|
|
|
|---|---|
|
Har hållit på jävlats ett tag med trasiga pinnbultar på byxrören som binder ihop kattarna. Koimmer man åt att plocka loss grenrören med motorn på plats och lyfta upp hela paketet med byxrören på. Verkar ju helt omöjligt att bara lossa byxrören på plats. Någon måste ju ha lyft topparna med motorn på plats och då måste man ju släppa på grenrören tycker man. Är inte i garaget just nu och kan inte kolla om man kommer åt muttrarna till grenrören utan att riva hela bilen. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Försöker du lossa i nedre eller övre flänsen på byxrören? Dvs mot grenrören eller mot kattarna? De flesta bilder på motorlyft jag har sett så har dem lossat där de 2 byxrören går ihop med grenrören, (går att lossa ovanfrån) så gjorde även jag, då skarven som håller kattarna var helt omöjliga för mig att lossa. Mvh DuNegro |
|
|
Har kikat lite närmare nu. Jag tycker det verkar helt omöjligt att komma åt att lossa grenrören från blocket med motorn på plats. Även att lossa byxrören från grenrören, där dom sitter med muttrar och fjäder verkar i det närmaste omöjligt. Speciellt dom muttrarna som sitter närmast blocket (dom innersta). Har fått loss skarven som håller kattarna men iom. detta så förstördes ca. hälften av. pinnbultarna i byxrören då jag körde med roterande rasp. Det är nu när jag försöker få loss dom sabbade pinnbultarna som tanken har infunnit sig att kanske få loss byxrören och sätta upp dom i skruvstycket för att där fortsätta. Har värmt som en galning med svetsen. Dom är lite lösa går att vrida typ ett kvarts varv men sen är det stopp och svetstången den bara slinter. Har även försökt att borra ur dem men det händer nästan ingenting. Vekar vara ett väldigt hårt stål i pinnbultarna och det är väl därför dom kostar en halv förmögenhet på BMW, 175 kr st. vill jag minnas. Mera tips skulle uppskattas. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
När jag lossade byxrören från grenrören, så tog jag bort värmesköldarna över grenrören. Låste muttern på undersidan med en fast nyckel, sedan skruvade jag ovanifrån med hylsa med förlängning på spärrskaft, Tyckte att det gick väldigt lätt iom att jag bökat på den andra flänsen hela dagen innan. Mvh DuNegro |
|
|
Har gjort samma sak idag faktiskt,fast på en 850,jag tog bort värmesköldarna på grenrören,låste muttrarna på undersidan samt drog loss bultarna med spärrskaft,höger sidan var inga problem,vänstersidan är värre iochmed att det är trångt mot styrsnäckan,därefter lossade jag jag vid nästa skarv efter kattarna. För att få ner hela främre delen med byxrören fick jag demontera bakre framvagnsbalken med krängningshämmare sen var det bara att lyfta ner dom. när man väl har hela paketet löst på garagegolvet går det lättare att få ur pinnbultarna med värme och rörtång alt. svetsa på nåt att dra med. |
|
|
Jag fick ner allt mitt utan att lossa nån balk, jag lossa katten bak mot resonansdämparen bara, sen var det bara att lirka ner. En sida i taget. Det var också en 850. Mvh DuNegro |
|
|
Har nu fått loss bägge byxrören på vänster sidan. Jag var tvungen att låsa dom på ovansidan skruva loss dom från undersidan mha. spärrskaft förlängare och div. universialknutar. Gott om plats är det dåligt med. Skall fixa dom förstörda pinnbultarna och sätta tillbaks byxrören och göra samma operation på andra sidan. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.