|
|
|
|---|---|
|
Har idag bytt platinastift med 4000 mil i motorn. Bilen går många korta sträckor och har nu gått 10000 mil. Vad kan man säga om motorns skick? Jag är definitivt ingen expert... Se bild Länk | |
|
kolla luftfiltret. stiften ska vara ljusbruna. svårt att avgöra på bilden. men tycker inte de ser farligt ut för 4k mil. går den inge bra eller? BMW ownz |
|
|
Luftfiltret bytte jag för några hundra mil sedan. Bilen har haft startproblem i vinter samt att jag fick nedslag på CO (tomgång och förhöjd tomgång) samt HC på senaste besiktning. HC säkert pga dåligt varmkörd katalysator (-15 vid tillfället, och hustrun smygkörde till bilprovningen...) Bilen körs i ett elakt körmönster, många kallstarter och korta körningar, bara några km per gång. |
|
| Tändstiften är nog inte det första jag skulle byta vid de problemen, dyr är de också. Har du gjort en felkodsavläsning? Det kan eventuellt ge dig en hint om vad som är fel. | |
|
Tändstiften beställdes från England, 6 st för 450 kr, NGK 4-elektrods platinastift. Billigare än 1200 kr på Mekonomen. Gjorde felkodsavläsning i november - inga problem då. Jag var mest nyfiken på om någon hade synpunkter på motorns kondition utifrån stiftens skick. Avgasvärdena tror jag ordnar sig med lite varvande, det har de gjort förut. |
|
|
Se här och bedöm själv: Länk |
|
|
Perfekt, tack Marin849, det var en värdefull länk! |
|
|
Ang dina värden, så varmkör innan du kör till besiktningen. Kan även slå i c:a 10 liter Etanol 1-2 dagar innan så det kommer in i systemet, så rasar dina värden. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stiftet ser rätt bra ut med tanke på din körprofil. Se till att blåsa ur bilen ordentligt och varmkör, innan bes så ordnar det sig säkert. Kolla också så du inte har nått litet läckage i avgassystemet vilket också ställer till avgasvärden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.