|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 535iA 2010 modell som jag funderar på att chiptrimma med bestchip.se ´s box. Bilen går bra men önskar lite mer drag i bilen. Några här som har kört med deras boxar och vad är era erfarenheter angående dem? Står på tabellen att jag får ut 392hästar och 508nm mot 306/400 originalt för 3600kr. Påverkas bilen negativt av att chippa den och hur enkelt är det att montera evt. demontera (vid service eller garantiåtgärder)? | |
|
Klicka på vilken tråd som helst i "Trimning och väghållning" så har du samma diskussion vad gäller hållbarhet och allt du frågade om. Folk är nog ganska trötta på besvara samma fråga om och om igen, därför får du nog inte många svar på det. Bestchip? Har jag aldrig hört talas om och när jag ser sådana amatör hemsidor som min 1 åriga son kan skapa, med smiley gubbar i texten vid beskrivning av produkten, då blir jag riktigt mörkrädd. Att dessutom sälja för priser som 2500-3000 kr för ett trim så får jag gåshud direkt. Jag personlig hade ALDRIG låtit dem pilla på mina bilar då företaget är helt okänt för mig och priset 3000 skrämmer iväg mig direkt. Att koppla boxar och sladdar idag år 2011 är ju pinsamt då allt sker via OBD2 uttaget. Du har råd att köpa en ny BMW 535i F10....och du snålar med en trimning till din bil? Jag får inte ihop det. Inget illa menat, men en bil för 600-700 tusen och du kollar på chipp för 3000 kr. Finns billigare på eBay att hitta. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Lögn nr 1. Länk Det går att hitta spår då loggfiler skapas Lögn nr 2. Länk Box manipulerar signaler indirekt och pyttsar på så sätt in mer diesel i CR röret på dieselbilar för att uppnå ökad effekt. Kanske inget svart rök, men billigt sätt att öka effekt på. ...kan ta hela listan igenom om du vill.. Bra chip metod som säger såhär Länk "Riktiga män kör diesel" |
|
|
535i F10: Har väl den nya N55 motorn - då är det samma upplägg som gäller 335an med N55. Du kan alltså ta del av denna tråd: Länk De 3 företag som kan rekommenderas (beprövade) är: GIAC (Flash) Proceede (Piggy) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Herr.Bayer Jag skapade tråden 03:20 efter att ha sökt och läst igenom många liknande ämnen på forumet och därför jag startade tråden såpass sent. Problemet är bara den att jag inte hittade något för f10. Vadå snåla? Varför betala 10.000 när den här kostar 3.600? Jo för att den dyrare är bättre ska du svara, jo och därför frågar jag på forumet och inte beställer chippet innan jag hört med folk här.;) verkade trots allt jävligt lätt att beställa. Då är det nog ett jävla fejk företag då, den får gå bort.Tack för svaret =D mistafrizz Ja jag läste den tråden också men var osäker på om det var samma motor i dessa bilar, misstänkte det dock. Då ska jag höra med dessa. Tack |
|
|
Men allvarligt mannen...du har inte tänkt på att priset säger det mesta om deras produkt? Det ringer inga varningsklockor som säger att om chippet är såpass mycket billigare än övriga firmor som tar mellan 6000-10.000 kr, gör det av en anledning? Om du hittar du en replica tillverkad BMW 535 F10 i Kina för 130.000kr köper du den och förväntar dig riktig BMW kvalité? Det finns dem som kan skapa dessa billiga lösningar utan att ödsla någon större tid på skiten mer än att det ger lite effekt istället för dem Tuning firmor som lägger ner flera hundratals timmar på programmering och finjustering för optimala effekten till respektive bilmodell? Så ja, det är RIKTIGT snålt av dig att ens ha tanke på en okänd trimfirma bara för att dem kostar 3600 kr istället för att köpa något vettigt som GIAC, VISHNU, ESS mfl som verkligen lagt ner som sagt flera hundratals timmar på att göra en riktig mapp till din bilmodell? Du gör naturligtvis som du själv vill, men förvänta dig inte mycket gott av boxen för 3600 kr, vilket för det första är stenålder, för det andra köpa det från en sån sida där man skriver " :-) " <---smileysar i texten. Det är ingen MSN eller Facebook, det ska vara seriös fakta och produkt. Jag förstår bara inte att det inte ringer några varningsklockor hos dig. Du har ju ändå pungat ut ett par hundra tusen på din nya F10 och ska snåla med ett chipp som du ska åka runt med i din fina bil? Ja, jag står fast vid att det är riktigt snålt av dig, tyvärr.... "Riktiga män kör diesel" |
|
| Men lugna ner dig Bayer, det är väl tillåtet att ställa en fråga på ett forum utan att bli påhoppad?! Han kanske inte är så insatt, därav frågan här. Alla har inte samma kunskap och bakgrund som du själv. | |
|
Jag är ingen stjärna men jag tror knappast killen är helt funtad när han har koll på hur mycket andra trimfirmor tar betalt för sina produkter. Tycker de e så fel att tänka billigt när man äger och tar förhoppningvis hand om sin dyra fina bil. Dessutom finns det en tråd under denna med hela 429 sidor om trimning av x35 motor och det finns otaliga inlägg med vilken påverkan trimning har. Man kan göra så lite som man gjort i skolan, läsa innantill där svaren finns. |
|
| Du verkar ju fan ha seriösa problem din dumma fan. Här ställer man en fråga och oj så påhoppad man blir. Okej kalla mig snål men jag tror snarare du är avis. Gå och dra en Tarzan eller något du verkar så in i helvete aggressiv! | |
|
Mistafrizz> Nyfiken, vilket var det 3e företaget? Verkar fallit bort i texten. ESS är en tuner jag gärna hade lämnat en 600'kr-bil till, fast jag vet inte om de har program för N55an än. |
|
|
HFR Ska höra med dem. Tack |
|
|
HFR: det var de som säljer JB - jag skulle googla det, men annat kom i mellan. :-/ Sen vet jag att Vtech.se i Järna har programvara för x35i motorn - dock är det BMW diesel och VAG turbos som de är kända för. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
mistafrizz> ok :) det var länge sedan jag orkade uppdatera mig i den 500s sidor långa trimtråden, men vad jag kommer ihåg var det precis som du skriver att GIAC (och proceede om mna vill köra piggy) var rekommenderade av väldigt många. mvh |
|
|
Tycker du ska lugna dig lite nu. Det finns inte 429 sidor om den NYA motorn som sitter i hans bil, nämnligen n55 som har singelturbo och nya generationens valvetronic så allt som står i den tråden behöver inte stämma för hans motor, vad det gäller programvaror till n55 så finns det väl inte så mycket än vad jag vet, eller? Även om han har en bil för +600k så kan man väl ändå leta reda på något billigt och prisvärt trim till den, han kollade ju på forum för att få stöd för sin idé och få respons. Det är väl det forumet är till för? Att få hjälp och diskutera olika saker. Ang företaget så är det inget jag känner till men det är ju norskt iaf, så försök kolla upp något norskt forum och få lite feedback. De verkar ju vara rätt nya i Sverige och kanske därför de kör billiga priser i början, för att komma in på marknaden. OnT så satsa på vtech, de är riktigt duktiga med n54 iaf och skulle chansa på att de är lika duktiga med n55 :) |
|
|
Som sagt så satsa på något beprövat som t.ex Giac eller Vishnu på en så fin bil. Min 335 har rullat med Vishnu mjukvara i typ 1000mil nu och jag har bara positiva saker att säga om det. Vet inte om Giac har hunnit utveckla någon bra mjukvara till N55 motorn än, men eftersom du bor nära Stertman Motorsport i Nynäs så det kan ju vara värt att kolla upp det me. |
|
|
ESS. Jag hoppas att den som funderar på att mjukvarutrimma sin FX 535i tar sig tiden att ta reda på vad det norska företaget är. Tror inte att norska forum är enda stället. |
|
|
Har läst lite på norska forum nu också och kan bara säga att det inte längre är aktuellt med bestchip.se. Ska höra med ESS på måndag, jobbar 3 timmar ifrån Aremark i Norge (där de håller till) så det passar mig bra =D, annars får jag höra med vtech och Stertman Motorsport. Jag hellre går än kör något annat än BMW! |
|
|
Om man har en skitprodukt som man tänkte ta 3000kr för och ändå tjäna bra, men upptäcker att marknaden anser att 3000kr är för billigt för en "bra" produkt och att man bör köpa något dyrare/bättre kan man åtgärda det genom att ta 10000kr för sin skitprodukt. Jag menar att priset kanske inte säger allt? Framförallt inte när det gäller trim där man bara har en utvecklingskosnad men väldigt liten marginalkostnad. Och där man kan strunta i det mesta (utsläpp livslängd) och göra det enkelt för sig. Menar inte att alla chip/flash trimprodukter är skit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.