|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Har en bmw 318 e36 från 96. När jag startar bilen så låter jag den gå tills den fått upp normaltemp. Normaltempen varar inte mer än ett par minuter, sen börjar bilen bli oroligt varm och jag måste stänga av den. Kan det vara termostaten som krånglar? En fråga till; är det samma kylare på alla e36? Tacksam för svar! Tack Mvh | |
|
Min erfarenhet av krånglande termostater är att de öppnar för tidigt, dvs motorn får aldrig upp temperaturen tillräckligt. Det finns förstås en möjligt att den kan fastna i stängt läge och ge problem med för hög motortemperatur. Kylsystemet har en viss tröghet när det gäller förändringar på temperaturen, dvs förändringar sker normalt långsamt men påverkas av hur mycket effekt du tar ut ur motorn och hur länge. Om nålen i tempmätaren rör sig ryckigt och snabbt så tror jag mer på något av följande fel. - Trasig givare till tempmätaren. Min uppförde sig ryckigt tills den i längre och längre stunder helt lade av. Bytte givare och motorn fick stabil och normal temperatur. Kan förstås även vara glapp/oxid i kablage mellan givare och instrumentgruppen. - Luft i kylsystemet. Kan komma av läckage, dåligt lufttat vid påfyllning av kylvätska (tomt expansionskärl). Minskar nivån i expansionskärlet? - Trasig topplockspackning. I detta fall bör du se att vätskemängden minskar. Manuella och automatväxlade bilar har olika kylare. Använd www.realoem.com för att kolla om alla E36 med samma typ av växellåda som din har samma kylare. Testa olika modeller och jämför artikelnumren. //Göran |
|
|
Jag tog bort termostaten nu för en stund sen och startade motorn på nytt. Tempen steg relativt fort till normalläge vilket jag tyckte var konstigt? med tanke på att termostaten är urplockad. Efter några minuter så blev tempen för hög igen. Luftskruven som sitter på ovansidan av kylaren, brevid locket, läcker, hur stor betydelse har det? Mvh |
|
|
Att ta bort temostaten är ingen bra test. Den styr vattenflödet med tvång via kylaren eller tillbaka in i motorn genom att öppna och stänga olika öppningar. Med termostaten borttagen så har du ingen koll på vilken väg vattnet tar, det enda som är säkert är vattnet tar den lättaste vägen. Om du testar utomhus i kyla så är jag övertygad om att vattenflödet går så tungt genom kylaren att det istället bara cirkulerar inne i motorn. Innan du felsöker något mer sätt tillbaka en fräsch och fungerande termostat. Kanske läge för att byta till en ny? Luftskruven på kylaren kan ställa till en del problem. När motorn är varm trycks vatten att ut via luftskruven och vattennivån blir för låg. Med bilen parkerad sjunker vattennivån pga vattnet kallnar och ytterligare luft dras in i motorn och kylaren. När du startar har du en luftficka inne i kylsystemet som kan orsaka dina problem. I ett fungerande kylsystem sker variationerna på vattennivån i expansionskärlet endast, motorn och kylaren kommer att vara helt vattenfyllda. Kolla även vattenpumpen. BMW 6-cyl bensinare och kanske ännu fler motormodeller levererades från fabrik, under störe delen av 90-talet, med en vattenpump med pumphjul av plast. Efter ett antal mil och år lossnar pumphjulet från axeln och du tappar kupévärmen samtidigt som motorn går varm. Pumpen fungerar till 100% tills hjulet lossnat och på ett ögonblick slutar den fungera. Något du känner igen? //Göran |
|
|
Jag känner absolut igen det du säger om att pumphjulet kan ha lossnat, jag får ingen vidare värme i kupén, trots att motorn går varm. Ska skruva ur pumpen imorgon. Och hoppas på att det är felet! Tack så hemskt mycket för dina fina svar Göran! Guld värt! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.