AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.489

Driftsäkert med automat

Be
14
Bettan
BMW 535d-11
En fråga med anledning av att jag eventuellt avser byta nuvarande E60 till en ny F10. Jag har under förra året provat flertalet av de motorvarianter som den nya F10 erbjuder och det är min uppfattning att denna modell kräver en kraftfullare motor än motsvarande E60 för erbjuda mig motsvarande eller mer körglädje. Jag har med åren blivit mer bekväm varför jag funderar på att välja en automatväxlad bil. Då jag aldrig tidigare ägt en automatväxlad bil är min fråga främst till er som har eller har haft en bil med en längre körsträcka hur driftsäker automaten är. Anledningen till att jag frågar är att jag avser att behålla den nya bilen längre än min nuvarande snart fem år gamla bil. Jag förutsätter att underhållsintervallet sköts (förmodar att någon hydralikolja skall bytas med ett visst intervall) samt att bilen används för "normalt" brukande, dvs inget onormalt slitage.

Vidare hade det varit intressant att veta vilka serviceintervall som är specifika för automaten i förhållande till manuell växellåda.

Ytterligare en teknisk fråga gällande om det är samma automatlåda i alla motorbestyckningarna, på F10 ?

Tack på förhand !
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
- Samma serviceintervall som för manuella
- Ingen speciell service på lådorna (många byter olja i dem ändå, bl.a. jag, efter 15-20 kmil))
- Uppskattning på livslängd från min sida: minst 25 kmil, förmodligen lågt uppskattat
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
Den finns två automatlådor för alla modeller att välja mellan , vanlig 8stegs och 8 stegs sportvxllåda.

Vet ej om det skiljer mellan de olika modellerna , men inte omöjligt att diesel-varianterna och 535i och 550i har förstärkta doningar , då deras motorer har större vridmoment än 523i och 528i. Kan nog bara BMW svara på.

528an har ju på pappret samma prestanda som din nuvarande 530i. Efter att provkört en 525d med Msportpaket , kan jag rekommendera det paketet om man gillar att köra på kurviga vägar.

Hur som helst är nya 5an en både snygg bil och trevlig att köra.

Go for 528i eller 535i med sportlåda och Msportpaket.
Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Angående jämförelsen mellan nuvarande 530i och nya 528i resp 525d, är det min uppfattning efter att provat båda dessa att prestandamässigt är det för mig ett "nerbyte" gentemot min nuvarande bil, även om det på pappert för 528:an visar att hk och övrigt skall de vara likvärdiga. Den stora skillnaden är att 528:an är drygt 150 kg tyngre och 525d, 200 kg tyngre vilket har resultat på prestandan. Därför kommer jag troligen om jag byter bil välja 535i/-d som har märkbart bättre prestanda och där dieseln har 8-vxl automat som standard. Min fråga angående om det är samma automatkoppling oberoende motorstyrka/vridmoment hänger samman med att jag haft en tidigare motorstark bil med manuell växellåda där denna inte hade en fullt anpassad koppling till motorstyrkan utan samma koppling användes i de motorsvagare modellerna, vilket fick till följd att jag fick byta koppling i förtid. Väljer jag nu en 535d förväntar jag att man anpassat kopplingen till dess styrka i förhållande till exempelvis 520d eller 525d.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
F10/11 535d finns väl enbart med automat? Den har väl 8hp70: Länk Länk

Mvh
pr
259
protos
E60 520I-04
BMW håller fast vid gammal teknik med hydraulmomentomvandlare i lådorna så de borde hålla bättre än typ "DSG" ala wolkswagen/audi.
Jag är lite osäker(skeptisk) på livslängd på dessa DSG lådor.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Har (ännu) ingen BMW, men jag har nu kört min Ford Scorpio med automat i över 25.000 mil utan några problem. Lådan är aldrig någonsin servad. Ibland kollar jag dock oljenivån och att färgen är röd och klar. Kan inte förstå varför man ska ha besväret med att växla själv.

"Riktiga Karlar kör med automatväxel".
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Växellådor F10/F11

Aut
GA8HP45Z, 450nm: 520d , 525d , 523i , 528i , 535i
GA8HP70Z, 700nm: 530d , 535d , 550i

Man
GS6-17BG : 523i, 528i
GS6-45DZ, 450nm: 520d . 525d , 535i (BZ)
GS6-53DZ, 530nm: 530d
Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Tack för era besked. Om beslut fattas på bilbyte kommer ny F10 beställas med automat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.