AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.009

Startar inte efter byte av tändningslås. E34 med immobiliser

st
9
starbones
520i -96
523i -99
Hej.

Tändningslåset gick i graven för två veckor sedan så jag beställde ett nytt från vännerna i Tyskland och monterade det och det nya rattlåset idag.
Bytet i sig gick bra förrutom att stiften till immobiliseringen gick av.
Fick inte tag i några nya stift utan jag kopplade ihop det utan stift men det startmotorn slår inte till öht.
Denna ringen antar jag enbart består av en slinga av koppartråd. Kan man ta en från någon annan e34 och byta ut enbart den?

Kan man förbikoppla immobilisern på någåt sätt, nån som vet någon guide eventuellt?

Är det bara selenoiden som har frusit så att startmotorn inte vill?

Alla tips & idéer är välkomna
Mvh
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Ringen jag syftar på är alltså antennringen om det var luddigt förklarat i mitt förra inlägg.
ke
22
kenneth_h
523IM TOURING 97
520I TOURING 96
VOLVO 850TURBO
japp du kan ta en från en annan bil beg eller ny spelar ingen roll

Mvh Kenneth
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Kom tänka på att jag kopplade ur antennringen ur dosan och testade att starta bilen. Kan detta gjort att larmdosan/boxen har "stängt ner" och motar fortsatta startförsök?
Kan man möjligtvis nollställa den på nåt sätt? Eller är det lättare att koppla ur immobilisern helt och hållet från elsystemet?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
EWSen måste ju på nått sätt få kontakt med nycklens transponder så att den frikopplar startspärren.
Hur du kopplar bort startspärren vet jag inte.
Skaffa fungerande hela pryttlar så kanske det går bättre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Så en ny antennring skulle kunna fixa problemet tror du? Ingen felsök med dator ifall det "portat" den nyckeln jag har?
Efter att tändningslåset gick isönder så trixade sambons bror så att den rullstartades och kördes de ca 5 milen hem och ställdes ner tills prylarna hade kommit hem ifrån Tyskland. De gick ju alltså innan utbytet gjordes och kabelstiftet gick av,
Kan tilläggas att jag endast äger 1 nyckel och en separat larmdosa som aldrig används då det enbart krånglade.

Ber om ursäkt om jag verkar trögfattad och upprepar mig då detta är en djungel utan dess like för mig. All hjälp uppskattas oerhört.

Mvh
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Så, nu var det problemet ur världen tack och lov. Hittade en ringantenn på skroten för en femtiolapp så jag är helnöjd och bilen går lika fint som innan krånglet började.
För de som vill veta så kostar den strax under 200 kronor hos BMW och har artikelnr 66008362278.
Passar e34, e39 & e38 med EWS II

Tack för svaren som jag fick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.