AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.932

Varför "plöddrar" min 318 efter byte av topplockspackning?

Fi
3
Filsilip
318i -99
Jag har bytt topplockspackning och efter detta får jag inte motorn att gå rent på tomgång. Den "plöddrar"........men vid högre varvtal (ex 1500-3000v/min) går den renare men inte helt hundra.
Jag trodde jag lagt kammkedjan fel men det blir inte bättre hur jag än justerar. Kan någon berätta för mig hur jag ställer kammen rätt i förhållande till vevaxel!?!
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Du får nog utveckla frågan lite :)

Varför bytte du topplockspackning?
Kollade du så att alla markeringar etc var i linje när du monterade tillbaks kamkedjan, följde du någon guide?
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Vilken motor är det du har i? 318 ja men vilken kaross eller om du vet motorbeteckningen? Och hade du inte ställt kamkjedjan rätt så hade du märkt det på trasiga ventiler. Funderar dels på om du kollade toppen samtidigt? Dom bilar som jag bytt topplockspackning på har varit för att packningen varit dålig och då finns det en chans att toppen inte är helt plan heller, har fått plana alla mina toppar som jag kollat oftast inge mycket men finns ju chans på läckage annars som gör att bilen inte går rent. Sen skulle jag gå över alla kopplingar och kolla så att den inte drar tjuvluft någonstans för då får man dom symptomen du har.
Fi
3
Filsilip
318i -99
Det är en E46 318i -99

Anledning till att jag bytte topplockspackning var att kompressionen tryckte ut kylarvattnet åt mig...jag hörde mig för att det sällan är packningen utan det kan vara nånting annat. Men jag var ner till en verkstad och de fick kolla om det kom avgaser ur expansionkärlet...dä gjorde det!

Jag måste nämna att innan jag började med nerplockningen av motorn så gick den fint!!

Jag lämna in toppen på planing och tryckprovning...inga anmärkningar!

Efter att ha monterat ihop motorn igen så vill den inte gå riktigt fint på tomgången som jag nämnde tidigare!

Jag har kollat över de flesta kopplingar att det inte drar tjyvluft!
Jag har också kollat att inte kylarn var igentäpt med skräp(topplockspackningen såg egentligen ganska fräsch ut!..så någon nämde att det inte hade behövt vara den)

Ska jag köra med spridarrengöring i tanken?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Är du säker på att du fått dit kamkedjan rätt?
Ligger den en kugg fel så kan du få detta fenomen/fel.

Mvh H
Läckage mellan insugsrör och topp?

mvh/ Anders
Fi
3
Filsilip
318i -99
Tack för alla svar!

Det visade sig att det gick inte att slarva med byte av oringarna på spridarna! ;)
Det snodde luft!
Nu när det är bytt så går motorn fint!

Tack för tipsen!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.