AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.254

byte av instrument E39

Li
24
Lixix
530D Touring -03
Hej, tänkte byta mitt instrument i min E39 2003, för att tempmätare är lite kocko :) fick hem instrumentet idag, beställde de ifrån en skrot så de är tagit ifrån en E39 ifrån 2002. Är det 100 % säkert att det passar i min? Han på skroten trodde de skulle passa, det är ju lika motor och automat.

Men tänkte ifall man måste in i datorn och göra något ?

Mvh// jimmie
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
En annan fråga är det samma mil antal ?
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Nej miltalen stämmer ej, men om jag har fattat rätt så ska miltalen lagras i datorn så det nya instrumentet ska visa de korrekta miltalet :)
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Jasså smidigt :-D
ma
358
majtii
F36 4-serie
Huset måste kodas till bilen för att den röda pricken inte ska lysa.
Miltalet kommer inte ändras av sig själv utan måste också ändras "manuellt".
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Majtii: helt hundra på de ? Om jag inte minns fel så skulle miltalen sparas i datorn enligt bmw, för min far som hade bilen innan mig hade nämligen pratade med dom när instrumentet gick sönder för några år sedan. Har äntligen fått lös fingern från där bak så tycker det är dax att få ordning på den ;) :)

Mvh Jimmie
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Pricken kommer definitivt att lysa. Sen om miltalet ändras vet jag inte, men den kommer att indikera att den blivit "skruvad". Detta är ju egentligen inget problem, om du bara håller koll på miltalen och är ärlig med detta. Bilprovningen kommer inte att se det, men om man kopplar in ODB så syns det att det finns en skillnad.
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Okej, va ju inge vidare att det inte ska gå och göra något själv :P får väl bli att man lämnar in den, inte så värst roligt att ha något " fuskjobb" på en nyare bil :) men vad är det för prick dom kommer lysa egentligen?
Om jag fattat det rätt så måste instrumentet programeras med samma chassinummer som bilen har för att kunna få rätt miltal och att inte "fifflar" pricken tänds. Programmeringen vore väl inte hela världen om det inte vore för att beggade instrument inte går att programera om med nytt chassinummer (iallafall inte av BMW). Det är alltså bara ett helt nytt instrument som går att programera med rätt uppgifter.

Hasso kommer nog smälla mig på fingrarna snart och klargöra det hela :D
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Pricken är en helt ny prick som du inte sett tidigare. För de som vet = SKRUVAD!
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tyvärr kan man inte ändra chassinummer på ett gammalt instrument.
Sen kan man få stora problem i framtiden om man skall koda om något i bilen eftersom BMW:s dator läser ur instrumentet vilken bil det är, årsmodell, utrustning, med mera och sen kodar bilen därefter.
Men med ditt instrument borde detta vara ganska lugnt eftersom det var från en bil med lika motor och automat.

Li
24
Lixix
530D Touring -03
Okej förstår :) men tror ni de funkar de det begagnade instrumentet eller är det nytt som gäller?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Det funkar ingen problem men milen edres ikke,har du samme vdo nr som ditt gamle instrument så er det plug and play med unntak av milen pluss pricken i instrumentet.har donorbilen ett annet vdo nr og mer utrustning så kan varsellamer lyse i instrumentet.
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Okej okej. Men den där pricken, är den omöjlig att släcka via datorn ? Och miltalen borde ju också gå att ordna med datorn ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Generellt är det så här, det enda som kan kodas in med chassienummer är NYTT instrument med kilometerställning 0, när chassienumret är inkodat så läses det nya instrumentet in alla uppgifter om miltal, servcieindikator mm från Ljusmodulen, och det är samma visa med att byta ljusmodul, den läser då in från instrumnetet när ljusmodulen NY kodas in med chassinummer.

Har men ett okodad instrument el ljusmodul (läs begagnat) så hamnar systemet i modulationsläge och ingen kommunikation/synkning vad gäller mätarställning mellan enheter görs och man får en extra röd dot=modulationsläge i instumentet. Jag har vid nått tillfälle monterat en begga ljusmodul i en 528-98, medans det ordinarie var på reparation och mätarställningen stog still i den ljusmodul som inte var kodad, när jag sedan skiftade till den rätta efter rep så rätade det till sig igen.

Men man ska nog inte måla faan på väggen, det finns progarm som det går att programera in beggade enheter BMW scanner 1,36 el 1,40 har en del lyckats med att byta ljusmodul tex. "balmgren" vet jag har gjort det på sin 740 sedan finns det alltid de så kallade mätarjusteringsfirmorna som kan fixa detta också.

Är du nu riktigt säker på att det är instrumentet som orsakar tempmätarfelet, har du kollat tempgivaren med en diagnosdator så att den inte ger fel värden, den levererar även tempuppgifter till motorstyrning då det är en dubbelsensorgivare åtminstone på bensinarna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Li
24
Lixix
530D Touring -03
Okaj, så de är bättre / lättare att köpa ett nytt instrument alltså? Dom på bmw i Karlstad så att det var instrumentet när fader var nere med den för något år sedan. glömde även säga att Tankmätaren är mongo också.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
felpostat svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.