|
|
|
|---|---|
|
Sitter fortfarande och väntar på den "rätta" e46:an skall dyka upp. Var inne på en sedan då den är mer praktisk än vad en coupé är, fast coupén är ju snäppet snyggare. Fast det som gör att man tvekar är ju dessa j*kla ramlösa dörrar som inte alls verkar vara en höjdare på vintern... Läser man lite på forumet så förstår man att dom inte går felfritt när kylan är här. Ni som kör era på vintern, hur mycket problem är det med dessa egentligen? Att det händer förstår man ju. Men vill liksom få en bild framför mig hur ofta det strular. | |
|
Rutorna på caben fryser fast ganska ofta. Har nu börjat använda knepet att skrapa med ett kreditkort i nederkant på rutan, mellan rutan och listen, och det har alltid funkat hittills. Tack surfjanne för tipset! Jag skulle inte köpa en sedan bara för det här med dörrarna. /Erik |
|
|
ja kör andra e46 ci på vintern nu och visst blir de lite småknas med rutorna ibland. men som sagt skrapa noga i nederkant så brukar de fungera fint. förra bilen innan den ja har nu kunde rutan fastna ibland när den var frusen och inte åka ner, men de enda som hände var att de tog i lite när man stängde men efter man startat om bilen brukade de fungera bra sen. en annan spännade grej som hände var strax före jul med 17minus ute. jag hade på fredagen tvättat bilen och ställt in den i garaget för att torka, tog ut den på tisdag och körde till jobbet. på lunch hade båda dörröppningsmekanismerna frusit innuti dörren så ja fick använda bagagen som dörr!! :-) dörrarna gick inte ens öppna innifrån. men efter kupevärmaren varit igång ett par timmar fungerade de igen när ja skulle hem på eftermiddagen. klart du ska ha en coupé, men sedan med m-paket är allt bra fina med ;-) |
|
|
Jag hade ett fullständigt elände med fastfrusna rutor som kulminerade med en havererad fönstermekanism när jag körde lite förra vintern. Jag skulle aldrig köra på vintern om jag inte kunde ställa bilen i garage. ------- //Lövet |
|
|
Är just det här som är det lilla problemet, kommer alltid väldigt blandade erfarenheter. Är just så som Andreas säger man absolut inte vill känna. Har man tvättat bilen så får man ju stå sitt kasst om man torkat 100% torrt i/runt dörrarna :-) |
|
|
Körde E46 Ci för 2-3 år sedan och på den tiden veckopendlade jag till Luleå där jag inte hade varmgarage, det gick alla tiders bara man skrapade sidorutorna ordentligt i nederkant. Jag skulle aldrig låta en sådan petitess styra mitt val av kaross, för så vackra linjer dom har E46 Ci. Har ju samma "problem" med min nuvarande 3d 120dM, men är inte lika ofta ute och "ränner runt" och hemma har jag varmgarage... Men jag vidhåller att det vore ytterst fel att låta dig styras av vinter när det kommer till val av karosseri. (Är vintern ett problem kanske en RWD BMW inte är ett alternativ öht, kolla på en iX eller FWD?) :) |
|
|
Haft coupe två vintrar, när första kylan kom frös rutorna ihop ordentligt, var lite tvivlande på vad jag satt mig i... Dock kan man sänka rutorna 2-3 mm med en lätt dutt på knappen för rutan, och vips har du fortfarande ingen risk att det snöar in men ändå inga problem att öppna rutan när den frusit då den går under skarven. Så hade jag bilen parkerad båda vintrarna nästan helt utan problem (ute med motor/kupevärmare). Körde jag i stan blev det försumbart extra brus och blev det längre sträckor så kunde man alltid hissa upp sista mm efter 10-15 min. Detta 'tricks' och nya vinterdäck gjorde då min 330 ci till den både bästa och roligaste vinterbil jag haft! |
|
|
Att hissa ner rutan någon mm är ju en ganska bra metod, även om det känns lite trist på samma gång att behöva göra det. Men det är väl lite som den gamla klassikern "ska man vara fin så får man lida pin" :-) Funderade lite på det här Ice breaker spayen som finns, det kanske kan vara nåt att sparya på lite medan man kopplar loss motorvärmaren tex.. Aldrig provat detta spray. Någon som gjort? |
|
|
Situationen som uppstår var att du ställer bilen efter att ha åkt en bit. Kupén är varm. Det snöar ute. Vad händer med det smältvatten som bildas av snön som hamnar på rutorna? Jo, det rinner ner och bildar en monumental islist i nederkant vid rutan efter att bilen stått under natten. Det är inget man tar ett kreditkort och skrapar bort :( Trots att jag hade kupévärmare så hade jag ett elände med is och detta har gjort att jag aldrig kommer äga en bil med karmlösa rutor vintertid utan garage. ------- //Lövet |
|
|
Har inte haft några som helst problem (peppar peppar, knackar i trä) med detta problem på 2 st av mina E36.. Vet inte sen vad det skulle skilja mellan E36 & E46. Har inte någon motorvärmare eller kupévärmare på min nuvarande E36 heller. Har visserligen börjat med att använda lite Siliconstick på listerna runt omkring fönstret, dock inte på nedre kanten av rutan vilket verkar vara det stora problemet för andra här. Sen försöker jag oxå att använda rutorna så lite som möjligt vintertid. |
|
|
Har kört E46ci 4:e vintern nu nema problema. Finfin och kul vinterbil. Skulle aldrig välja bort coupéns snygga linjer bara för en eller 2 dagars lättare strul med frusna rutor. Kör med list-stift och skrapa ordentligt så är det inga problem. /J Surf Or Die!!! |
|
|
Vi kör cab :-) Funkar bra, motor- och coupe värmare. Kör även med ACn på för att torka ur bilen. Inga problem. |
|
|
Körde min förra 330 coupé hela vintern 09/10 och det var en vargavinter. Inga problem alls med rutorna. Och då körde jag en hel del i jobbet, vart nog 1500 mil. Man får vara noga med att torka rutor och listerna efter tvätt, borsta bort snön etc, silikon hjälper bra. Problem kan uppstå med underkylt regn...men då är det problem även för en sedan. //Stefux |
|
|
Verkar ju som att fungerar rätt bra för dom flesta här inne. Skönt! är det man vill höra :-) Att det i bland kan bli problem är inge konstigt, och det är ju något man kan leva med, men inte att man får hålla på flera gånger i veckan. Då är ju risken att man blir rätt så less efter ett tag. Man får helt enkelt kolla mer på väderprognoserna och vara beredd på när besvärligt väder kommer :-) |
|
| Jag har kört min 330 två vintrar nu och enda problemet jag hade var förra vintern när låskistan i förardörren frös ihop så man kunde inte öppna dörren från utsidan eller insidan vilket var rätt tråkigt men det var i kombination med att jag tvättade bilen i en fuktig tvätthall sedan ställde ut den i -15. Efter en dag i varm garage på jobbet så var problemet borta igen. Annars så är jag supernöjd och det är en mycket rolig vinterbil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.