AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.524

Bränslepump eller Ispropp eller VAD ?

Hej.
Har en 530I-01. Igår så la bilen av och betedde sig konstigt, ungefär som en ispropp. Jag köpte K-sprit och hällde, ställde bilen i garaget över natten och vips så startade den och gick som vanligt! Idag skulle bilen återigen användas! Jag åkte 2 mil åt 1 håll och handlade, sen nästan 2 mil tillbaka och exakt samma sak händer!! Kan det vara bränslepumpen som krånglar eller vad? Eller kan det vara en ispropp?? Bilen är nu bogserad till Garaget igen! Om det är bränslepumpen, är den isåfall svår att byta? Den sitter väl i tanken misstänker jag. Tacksam för förslag!!!!

Perry: Eventuella isproppar borde smält på de flesta ställen i Sverige just nu eller bor du norrut?
Hej... om jag säger som så... temperaturen har svajat mellan minus 25 och minus 2 som det är just nu typ... jag bor i Sandviken. Det är en bensinare iallafall. Tack

Ok :-) Förstår, lycka till!

Du får säkert felsökningstips av någon erfaren mekare på forumet strax.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Du skulle behöva få ut felkoder kanske... Nu är jag också novis på BMW, men av det lilla jag läst mig till så brukar det ibland vara antingen en kamaxelgivare eller vevaxelgivaren när bilen beter sig liknade. Har även sett folk som har haft diverse vacuumläckage och fått liknade symptom.

Men just det att bilen går perfekt emellanåt för att sen vägra gör att jag gissar på nån givare.

Bränslepumpen då? Nu vet jag inte hur det fungerar på BMW, men den borde väl surra en liten stund när man slår på tändningen?
hade samma på min 530d e61. den var bara stendöd. sen kom det upp fuel pump fault i displayen. slog i en halv liter t röd och sedan 25 liter diesel. starta direkt efter det. tanka sedan den full så att t röden skulle spädas ut ordentligt. k-sprit är inte lika bra som t-röd då det gäller att lösa isproppar tycker jag.
då jag slog på tändningen så hörde ajg att bränslepumpen gick iaf. lyssna man ordentliget kan man höra den om man lyssnar i baksätet.
vet inte men sitter väl något bränslefilter på väg från pumpen till motorn.. rätta mig om jag har fel men har för mig att det sitter under förarstolen innanför nå plastkåpor under i från. är väl där isproppen lägger sig vanligtvis..
Hej.
Jag har ju en bensinare 530I-01. Jag har ingen aning vart eventella filter eller så sitter :-( Nu inatt har ju bilen stått i varmgarage hela natten, när man vrider på startnyckeln så tänder den bara till, mer än så blir det inte. En eventuell probb borde vara helt upplöst. Jag slog ju dessutom i K-Sprit i tanken och har kört med det. Vette fan va det kan vara! Kan ett bränslefilter vara så kopiöst igensatt så dessa bekymmer kan uppstå? Kan det vara nåt relä som krånglar? Eller är det bara bränslepumpen?? Om man kopplar upp bilen, får man då någon felkod om det är något fel? Jag har en vän som äger "uppkopplingsprylar". Kan ju bli dyrt om man byter en pump, sen så visar det sig att det inte är nåt fel på pumpen. Jag antar att en pump skall leverera ett visst tryck för att den skall funka?
Tack för ditt svar / Perry

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Fick du någon ordning på bilen? Vad var felet?

Mvh Martin
Hej!

Det var bränslepumpen, och skitlätt att byta! 30 minuters jobb typ!

Perry
Bra att det löste sig.
K-sprit är inte så nödvändigt numera, 95-oktan innehåller redan 5% sprit, och mera är på gång, och även för 98 oktan. En fördel är ju då att vatten och kondens absorberas och man slipper isproblem, vilket var vanligt förr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.