|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har idag en E39 523 långt ifran en raket, jag har läst lite i olika trådar på forumet allt ifrån lilla trevliga 520 till maffiga 540, tidigare har jag haft E34 och funderat över byggkvalitén modellerna mellan eller för all del senare också, har sett att det finns många trådar som behandlar E39, är det sämre kvalité på dem eller börjar de få de åren på nacken då problemen börjar komma?. Själv anser väl jag att modellerna efter E34´an inte är lika gedigna, t,ex när man stänger en dörr på E34 så känner man i bilen och hör ljudet "kloff" men i E39 så "paff", det kan vara jag som är onödigt.......petig?. Sen var väl E34 handbyggd eller var det bara M-serien? Såklart finns det saker som man skulle velat de gjort annorlunda även på E34 men det är ju ingen ny modell. Vad anser ni andra som plockat och pysslat med de olika modellerna? | |
|
E39 Är en gammal bil dock tycker jag att det är väldigt mycket problem med e39 jämfört med e34. Verkar vara mycket elfel, kan inte säga att e39 modeller håller högre kvalite än andra bilar. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag behålligt min e34 och fixat de problem jag hade med den. Man ska dock inte glömma att oavsett bil man köper så kommer det vara en del problem i större eller mindre form. |
|
| Jag har haft under mina fyra år med körkort testat volvo 850 t5 som var sisådär i kvalitén efter det en peugoet 206gti 01a VILKET skräp,, sålde den och inhandla en e39a 523a 96 och är tvär nöjd ! Både kvalité mässigt fick tag i min drömm bil | |
| Det säger kloff på min:D | |
|
Vet inte om e34orna var av högre kvalitet, lite olika saker som falerar på de två. Jag hade m20 motorn i min e34 525 och den var ju inte så stabil, bytte tppp packningen två ggr innan jag gav upp och skrotade den, bytte även kopplingen på den, helt nersliten. upplever nog att det är lite mer småfel på e39an, bytt spolarpumpen 2 ggr, huv vajern 2 ggr och lite andra småfel men grundkonstruktionen känns skottsäker. Och den är ju bara underbar när allt funkar |
|
|
Jag har ocksa haft en e34 och jag upplever det som att den va som ett kassaskåp kvalitetsmässigt. E39an känns som att den är mycket känsligare i ungefär allt men den är ocksa mycket mer bekväm och avslappnad. Det enda problemet jag har haft på min dock är att bensinpumpen gick sönder så jag har inte några belägg för mina misstankar mer än känsla och magkansla. Det verkar dock som att e39 rostar mer än e34 trots åldersskillnaden, Och har mer vinterproblem med vevhusvent.. knakade lister osv.. något som jag aldrig upplevde med min e34 |
|
| Det känns som att e39 blir skitig fortare också =) | |
|
Dom första modellerna av e34 var inte någon höjdare däremot blev dom bättre och bättre med åldern. Sista årsmodellerna är ju bra kvalite på dessa. Likaså e39 känns som det var mycket strul med dem i början. Barnsjukdomarna började försvinna och sedan blev det allt bättre bil. Personligen har jag aldrig haft några större problem med e39:or. Har haft 2st en 99 och en 01 och fungerade klockrent. MvH Bmw 4-ever |
|
| jag hade en e34 525 24v utan vanos | |
|
va säger ni hur länge har ni äga e39 jag har haft 4st e39 528 från 96 till 2000 1st e39 530 2002 1st e39 523 nu äga jag en 540 2001 aldrig nån problem med det är den bästa bmw som finns i somras åkte i den silvra 528 som ni ser på garaget 14000 km utan problem här är lite bilder på mina bilar Länk |
|
|
E39 är en underbar bil att köra, åka i och titta på. :) Dessutom verkar den ganska lättmekad det lilla jag har gjort, och det går att komma åt saker, är enkelt att demontera inredning mm. Kotakter och kabelstammar är mycket fina och en fröjd att pilla i. M54-motorn är ju fantastisk och driftsäker också (efter att lagt 4h på byte och isolering vevhusventilationen så att den funkar på vintern också). I övrigt är ju det mesta som går sönder normalt slitage dvs bussningar i hjulupphängning, stötdömpare osv. |
|
|
Många av felen i E39 åtgärdas oftast de första åren. När jag köpte min var det mesta redan gjort. Man är ju kär i E39, det är svårt att undvika att bli. Man bör ju också lägga slantar på bra olja etcetera annars ska man ha en annan bil. Ett haveri blir dyrare än bilen. I övrigt får man lätta på plånboken vid bensinstationen etcetera. Det enda jag egentligen retar mig på är att det är så förbaskat mycket elektronik och i egenskap av elektronikingenjör vet jag liksom även ni andra att det är mycket mer som kan gå sönder. Överlag en helt underbar bil. |
|
|
är inne på min 3.e e39, var lite sugen på att bytt till e61 men tyckte inte det var värt 100000 till nästan. e39 är bekväma och så jäkla goa att köra, haft en 540 e39 det enda jag bytte på den var ett inre dörrhandtag och bromsar fram. sen hade jag en 523a och var inte mycket strul där heller, toppen bilar!! |
|
|
i egenskap av elektroteknikigenjör brukar jag njuta av att det är en oerhört mycket bättre driftsäkerhet idag än det var förr, med hänsyn tagen till till systemets totala komplexitet förstås. Förr var det reläer och kablar till varenda liten grej och det kom in fukt, blev glapp etc vilket gjorde även de mest basala funktionerna opålitliga. Styrenheterna idag går ju i princip aldrig sönder öht, det är nån givare eller så som pajar kanske. Dessutom är själva funktionen rejält mycket bättre. |
|
| Ligger ju en hel del i det .... :) | |
|
jag har haft total minst 25 st bmw av e39 e36 e34 e60 e38 alla är hur bra som helst förutom e60 den va lite dålig det känns inte som man kör bmw. e39 hur lätt som helst jobba med bytta själv allt. sory för de som har e60 det är säkert oxå den bra bil för att detta är bmw heheheheh. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
marin849. Relätekniken var ändå rätt mycket pålitligare, dessutom enklare att felsöka. X2 står titt som tätt på spåren pga dålig tillverkade kretskort och störningar i elektroniken som ger genomtändningar på GTOerna. Gamla RC lok från 60-70 talet fungerar betydligt bättre och pålitligare. Dessutom få man plocka fram relä och kontaktorstyrda 50 tals lok från museét när det verkligen gäller :) Dock kan jag hålla med att med tanke på funktioner och komplexitet så fungera det ändå hyggligt. Men tycker inte att fiberoptik mm har nått i bilar att göra. Dagens bilar konstrueras inte för att slippa stå på verkstad för minsta lilla elektronikfel utan det är ett måste tydligen för att klå bilägaran på så många kronor som möjligt. Dessutom är ju inte moduler speciellt dyra att tillverka, men dyra som skrutt är dom. E39 är den sista GDS BMWn, sedan är det för mycket "skräp" som inte går att fixa utan dyra verkstadsbesök. Bara ett enkelt batteribyte på E60, har ju krånglats till med ett 4000 kr besök om man inte själv har järnkoll. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då kan jag ta en annan jämförelse: Visst kan man åka med sin gamla förgasar 140 i ur och skur och när den går sönder lagar man med en slägga. Men den ligger alltid runt 50-80% funktion så att säga, fel bränsleblandning, vräker ur sig enorma mängder avgaser och oförbränt bränsle osv. Ingenting som gäller framdrivningen fungerar nånsin perfekt. Till skillnad från är en dator in i minsta detalj styr motorn med järnha.. eh. halvlerarhand. När datorn ger upp, då blir det däremot totalstopp! |
|
|
För övrigt, OM väl elektroniken går sönder så är det extremt sällan elektronikkomponenter som gått sönder fast de arbetat inom spec, utan någon brist i konstruktionen. Typ man glömde ett visst driftsfall som kan ge överspänning, eller en tätning var dålig och tog in vatten etc. |
|
| Det var många och samtidigt bra synpunkter ni har!, jag personligen kommer nog försöka hålla mig inom E34 & E39 segmentet då det blev än mer eloktronik i senare modeller, jag menar - man kan ju försöka hålla tekniken eventuellt någolunda begriplig så man kan göra NÅGOT själv utan verkstad. | |
|
Jag har erfarenhet av E39, E32, Saab och Peugeot 605. Jag kör mina bilar 40.000+ mil och min E39 har gått 20.000 mil hitttills. Det sämsta på E39 är lacken, den är oerhört dålig. Rikitgt jävla pinsam faktiskt. Det lossnar stora flagor som på en gammal italiensk spruttburk från 70-talet. Tur att plåten är lite bättre än på dessa. Sedan upplever jag att E39 har aldeles för många flimisga plastdetaljer. E32 hade ett robustare utförande på saker och ting. Det känns som plasten i E39 är marginellt bättre än den man finner i Peugeot. Det bådar inte gott för framtiden då jag spenderat mycket tid med att laga Peugeotplast som gått sönder under reparationer. Redan har t.ex. det mesta inuti lyktinsatserna rasat ihop på min bil. Vidare tycker jag att E39 interiören är känslig/ömtålig och styrsystemet till värme/ventilation är en klen historia. Till de positiva bitarna hör; Mycket bra komfort och styrning. Kultiverad motorgång och god bränsleekonomi. Sist men inte minst, antispinn som gör det möjligt att använda bilen på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.