AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.131

Problem med automatlåda 540 -93 E-34

Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Köpte en 540ia -93 som stått nått år.
Besiktade den här om dagen, gick rätt bra.

Bilen går bra och vxl.lådan fungerade perfekt tills igår...

Började med att växelindikeringen på instrumentpanelen bara indikerar ibland. När den indikerar och visar vilken växel som är i så funkar lådan och bilen växlar som den ska. När den inte lyser så går bilen bara på högsta växeln.
Vrider man på och av tändningen ett antal gånger så funkar den igen, ibland.
Helt plötsligt när jag skulle backa och trixa lite så försvann backen, blir ingen skillnad mellan neutral och back, den driver inte alls...

Undrar om det kan vara något elfel, glapp på nått vis och att felen hänger ihop med varann på något vis???

Någon som har varit med om samma problem eller vet hur det funkar ???

Mvh: Mathias

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle kunna vara plastkulorna: Länk

"Den nedre plastkulan har slitits ner så pass mkt att den kilar fast sig mellan övre och nedre ventilhushalvorna. Symptom backen funkar inte. När detta sker tätar inte längre kulan vilket delvis leder bort oljetrycket från backens ena kopplingshus F. Kulan kan lossna av sig själv men så länge den sitter fast går inte backen i. När kulan till slut slitits så mkt att den åker genom hålet och upp i den övre halvan uppkommer de symptom Mugge beskriver. Bilen går då inte heller framåt. Det känns precis som om bromsarna ligger på när man försöker köra framåt men det är alltså backen som ligger i och bromsar samtidigt(!) som ettan ligger i. Försök inte köra med bilen, eftersom bägge kopplingspaket för framåt- och bakåtdrift snart bränns."

Mvh
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Tack för svaret....
Det där med växelindikeringen som också krånglar... ???
Hänger det ihop med det du beskrev, eller beror det på något annat ???

Mu
616
Mustang

540iat -94
Tror att det du hr är ett rent elektriskt fel.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tror som Mustang att det är ett elfel, eftersom du hade så många lustiga symtom innan backen la av. Att bilen stått ett tag gör inte teorin sämre. Testa o byt styrboxen till vlådan, alt rengöra alla kontakter.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Hade en gång en 525ix med automat. Fick problem med att indikeringen slockande oftare och oftare och till slut försvann den helt. Då gick bilen bara på 4 växlar och växlade lite lustigt. Hittade felet i den elkontakt som sitter vid växelväljaren under mittkonsolen. Kontakten kopplar ihop ett antal kablar i olika kombinationer beroende på växelläge för att tala om för datorn vilket läge du har valt. Rengjorde kopparbanorna och kontaktstiften och la på nytt fett. Efteråt fungerade både indikeringen och växlingen utan problem.

//Göran
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Tack för svaren, hoppas på elfel, vore ju nice att göra rent några kontaktstycken istället för att klyva lådan och lägga ut en massa tusenlappar, roligare att tanka upp dom pengarn istället....

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Hade samma fel som bmw_4wd_4ever, lådan började tveka om drive var i eller inte, slutade med nödläge. Starta om motorn funkade för att ta sig vidare. Rengöring av nr 7 Länk löste problemet.

Lyft plattan runt växelspaken i framkant...

Guide för 535, lite annorlunda utseende men samma funktion på switchen:
Länk
kan ju vara så att elfelen inte hänger ihop med att backen la av. töm ut oljan och öppna upp tråget, leta sen efter flisor stora som lillfinger nageln ungefär.
hittar du flis där så har du garanterat spräckt backtrumman. då är det bara att byta låda. för att köra sönder denna låda behövs inte mycket gas från stillastående i R-läget.
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Jaha, då har man konstaterat att det är växerllådsbyte som gäller...
Tog bort tråget, och tog bort ventilhusen för att kolla plastkulorna mm.
När jag fick bort prylarna så låg det en hel driva med metall bitar där, såg ut att vart från någon rund kant, ca. 2x2x10 mm långa, alla var likadana...
Antar att backtrumman gått åt pipan...

ÄR DET NÅGON SOM HAR ELLER VET OM NÅGON LÅDA SOM ÄR TILL SALU, TILL RÄTT PENG ???

som sagt så är det backtrumman som har fått smaka på övertryck. jävla skitlåda, ZF har konstruerat en automat som bara tål att köras med framåt, bakåt räcker det med halvgas så går den åt skogen. felet är ju dock känt sen långt tillbaks... synd det inte upptäcktes när bilarna var nya så de bara kunde bytt ut på garantin.

kolla blocket.se, här på autopower och laga.se eller bildelsbasen. finns alltid såna här 5hp30 lådor utannonserade. jag köpte min för 3 lök o då fick jag 1 månads garanti på att den skulle funka.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Tråkigt..

Jag mår illa av bara tanken att byta den där lådan, den är ju brutal och väger väl nästan 100kg :S
haha 100kg räcker inte, väger 109kg för att vara exakt :)
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hej igen!!!
Har bytt växellåda nu. Funkade bra vid provkörning, växlade som den skulle och backen fungerade. Efter en stunds körning skulle jag göra kickdown men den växlade inte ner. Såg då att växelindikeringen på instrument brädan var svart. Det felet kvarstår alltså. Funkar ibland och ibland inte, när indikeringen inte lyser går den alltså bara på högsta växeln och backen går i hårt. Har gjort ren kontaktytorna vid spaken som jag fick tips om. Verkar som något annat "el glapp". Vart sitter styrboxen till vxl.lådan? Brukar den strula? Någon som har något annat tips?

bacon power: bra idé. prova byt styrbox till växellådan först om det går! finns mkt billigt begagnat. inte omöjligt att det är den som jävlas.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Låter mer som ett problem i spaken än i styrenheten. I spaken finns det ju rörliga delar som kan slitas ut, inte i styrenheten.Styrenheten sitter i motorrumet under det svarta locket som sitter när vindrutan till höger i färfriktningen. Locket sitter med 4 skruvar.
vänta nu.. spaken? hur fan tänkte du nu?!
klart att kretskort och sådant kan ge upp o mer eller mindre sluta fungera efter X antal år...
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det sitter ju en växellägesgivare + växelprogramsväljaren vid spaken, och de kan ju jävlas. Programväljaren bråkade på min nuvarande när jag köpte den, dock inte med samma symtom som TS har.
Jo men växelprogramväljarn har väl inget med spaken att göra? men visst, kan väl vara växellägesgivarn med som jävlas tänkte ej på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.