|
|
|
|---|---|
|
Hej! har kontakt med en tysk ägaren som bor söder om dortmund. Så jag är intresserad av att köpa bilen.Men jag vet inte om det är bra affär??Kan det bli mer krångligt att köpa av privatägare än hos firmor?Vad ska jag tänka på?jag får väl fixa med importskyltar, papper osv?Det stod i importguiden att jag skulle tjäna pengar på att ha hans regnr på bilen hem till sverige sen skicka tillbaka till honom. vad ska jag tänka på?? hoppas på svar snart. mvh andreas | |
|
När jag köper bil från Tyskland vill jag hellre göra affär med en privatperson än en bilfirma, av den enkla anledningen att man slipper kruxa med importskyltar och försäkring. Du lånar skyltarna av honom och skickar tillbaka dem per post. Hans försäkring gäller tills du reistrerat den i Sverige. Slipp besvär i tullen och bilprovningen vid öresund och regga istället bilen där hemma i Örebro. MVH KJELL |
|
|
tack för tipset.Så jag ska ta kontakt med honom coh fråga honom om han går på med det så ska det inta vara ngt problem. mvh andreas |
|
| Jag har hittills handlat allt privat i Tyskland men jag har aldrig eller känner någon som har fått åka hem till Sverige på säljarens skyltar. Det tar oftast bara 1/2 timme att fixa ägarbyte med skyltar och försäkring, om man inte köper bilen i någon stor stad. | |
| det är väl klart att han få låna plåtana när han kör hem. det fick jag när ja köpte av en firma | |
| Om säljaren är bussig och lånar sina skyltar så är det OK men ta det inte för givet bara. | |
|
För mig tog det ca 1 timme att fixa alla papper och skyltar...naturligtvis med säljarens hjälp. Säljaren måste ju ändå avregistrera bilen och det gör man på samma kontor. Det går jättesmidigt. Kruxet är att det går att pruta ganska mycket numera hos privatpersoner. De får nämligen inte så mycket i inbyte för sina bilar längre. Den säljare jag köpte min bil från sade att firmorna var tvungna att lämna garanti på bilarna numera och att de var tvnungna att finansiera garantin på något sätt. Det var med sämre inbytespriser. Mvh /NP |
|
|
Vadå problem i tullen och SBP? Jag hämtade en bil för en månad sen, och på vägen upp körde jag in till tullen i Malmö i tron att jag måste berätta (=betala någon avgift) att jag ska importera en bil. De sa bara att det struntar de i, det är bilregistret som sköter om sådant. Det är bara att köra hem sa de... De kollade inte ens på bilen, men frågade om jag hade skyltar. Jag sa att jag hade sånadär 5-dagars temporära skyltar, och då var det inga problem. Skyltarna hade säljaren fixat åt mig på den där myndigheten där man gör ägarbyten. Det var en privatperson... Allt som allt betalade jag typ 2kkr för reg. bes och 1500 i skrotningsavgift och bilen är nu "svensk". ---- Ingen känsla utan växelspak! |
|
|
Vilka sidor finns det som Tyska privat personer säljer sina bilar på? Mvh |
|
|
Länk exempelvis, även firmor säljer där men det finns en hel del privatannonser också. www.malte-racing.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.