AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.032

Visningsvy Navigation Professional

Gunget
Jag kanske är trög, men har både läst handboken och använt sökfunktionen på detta forum och blir ändå inte riktigt klok på navigatorn i min relativt nyinköpta E61 525dAT -09.

Vad jag kan förstå så finns det fyra olika vyer när man "navigerar" - norrorienterad karta, kartan i färdriktningen, perspektivvy samt "arrows". Utöver detta kan man välja split screen och då visas till höger aktuell väg, long/lat samt höjd ö havet ELLER filassisten om det är en större motorvägsavfart etc. Jag trodde dock att man kunde få "arrowinformationen" till höger om kartan (som på alla eftermarknads-GPSer) men det verkar ju inte gå?

Med andra ord så är det mkt svårt att veta hur man ska köra vid nästa vägskäl om man har kartvyn på och röstnavigeringen avslagen......är jag helt borta eller funkar BMWs nav prof så här?

En annan fundering - det diskuteras friskt här om svensk språkversion och att många verkar ha glömt detta tillval. Så är fallet på min bil, den snackar och skriver på engelska. Men är det klarlagt om det går att uppdatera den nya hårddiskbaserade navigatorn till svensk språkversion i efterhand och vad kostar detta i sådana fall? Frågade min säljare på BMW i Solna och han visste inte......

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu har du nyare bil än jag har men i min bil så kan du ha kartan i stora bilden och pilarna i sidobilden.

Jag kör faktiskt ofta med kartan i sidovyn, musikinfo eller telefon i huvudvyn och pilarna i head up displayen. Det jag saknar är möjligheten att ha musikinfo/telefon i sidovyn och kartan i huvudvyn.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
211
JockeX
Touareg
Normalt sett har jag trippmätaren i sidovyn och kartan i huvudvyn, men varje gång jag närmar mig nästa sväng så dyker pilen plus meterangivelse upp i högervyn.

Vet dock inte hur det funkar på -09:or.
Gunget
Nu vet jag hur man gör (pinsamt). Man vickar ju bara ratten till höger i split screen-läge så att högra fönstret blir aktivt. Sedan kan man välja vad man vill visa (radiokanaler, pilar, färddator etc).

Men min fråga om svensk språkversion kvarstår - går det att uppgradera mjukvaran så att man får menyer och tal på svenska? Pris?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Går iallafall inte på pre LCI.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.