|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har planer på att avverka ca 400-500 mil under 5-10 dagar i min E38 750 nu under sommaren 2011. Vad bör jag kolla på bilen innan en färd i detta omfång * Bromsar * Däck * batteri (vätska) * kylare (vätska) * slangar * luftfilter * tändstift Kom med förslag, råd och tips! Har någon av er bilat runt i Sverige/Europa i en 700:a (E32/E38)? Tack på förhand! -Mikado- | |
|
Kolla kondensorfläkten! Vi åkte runt i sydfrankrike när det var bra varmt och fann att A/Cn funkar inte bra alls i låg fart när den fläkten inte funkar - jobbigt. Dessutom skulle jag se till att hjulgeometrin - dvs hjulinställning står rätt, trevligare att köra och äter inte däck. Medtag däcktrycksmätare och eventuellt pump så att man kan kan justera däcktrycken på morgonen med nattkalla däck ibland - i synnerhet om det kan bli fråga om så höga farter att förhöjt tryck är rekommenderat. Om bytesintervallen för bromsvätskan börjar närma sig 2-årsintervallet kan det vara vist att byta den. I övrigt är det väl bara vanlig service och vettigt underhåll. Låter kul, ha en trevlig resa! --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
|
Bra torkare, ett extra par i bilen, Lite reservsäkringar om du inte har de. Kolla reservdäcket, bmw har väl alltid kört med att de ligger i bilen om man har ett, men på vissa bilar där man ska veva ner en vagga under så kan man lätt bli förbannad när den har kärvat igen! + kontrollera domkraft, och släng ur hjulmutternyckeln om det är en bilens original eller sån kass teleskopisk och köp ett ledhandtag i lagom längd och krafthylsa, testa så de funkar/passar i fälgen! |
|
| Se till att motoroljan är på den högsta nivån på oljestickan så det finns en buffert om bilen drar lite olja, eller ta med en 1 liters flaska med motorolja i skuffen. | |
|
Hej! Tack för svaren Då har vi utökat listan ännu lite till... * AC'n * Säkringar * Hjulinställning * Torkarblad * Bromsolja * Domkraft (utav bättre slag) * Luft på burk - borde kanske också hänga med... * Motorolja får också följa med! Reservhjulet har jag kastat ut då det är "extra" vikt, men får isåfall följa med beroende på ifall jag skaffar nya fälgar+däck innan. Bromsoljan ska jag kolla upp, vet inte när den byttes. Har inte haft bilen särskilt länge. Vi kommer bara bila inom Sveriges gränser, men med tanke på hur avlångt vårt land är så blir det många mil ifall man som mig bor i de sydligare breddgraderna :-) -Mikado- |
|
|
Luft på burk = punkaspray? Skaffa en 12v kompressor på biltema oxå, liten och smidig i en låda. Kolla alla slangklämmor på kylarslangarna oxå, jobbigt om de är rostiga och helt plötsligt går av mitt i skogen! // Erik |
|
|
Som balmgren sagt, ställ in hjulinställningen. Speciellt framvagnen. Lätt värt 500 spänn eller vad det kostar. Gjorde en semesterresa på ca 350-400 mil i sommras med min E38, den längsta sträckan jag någonsin kört med den på så kort tid och den körde slut på splitternya framdäck på dom milen trots att jag körde löjligt lugnt och lagligt 98% av sträckan... Den 5000 kr läxan glömmer jag inte i första taget. Är bilen lika välvårdad som min kan du nog räkna med en helt problemfri resa annars i högsta tänkbara lyx. :-) BMW 4 Life |
|
| Kolla kylaren uppe till vänster( vid oljekylaren brukar korrodera sönder där först, typfel). Fick byta min på en 300mila färd i Tyskland i fjol, keine problem i bilens hemland men kanske svårare i norrlandsskogarna, min 4liters vattendunk kom väl till pass då, bra även till spolare. Ta med en nylonsvamp att gnugga insekter på rutan med. För övrigt räcker det långt med ett glatt humör, vilket följer automatiskt medE38 750. Gute Fahrt!/ Sound of silence. | |
|
Super bra! * Bromsar * Däck * batteri (vätska) * kylare (vätska) * slangar * luftfilter * tändstift * AC'n * Säkringar * Hjulinställning * Torkarblad * Bromsolja * Domkraft (utav bättre slag) * Luft på burk - borde kanske också hänga med... * Motorolja får också följa med! * 12v kompressor * Slangklämmor på kylarslangarna * Kolla kylaren * Nylonsvamp för framruta * En 4liter vatten får hänga med också Nu är saken nog biff! Tyvärr är det lång tid tills man får lägga på sommarsulorna och köra med en skinande bil! :-| -Mikado- |
|
| 4-500 mil är väl inte så mycket så att man ska ha en hel bil i skuffen!! Ta dagen som den kommer så är det inga problem, ha istället ett par dagra extra i reserv Ha en bra resa MVH Lasse | |
|
Mycket grejor blir det, men det är bra att ha lite "bra att ha grejor" med sig :) Ha lite telefonnummer med dig som är vettiga, typ till ditt försäkringsbolag och några bärgningsföretag, ta med dig ett skadeformulär också.. Kanske låter lite udda, men aldrig fel att ha t.ex. lite bra telefonnummer nära till hands när/om det börjar strula av någon anledning och man inte kan fixa det på plats s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Då har man avverkat 460mil på 7dagar vilket har fungerat förhållandes fint. * Jag har haft en snitt förbrukning på 1.15l/mil * Fick ett ett jäkla stenskott som fick lagas * Har haft problem med strömmen. Batterierna töms väldigt fort när bagagelucka(softclose) och lysen är igång. * Check Coolant Level har kommit vid tre tillfällen trots att nivån har varit ok vid varje koll. Det blev en sträcka från Malmö till Kilpisjärvi(Treriksröset) |
|
|
Att strömnivåerna sjunker fort kan bero på gamla/dåliga batterier om du inte redan bytt. E38 gillar ström så bättre batterier som tål urladdning bättre rekommenderas. BMW 4 Life |
|
|
CTech: Jag tror bara ett av batterierna är bytt som dessutom är ett Biltema batteri. Vilket märke på batterier rekommenderar du? |
|
|
I min bil har jag ett Tudor Technica, det andra är ett Exide AGM på 90 Ah. Efter bytet för 4 år sedan har jag aldrig haft minsta strömproblem någonsin. Här har du alla fakta om båda batterierna: Länk BMW 4 Life |
|
|
Tjena gott Folk! Väcker liv i denna tråd igen för i år är det dags för en roadtrip ner till Italien och närmare bestämt Venedig. Det bär iväg redan imorgon kl 07.00 Jag vill bara med detta inlägg att ni andra BMW-fantaster håller era tummar att min E38 även i år håller måttet. :-) Hej sålänge! |
|
|
Jag håller tummarna!! Visko-kopplingen vet jag inte om ngn nämnt? Men åtminstone på V8:orna så är det den mekanism som ser till att fläkten snurrar och kyler motorn även när man står stilla. Fläkten drivs inte av en rem direkt, utan sitter kopplad på motorn med en mellanliggande "kassett" (viskokopplingen). Efter en 20-30 tusen mil blir den slapp, med följd att bilen kan börja koka i köer - särskilt när det är varmt. Kostar ngn stans mellan 500 och 1000, så det blir ju billigare än en bogsering att byta! :) Lycka till med resan! :) |
|
|
Definitivt billigare än en kokande motor :) Venedig låter trevligt, jag hoppas jag kommer iväg på en liknande tur i sommar. Men tyvärr inte i en 7-serie.. |
|
| Cadillac DeVille låter inte dumt det heller...själv har jag börjat kolla efter en fräck husbuss...E' det ett tecken på att man börjar bli gammal...eller | |
|
Tjena igen! Då var jag tillbaks i Sverige igen (Skåneland) Det blev en tripp på ca 370mil Malmö-Würzburg-München-Venedig-Bergamo-Milano-Zürch-Frankfurt-Malmö Det har gått väldigt bra med körningen fram till Milano - väl där så måste växellådan antingen blivit för varm eller så har elektroniken ballat, för den ville inte växla längre. Som tur var hade vi hittat parkering och bilen fick stå i två dygn. Därefter körde vi vidare till Zürch och hamnade i en kö på 5-10km och därefter ville växellådan återigen inte fungera! Jag provade växla manuellt och när jag la den i 4:an så gick den över direkt till 3:an igen, så vi fick köra in till en mack låta bilen vila i en o halv timme och därefter var det lugnt. I båda fallen har det varit 35+ i solen. Resan idag mellan Frankfurt-Malmö har gått väldigt bra vilket blev 100mil då jag inte ville ta färjan mellan Puttgarden-Rödby (Pga tändningsproblem) Förutom detta hade jag problemet med att bilen inte vill starta när tändningen slås på i sista läget. Då måste jag vänta först i 4-6minuter (med tändningen i fullt läge) slå av och sedan igång igen. Då snurrar motorn igång. Detta problem hade jag dock innan jag begav mig men det har blivit sämre under färden... Förövrigt är det helt underbart att ligga och ladda på Autobahn när trafiken inte är alltför tät och överlag är vägarna fenomenalt bra. Nere i Italien är vägarna 3-filiga och fräscha... En sak till, tyskarna kör väldigt fort på autobahn och växlar fil väldigt tvärt, men i gengäld är de mer lugna inne i stan. Italjenarna är galna oavsett om det är på motorvägen eller i stan :-) Dom är dessutom galna när det kommer till motorcyklar och tränger sig hela tiden - både från vänster och höger så man måste verkligen ha koll när man själv vill byta fil ;-) |
|
|
Gött att allt gick bra utan allt för stora problem. Ikväll bär det av för oss, dock i en Nissan X-trail som har lite mer plats än min bil. Den kommer även få extraknäcka som husbil ibland för att dryga ut semesterkassan, golvet blir plant och fint när man fäller baksätet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.