AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.479

Is på insidan bakrutan E39, sedan

Varför blir det is på insidan av bakrutan längst ner, ca 5cm ??????????
Händer även ibland på framrutan längst ner och upp på sidorna.
Kondens antar jag från snö som smälter och mattan blir blöt vid fötterna...
Bilen har stått en vecka i garaget och fått torkat med kupevärmare då och då och alla mattor kändes torra men märkte igår att is fanns på insidan av bakrutan igen??????
Aldrig haft det problemet på en annan bil.........?????
Någon som har lika på E39 sedan modellen...???????
Inget svar på dina frågor men räcker det inte med ett frågetecken istället för massvis av dem? Jag vet inte hur andra ser på saken, men när jag ser alla frågetecken tolkar jag inlägget som oseriöst och tenderar till att inte läsa det.
Sorry ?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur kallt är det hos dig nu?
Ca minus 5 grader, läste om torrbollen förrut, kanske är något att prova om det är fukt som är problemet ?
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Kan vara fuktigt invändigt då blir det ju is på insidan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Oseriöst inlägg?? nej, det tycker jag inte.
Han har ju haft bilen i garage och torkat upp den ju!
Har du snöflingan på???
Snöflingan hjälper ju att ta bort kondens i bilen om ac fungerar! Ac går ju inte igång på vintern men hjälper att toka upp kondens. Men inte alltid!
Har haft e39 innan med dubbelklima och det hjälpte väldigt bra. på 3-serie som tex e46 finns ju inte dubbel klima och då hjälper det tyvärr inte lika bra med snöflingan på.
Kolla där bak under gummi matttorna om det är fuktigt! Det kan vara problemet till din fukt i bilen.

MvH Bmw 4-ever
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Det låter som om du har mycket fukt inne i bilen. Tänkbara orsaker:

- Fukt från snö som smält. Parkera i garaget några dygn med 1-2 torrbollar i bilen.
- Läckage någonstans. Du har en vattensamling inne i bilen, under stora mattan, baksätet etc. Undersök.
- Läckage i värmepaketet. Bör synas genom att nivån i exp.kärlet sjunker.

En annan orsak kan vara ett kupéluftfilter som är tätt eller skräp i förängare om luftfiltret varit bortplockat tidigare. Äldre BMW är känsliga på att inget stör luftflödet till ventilationen. Då blir det imma/is.

//Göran
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Snabbt och enkelt att plocka luftkanalerna ända in till torpedväggen där du bara vrider ett kvarts varv så lossnar det. Gjorde det som en första åtgärd på min vid köp och det var näst intill helt tätt med skräp. Man bör ha rätt bra skjuts på fläkten också för att undvika isbildning. Dock får jag det bara när det är riktigt kallt. På bakrutan tycker jag ändå inte det borde bli alls. Hm .... återkom gärna om du hittar orsaken ...

Rengjorde kupefilterhållarna samt rören in i kupen i höstas, inget speciellt med skräp, båda kupefiltren är bytta våren 2010 och ser helfräscha ut. Snöflingan är alltid på och kylan funkar utmärkt på sommaren.
Ska prova att öka fläkthastigheten så kanske det blir bättre.
Har även rengjort rutorna på insidan med fönsterputs.
Tvättar bilen ganska ofta i gör det självhall och använder högtryck, kanske trycker in vatten någonstans?
I sommras fick jag det klassika läckaget vid ena bakdörren att inre panelen lossnat från tätningsmassan men det är fixat och det kommer inte in vatten mer vid tvätt.
Även resten av mattorna är torra.
Hur ser det ut i reservhjulsbaljan? Fukt?
Reservhjulsbaljan har jag inte tänkt på, har ett gäng trasor där och det kanske inte är så bra?
Ska kolla baljan ikväll.
Pro: Chris verkar inte ha något att komma med som verkar kunna allt ?
Kanske har med åldern att göra................:-)
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
När jag använder knappen uppvärmning för bakrutan den längst ner till höger har jag för mig (är lite yr just nu skruvar motor underifrån) då har jag noll is på hela rutan uppifrån och ner och sida till sida, men kan det vara så enkelt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.