|
|
|
|---|---|
|
Tittar efter X5, nya karossen, och ser att det skiljer väldigt mycket i pris mellan diesel och bensin, oftast 30-40'. Har nån erfarenhet av den verkliga bränsleförbrukningen för 3.0 Si respektive 3.0D? Kör ca 2500mil/år, så frågan är om det är så "illa" att kpa bensinmodellen. Skatten skiljer 6-7' på de båda = ca500liter bensin. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Nu har jag en -02 men jag ligger sedan jag köpte den på 1.56 L/mil men den senaste månaden på 1.39 L/mil (efter byte av termostat). Kör både landsväg och stad 50/50. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tack, men menade den nya karossen. Enligt EU norm skall den ligga på 10,7 Går det i verkligheten? |
|
|
Jobbar en heldel i tyskland och där är det en kollega till mig som har 3,0Si och nu blir det ju lite missvisande eftersom det blir en heldel autobahn i hans körning jämfört med i Sverige och han ligger på 1,3-1,4 i genom snitt. Men som mer jämförbart är att vi skulle på kundbesök då körde 8 pers 4 i varje bil Alltså hans 3,0SI och min 3,0d ifs 245hk motor men men och vi körde Stuttgart -Munchen ToR men ett bra tempo i vänsterfilen hans drog 1,39l/mil och min låg på 0,87l/mil. Och när det gäller prestandan så var inte bensinen snabbare utan dieseln drog bättre. I vanliga fall när det är körning i Sverige med min så ligger den på 0,79 ungefär 75% motorväg resten stadskörning. Så om du kör 2500mil/år så skulle jag antingen ta en 3.0d eller om du vill ha en bensin hellre V8 drar inte mycket mer än 3.0Si. Ifs dyrare i inköp men tror de är ett bättre köp. When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Lita inte på EU norms siffrorna. Jag kan också få ned min till "drömnivåer" men då snackar vi ecodriving i kvadrat. Räcker sedan med en kickdown så är det förstört. Tipset jag har är att om förbrukning är viktigt så titta på en annan bil. I valet och kvalet mellan diesel och bensinaren så skulle jag gå på bensinaren då jag tror att dieseln kommer att bli dyrare framöver pga av att efterfrågan kommer att öka. Plus att en diesel låter fördjävligt illa. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Det är klart förbrukningen är viktig, annars skulle jag direkt springa och köpa mig en Cayenne Turbo ;-) 1.2-1,3 kan ja leva med, men om bensinaren ligger över 1,5 hela tiden, då är den inte intressant. |
|
Marin. Det är bara pengar - kommer nya varje månad :) Var själv inne på en Cayenne men efter att ha haft en i en vecka så föll den bort . Har även kollat på HSE Sport men jädrar vad de är låga - med hästsläpet på och lite grusväg vete hundan om de funkar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Vad kul att höra en till som drar hästsläp. Själv drar jag med Allroad 2,7T men kompisens föräldrar skaffade en RR Sport, borde väl fungera nivåmässigt med luftfjädring och allt? Hade jag fått/kunnat välja mellan 3,0D och 3,0SI hade dieseln varit favorit p.g.a. den jämna förbrukningen, med last/släp/ensam. Hur många år räknar du med att ha den? |
|
|
1år ....max! Jag byter bil ofta:-) |
|
|
Jag tror du kallt kan räkna med 1.5l/milen med en 3.0si blandad körning. Minst! Vid landsväg och motorvägskörning ligger jag på ca. 0.9. Blandad körning 1.2-1.3. Jag gjorde en kalkyl mellan just en 3.0si och en 3.0d när jag köpte. Brytpunkten gick vid ca. 800 mil för min del då jag räknat in skatt, förbrukning och försäkring. Jag hade inte räknat in inköpspris som är väsentligt lägre om man köper beg. men det tar ut sig då det ska säljas + att dieseln är mer lättsåld. Dessutom upplever jag dieseln som mycket piggare och starkare då den inte behöver varvas på samma sätt. Det gör sig inte lika bra i biltypen att hålla på att tokvarva för att det ska hända något anser jag. Diesel var ett lätt val för mig. |
|
|
>>Amli Jag förstår inte riktigt?! "Jag tror du kallt kan räkna med 1.5l/milen med en 3.0si blandad körning. Minst! Vid landsväg och motorvägskörning ligger jag på ca. 0.9. Blandad körning 1.2-1.3." Är det minst 1,5 eller 1,2-1,3 i verklig blandad körning?? Skall nog trots allt kolla efter diesel....om det inte springer på en grisbillig bensinare. |
|
|
> wsemme Intressant där med förbrukningen på din 3.0D. Märkte du av att den drog mer i början när den var "ny"? Hämtade ut min 4.0D för några veckor sedan och det är jävligt svårt att få den under 0,9 l/10km med snäll! körning (inga härliga kickdowns :) osv. ) 70-100km/h landsväg. Nu är det bra kallt ute också och det blir oftast kortare sträckor typ 25km. Men tycker att 0,75 l/10km som deklarerat är en utopi eller ? Motorväg 120km/h så är det mellan 1 liter och 1,1... |
|
| Jag brukar inte låta förbrukningen avgöra, men när det ligger kring 1,5 tycker jag det börjar sticka iväg för mycket för en bruksbil. Det låter som att man får räkna med att alla bensinare ligger någonstans kring 1,5? | |
| Min övre gräns ligger på 1,2 för bruksbilen eftersom jag kör 2,5-3k /år | |
| Vill inte verka arrogant här men vad är det som diskuteras här i den här tråden egentligen? Vi pratar om en bil som ligger på en 400-500k beggad. Jag skulle spontant vilja säga att om bränsleförbrukning ens är ett issue i sammanhanget så köp en annan bil. Ingen kan övertyga mig om att det spelar nån större roll för totalekonomin av en dylik bil om den drar 1,2-1,3 eller 1,5-1,6. Om marginalerna är så små så säger jag bara, köp en annan bil. | |
| Marin, min förbrukning avser en 3.0d. Den lär med all sannolikhet dra mindre än 3.0si. | |
| Tror det är ganska få som har en 3.0si då det nästan bara sålts diesel och lite V8or. Skulle gissa att 80% av försäljningen på E70 är Diesel. På E53 var det nästan tvärtom. Mycket 3.0i. Hade en 3.0i och den drog 1,4-1,6 blandad körning (E53). Kan ju tycka att en E70 borde vara snålare men ingen aning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.