vinkeljärnet som skall fästas i karossen skall peka in mot mitten av bilen. Borra hål i karossen för mutternitarna på lämpligt ställe och tryck dit dom. Borra hålen som behövs i vinkeljärnet. Både för infästning i kaross och för M12 bulten i sätet. Nu ska problemet med gångjärnen va lösta iaf. Men för att baksätet skall kunna låsas i uppfällt läge så behövs låsbyglar. Jag använde mig av M8 gängstång och böjde till ett "U". Yttermåtten på denna bygel blev 65x35x65mm. Upptäckte sen att ja antagligen kunde använt mig av ena delen av en avgasklamma exempelvis art.nr. 792340 på Biltema. Om du demonterar klädseln i bagageutrymmet mot ryggstödet så kommer du se två urkapningar i plåten i överkant där dessa låsbyglarna ska sitta när man har en bil med fällbart från fabrik. Borra hål här och bulta dit byglarna. Justera så dom låser ordentligt. Sista problemet är att fästa de kuddarna som sitter på sidan av själva ryggstödet. På volvospråk kallat "Bolster". :) Börja med att kapa bort de gamla krokarna som man krokade i det gamla ryggstödet på. Dessa har nämligen inte samma fästanordning i ovankant som det fasta ryggstödet har. De lösa bolstrena kräver samma fastsättningsanordning som sitsen till sätet gör. Kolla i framkant under sitsen på baksätet så förstår du. Man måste alltså tillverka två "bulor". Ganska enkelt gjort. Jag använde mig av 2mm aluminiumplåt och klippte till en remsa på 25x150mm. Ta en M16 bult (eller nått som e lika stort i diameter) och vik aluremsan runt bulten. Använd ett skruvstäd för att pressa ordentligt så den blir helt rundad. Vik sedan ut överskottet så det ser ut som ett Omegatecken i profil Ω. Spannet över bulan ska va ca 21mm för att bolstret skall sätta sig fint. Tryck in ditt hemmasnidade fäste i bolstret och lyft in den i bilen. Här e d en fördel om sätet e fällt. Skruva fast bolstret med den lilla skruven i nederkant och måla av var ditt nya fäste skall hamna. Popnita eller skruva dit det. Nu ska det va klart att montera sitsen. Den skall passa rakt av. Vill man ha hål från bagagen och fram så är det bara att kapa upp så stort man vill ha. Lite svårt att förklara denna ombyggnationen, men som sagt om ni vill ha bilder så maila. anders_janebrink [at] hotmail.com eller PM. //Anders. | |
|
LÄNKAR TILL NÅGRA BILDER: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Slideshow: Länk |
|
| Imponerande! | |
|
Bra jobbat där du..... Kanske man skulle gjort att försök att stoppat i skinnstolarna o allt som jag köpte en gång. 3000kr för stolar, baksäten och dörrsidor måste ju vart ett rätt bra pris med. Fan =) //Kim |
|
|
Precis. :) har du inte kvar sakerna då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.