AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.596

Skillnader mellan 750 -95 och -97?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Vad är det för skillnader mellan 750 av 1995 års modell om man jämför med en 97:a förutom växellådan naturligtvis? Är det mkt värt att köpa den nyare om det är likvärdigt skick på dom eller kan man lika gärna köpa den 2 år äldre som gått mindre?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Robban!
Jag skulle alla dagar i veckan satsa in mig på skicket på bilen om du står och väljer emellan 2 bilar, du får något ibland det bästa BMW byggt i bilväg iaf. Länk är duktiga vad jag vet i dina trakter om du vill ha en BMWverkstad som kan kolla skicka och läsa av ev felkoder på objekten, aldrig fel. Du har säkert sett E38:s begagnatguide uppe till vänster i menyn.

Jag kan komma ihåg fel men skinn på instrumentbrädan tror jag ble standard på 97:orna. DSC tror jagblev std på svensksålda bilar fr o m 96. Vid 25k mil kan det vara dags att renovera fram resp bakvagns bromsar, bussningar, leder och liknande, körning på ojämnt underlag avslöjar ev missljud och om ngt behöer bytas, räkna på ca 10-15k per hjulaxel ink 4hjulsinställning som är viktigt att den genomförs korrekt för att bilken ska gå bra.

Batteri, insugningsbälgar, tänddelar och sådant är annat modellspecifikt som kan krångla.

I stort sett en väldigt driftsäker bil om den har fått rimligt underhåll av sina tidigare ägare.

Mvh
Asken
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Läderklädd instrumentbräda (dock konstläder) hade alla 750 E38. Även trälist på mitten av B-stolpen samt på framstolarnas baksida är unikt för 750n jämfört med övriga E38-modeller.
Likaså DSC, fanns som standard direkt från 1995.

Jag har tidigare ägt 2 st 95or samt en 97a och vad jag kan minnas finns inga större skillnader mellan dessa årsmodeller. Steptronic växellåda kom som nu nämner på årsmodell 96, likaså sidoairbags vilket 97an med andra ord bör ha.
Sedan tror jag utförande på klimapanelen ändrades till 97 då rullarna togs bort och ersattes med knappar men detta kanske inte är så aktuellt idag när dom flesta har bytts pga pixelfel och liknande.

Från och med 98 års modell kom airbags även i A-stolparna, samt elratten fick automatik som fällde upp den för att underlätta i- och urstigning när man stänger av motorn.

Som sagt små skillnader på dessa årsmodeller före facelift, jag håller med om att skicket borde vara mer avgörande vid köp

BMW CS #5139
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tack för svaren! Hur stor vikt ska man lägga vid att det är tiptronic på den nyare då, är det väsentlig skillnad mellan dom lådorna eller??
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Beträffande steptronic så var jag fast besluten att köpa en E38 med detta.
När jag sen gjorde det så insåg jag att det var nåt jag använde ytterst sällan...
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
hmm sant, tänkvärt! Då är det ju verkligen skicket på bilen jag ska lägga störst vikt vid alltså, det lutar åt -95:an...:)
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Robban B : Jag har en 750 -95 och jag kan nog instämma med att jag saknar inte steptronic. Detta är en lyxbil och då tycker inte jag att man ska växla "manuellt"

Så gå på skicket tycker jag!

P.S. välkommen i E38-ligan ;)

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.